Avfotografering av dokumeter

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
werner wernersen

Hei

Sitter med en Canon EOS350D, og skal inn på hjemmefrontmuseet senere for å avfotografere en del dokumenter.

Er det noen som kan gi noen hint om hvordan jeg skal oppnå best resulat, jeg skal fotografere bilder og dokumenter.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
TommyG
Site Admin

Vanlige A4-sider er lett å avfotografere, og det er vanskelig å gjøre feil her. For større dokumenter kan det være lurt å avfotografere det i flere omganger, og deretter sette de sammen til ett stort bilde etterpå. Bruk en så lav som mulig ISO-innstilling, og kjør ev. kameraet på apperture-priority modus og sett det laveste mulige blendertallet for å få så rask lukkertid som mulig.

Bilder kan være litt vanskelige, spesielt om de er blanke. Jeg har ikke prøvd det selv, men dersom du har et polafilter (polariserende filter) kan du prøve å bruke dette for å fjerne refleksjoner fra taklys mm.
--
Tommy
werner wernersen

Hei

Takker så mye for svar Tommy.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
bactuz

Gode tips Tommy.... Må si meg enige i alle de der. Husk godt lys, og ikke bruk blitz.

Av personlig erfaring må jeg si at til avfotografering av tekst og bilder har det alltid blitt best med kompaktkamera av en eller annen grunn.

Min Nikon Coolpix tar mye finere og skarpere avfotograferinger enn min Nikon D40 speilrefleks. Har også prøvd andre kompaktkameraer opp mot speilrefleksen, og vinneren hver gang er det lille. Et tips du også kan ha i bakhodet og kanskje prøve deg litt frem med om du besitter et kompaktkamera i tillegg til speilrefleksen. Til alle andre oppgaver enn avfotografering er speilrefleksen helst klart best...

Kai
TommyG
Site Admin

Det kan jo være fordi at det er enklere å holde et kompaktkamera i ro, enn et betydelig tyngre speilreflekskamera? Å få tilstrekkelig med lys er jo alltid et problem, med påfølgende problemer med for lang lukkertid. På Riksarkivet har de jo heldigvis gått til anskaffelse av et sett med reprostativer nå da, og det gjør jo ting betydelig enklere.
--
Tommy
JornN

For å få best mulig resultat ifm repro-arbeid, så er det akkurat blitz du trenger.
Repro-stativ med benkeplate under og kameraet montert fast 90 grader på benkepaten (vertikalt stilt). 2 synkroniserte blitzer inn på skrå fra sidene (mot hverandre) og kameraet blendet ned til blender 11 - 22 for maksimal dybdeskarphet og utfyllende lys.
Dokumentet eller boken må ligge så flatt som mulig for å unngå buede linjer og problemer med dybdeskarpheten.
Hvis ikke dette utstyret er aktuelt, så prøv å få mest mulig diffusert dagslys inn på dokumentet for å få så så lav blender som mulig og så rask lukkertid som mulig.
JornN
Natter

Jeg vet ikke hvilke holdninger arkivene har til scannere (jeg har alltid fått lov til å bruke håndscanner på biblioteker i alle fall), men følgende er jo pr. definisjon et kamera og bør derfor kunne være et alternativ:
Mustek MCS 500 A3 Pro: http://www.mustek.de/11/index.php/en/pr ... 00-a3-proe (demovideo: http://www.youtube.com/watch?v=7DKmLgPZoLs ).

Den er veldig praktisk for å scanne bøker - ikke så hendig som en håndscanner (krever PC), men den veier lite og trenger ikke strømforsyning utover USB-kabelen til Laptopen, så den kan i alle fall tas med på tur uten altfor stort besvær. Mustek har også en mindre modell (MCS 300) som tar max A4.

Jeg kjøpte min fra Pixmania, og mener jeg betalte ca. 1500,- inkl. frakt.
TommyG
Site Admin

JornN wrote:For å få best mulig resultat ifm repro-arbeid, så er det akkurat blitz du trenger.
Riksarkivet tillater iallefall ikke bruk av blitz.
--
Tommy
Post Reply

Return to “Arkiv- og dokumentasjonskategori”