Fikk en telefon fra forsvarsbygg om at man har startet jobben med å se på Brettingen - Hysnes. Ting som bunkere og kanoner skal sikres evt. selges. Ingen planer er lagt, men greit å få et forvarsel på hva som vil skje.
Alternativet til å støpe igjen kanonene er at de blir solgt til en interessegruppe. Håper at miljøet rundt Hyses militære museum kjenner sin besøkelsestid. ( just in case så sender jeg en mail )
Erik H
Kanoner i fare - Brettingen
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- 2010_brettingnes_1.jpg (84.41 KiB) Viewed 1005 times
-
- 2010_brettingnes_2.jpg (57.89 KiB) Viewed 1005 times
-
- 2010_brettingnes_3.jpg (58.87 KiB) Viewed 1005 times
Jeg trodde mye av det på Brettingen var fredet jeg? Men, kanonene fra nyere tid er kanskje ikke omfattet av noe slags freding? På Hysnes kan det vel umulig være noe hensikt i å sanere noe av det som finnes der, med tanke på museet som er startet opp der etc. Får virkelig håpe at det ikke blir de helt store inngrepene. Antar at det ikke er noe snakk om Sørviknes med det samme? Området der er jo solgt til private for flere år siden, men man vet jo aldri.
--
Tommy
Tommy
Her må en følge med,det eneste som er fredet på Brettingen er vistnok de gamle Norske ammo magasinene og muligens det depoet ved innkjørslen,ellers er det vel bare å kjøre frem med gravemaskinene.Det viktigste her også som ellers i landet er at området blir regulert til hyttefelt,da spiller ikke 100 år med forsvarhistorie noen rolle for det er da så dårlig plass til hyttefolk ute i Fosen.De gamle fortet er spekket med forsvarshistorie "Norske forlegningene" fra 1897 ved ekserserplassen står jo fortsatt ,gamle Norske "en manns bunkere", kommandoplasser ,gamle Norske kanonstillinger og tyske stillinger.Fortet var jo også i kamp i 1940 der flere Trøndere som fortsatt lever ble beskutt tyske fra Admira Hipper i april 1940. ....Jeg har nå tatt mine telefoner og sendt brev til Rissa Kommmune angående saken om bevaring/sikring,kjenner også flere fra området som ønsker at stedet skal bevares da det er et fint tur og utfartområde med historisk sus men jeg er redd den nye "Nytenking & hytteadelen" vinner denne gangen også,slik som på løkhaugen.
Var innom Brettingen i månedsskiftet Juni/Juli og det er tydelig at det lever på lånt tid ja. Det meste av området var målt opp og delt inn i hyttetomter. Det sto slike målepinner overalt. Antar at det ikke er lenge igjen før hyttebyggerne rykker inn nå dessverre, så frykter at dette ble mitt siste besøk på Brettingen.
--
Tommy
Tommy
http://www.english.doffin.no/search/sho ... =APR160736
Forsvarsbygg v/ Skifte Eiendom Nord skal rive , sikre og rydde Brettingen fort. Brettingen fort er vernet som militærhistorisk landskap.
Hovedarbeidene består av sanering av miljøfarlig avfall og rydding av ca40-50 bunkere, kanonstillinger og fjellanlegg m.m, for deretter å sikre disse ved gjenstøping. Totalt ca 100 gjenstøpinger av ulike typer. Arbeidene består også i riving av noen mindre bygninger og konstruksjoner, ca 2-300m2 BTA totalt. I tillegg skal det utføres mye ryddearbeider, opprydding i mindre fyllinger, fjerning av bolter etc i hele fortsområdet.
--
Tommy
Tommy
Var en reportasje fra det på NRK: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=4649
--
Tommy
Tommy