Quiz - Hvor er dette?

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
dagn

Hvor er dette? - Kanskje noe enkelt-?
Kystfort Quis 1.jpg
Kystfort Quis 1.jpg (185.6 KiB) Viewed 705 times
Erik E
Site Admin

Nordberg fort på Lista :wink:

Erik
dagn

Hei sann, Erik!
2 minutter- Den var kjapp! Skjønner at jeg er fersk i dette forumet! :-) Men vi ferskinger kommer sterkt tilbake!

dagn
T.Knutsen

Ikke så rart at Erik var rask her. Han har laget en modell av fortet helt ned til den minste gresstust :wink:
dagn

Da er det bare å bite i gresset! :-) Har forøvrig info om et helleristningsfelt - ant. bronsealder- som nå muligens er dekket av
installasjonene på Nordbergs høyeste punkt- har lett, funnet ingen. Har noen sett noe?
-Biter fremdeles i gresset!

dagn
Erik E
Site Admin

Hallo

Det har jeg ikke sett noe til...
Vet ikke om du kjenner til denne siden, men her er litt interessant lesning om tyskrnes herjinger med oldtidsminnene på Lista:
http://arkeologi.blogspot.com/2005/10/e ... set-p.html

Mulig det finnes detaljer eller tips i Riksarkivet om man finner frem til det registreringsarbeidet som beskrives her:
Det var likevel først etter krigen at de arkeologiske myndighetene fikk full oversikt over skadene. I oktober 1945 foretok Sigurd Grieg en befaring ”på foranledning av den av Kirkedepartementet nedsatte komité til undersøkelse av krigsskade på kunst- og kulturminnesmerker i Norge.”
Mvh
Erik E
dagn

Takk for den referansen,- kjenner til det, har gått befaringer i fjæra, og det er påtagelige, ikke bare tyske, men også andre inngrep som har hatt vesentlig
påvirkning. Skal se om jeg kan grave frem beskrivelsen av helleristningsfeltet på Nordberg, har den et eller annet sted- skal ha vært en
rekke skip, blant annet. Nede på Penne er det et flott helleristningsfeltfelt- skiltet etc. Forøvrig: Har kopi av 360 grades pano fra Nordberg- den er antagelig kjent ?

beste hilsen

dagn
Erik E
Site Admin

Har kopi av 360 grades pano fra Nordberg- den er antagelig kjent ?
Jo ellers takk den har jeg :wink:

Erik
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”