Kamera med innebygd GPS / Geocaching

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Cap

Har kikket litt rundt på nett, og funnet endel lommekameraer med "superzoom" og innebygget GPS.
Disse ser jo ut til å være ideelle for "vårt" bruk, med muligheter for å laste opp posisjon, stedsnavn etc rett på google maps..?
Fant en test på Lyd & Bilde's nettsider: http://www.lydogbilde.no/reisekameraer- ... 17331.html, og bet meg spesielt merke i dette :
panasonic lumix TZ10.jpg
panasonic lumix TZ10.jpg (19.23 KiB) Viewed 1689 times
Dette ser jo bra ut for de som vil dele, man slipper lange tråder med spm og svar angående posisjon, og for de som vil holde litt info for seg selv kan vel alt redigeres... PDT_Armataz_01_18

Veil pris var ganske stiv; 3 999 Norske, men fant laveste nettpris mer overkommelig; i underkant av 2 700...

Noen som har erfaring med tilsvarende utstyr, fant 4 linker ved å søke på "geocaching" her på forumet..?

Vet jo av erfaring at lysstyrke kan være et problem på kompaktkamera, noen som har input..?
Mvh Ken

The future is not what it used to be...
KOS
Moderator

Det er mer med en dedikert GPS enn bare koordinater...

Kartopplasting og koordinat-lagring/-administrasjon etc., skikkelig vanntett, bedre antenne, raskere (mer nøyaktig og følsom)GPS, egne batterier(alt går ikke tomt samtidig), navigasjon, +++

Selv foretrekker jeg kamera(er) med egen knapp for "kommentar" til å lese inn sekvensnummer på avlest koordinat pluss ev. annen info - så "parer" jeg dette med bildekommentarer etterpå.

Sååå, slikt kamera passer kanskje til den jevne gateturist... men for en bunkerjeger, mjaa.....nei - spør du meg...

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Natter

Er nok enig med KOS: Bedre med dedikert utstyr, da slipper man å kompromisse (man kan uansett geotagge bilder med data fra nesten hver eneste satelittnavigator som logger posisjoner).
Ellers er jo dette et greit produkt når man ikke vil dra på altfor mye (hender jo at man kommer over noe på veien og/ eller avlegger et spontant besøk et sted).
Cap

Takker for svar ! :bra:

Så det vil si at det er bedre å ha separat GPS-mottaker, for så å lagre pos på denne, og så å sammenholde bilder med lagrede posisjoner? Leste jo i testen at GPS kunne være noget treg... :sur:
Må bare spørre, for jeg er ny på dette, vet bare at det utstyret jeg har ikke er spesielt godt egnet til å ta med på slike turer.
En av grunnene til at jeg så meg ut Panasonic er at man bla kan få undervannshus som ikke koster skjorta :cry:
En annen funksjon jeg likte var at kameraet anga stedsnavn, kanskje kjekt om man "brant" av et skudd fra hofta uten å stille inn angivelse..?
I tillegg har jeg ikke portabel GPS, men det tvinger seg kanskje frem..?

Hva har dere med dere av slikt utstyr på en typisk tur, for å være forberedt på det meste..?

Som sagt, takker for svar, man lærer så lenge man vil... PDT_Armataz_01_18
Mvh Ken

TommyG
Site Admin

Denne tråden er vel også verdt en titt for litt diskusjon rundt GPS og geotagging av bilder.
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=245

Den GPS-dingsen som nevnes der, i-Blue 747a har iallefall fungert utmerket for meg, så langt.
--
Tommy
Cap

Man tackar :bra:

Masse bra info der, jeg får se hva jeg kan gjøre med det jeg allerede har...

Det bærer iallefall i retning av skikkelig GPS-mottaker. :)
Mvh Ken

KOS
Moderator

Cap wrote:Det bærer iallefall i retning av skikkelig GPS-mottaker. :)
OG, et skikkelig bunkers-kamera - men det blir en annen tråd ;-)

Et annet moment, som jeg ikke ser nevnt, er at kamera gir koord HVOR bildet er tatt fra , mens med GPS er man "on target" - oppå objektet (+/- 3m) i mange tilfeller.

Lykke til !

mvh
KOS
Cap

KOS wrote:
Cap wrote:Det bærer iallefall i retning av skikkelig GPS-mottaker. :)
OG, et skikkelig bunkers-kamera - men det blir en annen tråd ;-)

Et annet moment, som jeg ikke ser nevnt, er at kamera gir koord HVOR bildet er tatt fra , mens med GPS er man "on target" - oppå objektet (+/- 3m) i mange tilfeller.

Lykke til !

mvh
KOS
Da er jeg med :m16: Tror jeg avlegger Elite Foto på Oasen et lite besøk, en hjelpsom kar bak disken der...
Regner med å "prøveskyte" i Haugalandstraktene i September, og bildene havner selvsagt her på forumet. :)

Igjen alle sammen, mange takk !
Mvh Ken

Erik H
Site Admin

Kamera med innebygd gps vil vi ser mer og mer av.. og de vil etterhvert bli bedre og bedre.

Har en Sony , Cyber-shot, dsc-hx5 som skal testes. Mulig jeg gjør dette allerede i dag. Det som er det fine med sony sin er at den har litt raskere gps enn panasonic.. + at den har innebygd kompas slik at den viser retning på bildet. Må nesten teste ut dette før jeg kan si om det er noen god løsning.

Jeg gikk fram og tilbake om jeg skulle velge panasonic eller sony sin. Panasonicen tar bedre bilder, men sony er bedre på hd-opptak. begge har bra vidvinkel..

her er den duell... http://www.dinside.no/845923/panasonic- ... ot-dsc-hx5

Ikke det at jeg gir opp speilrefleks kamera... men skal legge opp en del lengre turer og da er jeg nødt til å ha med lettere utstyr.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
KOS
Moderator

Erik H wrote:Må nesten teste ut dette før jeg kan si om det er noen god løsning.
Du får teste i et fort med litt "høy bunkertetthet" da Erik (ev. inn/ut/inn/ut av kjelleren). Jeg kan tenke meg muligheten for at kontinuerlig inn/ut av bunkere slår bena under dette systemet - i alle fall koordinattroverdigheten... Test og i tett skog...

mvh
KOS
TESTEN wrote:Som nevnt har begge disse kameraene GPS, som merker bildene med GPS-koordinatene i forhold til hvor du stod da du tok dem. Her vil vi påpeke at Panasonic TZ10 bruker vesentlig lenger tid på å finne satelittene enn Sony HX5, og derfor var ofte det første dusinet med bilder merket med de forrige koordinatene på Panasonic-kameraet, mens det ofte bare gjaldt et par bilder hos Sony. Det til tross for at det går an å la GPS være aktivert selv om kameraet er slått av.
Natter

Erik H wrote:Ikke det at jeg gir opp speilrefleks kamera... men skal legge opp en del lengre turer og da er jeg nødt til å ha med lettere utstyr.
Jeg har alltid med både speilrefleks og kompaktkamera. Ikke alltid man vil ta risken på å utsette speilrefleksen for uhell, og så kan man få litt variasjon mht. objektiv uten å drasse på et ekstra til speilrefleksen (er jo heller ikke så gunstig å skifte objektiv ute alltid...).

Kompaktkameraet mitt lever på overtid, så jeg vil følge med på vurderingen av Sony-kameraet. Når jeg først skal kjøpe et nytt er GPS en fin funksjon å få med hvis den fungerer greit.

Er det forresten mulig å hente ut posisjon (f.eks. track og/ eller nåværende posisjon på displayet) utenom det som legges inn i EXIF-data på det enkelte bilde?
Natter

TommyG wrote:Den GPS-dingsen som nevnes der, i-Blue 747a har iallefall fungert utmerket for meg, så langt.
Du gikk for en slik ja? Min holder også stadig koken, men batteridekselet er noe slarkete (er jo ingen "felt-enhet" akkurat PDT_Armataz_01_18 ), så det blir vel utskifting her også snart.
Cap

Erik H wrote:Kamera med innebygd gps vil vi ser mer og mer av.. og de vil etterhvert bli bedre og bedre.

Har en Sony , Cyber-shot, dsc-hx5 som skal testes. Mulig jeg gjør dette allerede i dag. Det som er det fine med sony sin er at den har litt raskere gps enn panasonic.. + at den har innebygd kompas slik at den viser retning på bildet. Må nesten teste ut dette før jeg kan si om det er noen god løsning.

Jeg gikk fram og tilbake om jeg skulle velge panasonic eller sony sin. Panasonicen tar bedre bilder, men sony er bedre på hd-opptak. begge har bra vidvinkel..

her er den duell... http://www.dinside.no/845923/panasonic- ... ot-dsc-hx5

Ikke det at jeg gir opp speilrefleks kamera... men skal legge opp en del lengre turer og da er jeg nødt til å ha med lettere utstyr.

Erik H
Hei

Blir spennende å høre hvordan dette fungerer :)

Har et Nikon D30 med 18/55 og 18/200 objektiv, som er vel og bra, men ikke akkurat "allround" mht størrelse og det faktum at man helst ikke vil dulte borti allverden med det.
I tillegg har jeg et Nikon Coolpix som i mine øyne er veldig lyssvakt, blir veldig kornete når det blir satt på prøve.
Godt mulig at det rett og slett er jeg som trenger et kurs i å bruke det... :rodme:

Startet jo denne tråden da jeg etter egentlig å ha sett på GPS-mottaker kom over den samme testen som du refererer til, og nå vingler jeg skikkelig, valgets kvaler, hehe.
Som man sier, det er flere veier til Rom, men ordentlig GPS må man ha for å være sikker :D
Mvh Ken

Erik H
Site Admin

Har ikke fått testa denne skikkelig, men de første bildene bommet med 20 meter. alle bildene lå i samme "gps haugen", men bare 20 meter feil. ser ut til at de andre bildene jeg tok på turen hadde samme feilen. Litt skuffende, men skal se om det nytter med nytt firmware.. eller andre oppdateringer.
Prøvde 3 forskjellige kart.. men alle hadde feil posisjon (samme plass).
dette må jeg finne ut av.

Erik H
Attachments
sonygps.jpg
sonygps.jpg (184.8 KiB) Viewed 1535 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Natter

Erik H wrote:Har ikke fått testa denne skikkelig, men de første bildene bommet med 20 meter. alle bildene lå i samme "gps haugen", men bare 20 meter feil.
Når man geotagger bilder med GPS-data fra en frittstående satelittnavigator, har man gjerne mulighet (avh. av den aktuelle software) til å justere "oppløsningen" på taggingen: Man kan bla. velge at alle bilder innen en radius av f.eks. 20m eller et tidsintervall på f.eks. 10min skal gis samme posisjon ol.
En annen feilkilde, er at kamerets klokke ikke er synkron med satelittnavigatoren.

Nå er kanskje ikke dette relevante momenter for en slik kombiløsning med integrert GPS, men det er jo verdt å sjekke ut om posisjonsdata skrives rett inn i EXIF-data når bildet blir tatt og/ eller om det lagres en egen sporlogg på kamerate (i så fall kan man uansett justere data i ettertid).
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”