Litt kjapp sitrap om hvordan det gikk;
Vi ble to stk, meg selv og Tommy, og turen ble da til Høytorp.
Vi fikk guidet tur av en av de "øverstkommanderende" i Foreningen for Høytorp Fort, som varte fra Kl 12 til ca kl 15. Var utrolig moro å få såpass overblikk og se hvordan et innlandsfort fra den tiden var bygget. Får komme tilbake en annen dag og se på infanteriverkene utenom selve Reduiten/hovedfortet. Vi prioriterte turen rundt i hovedfortets indre, der vi fikk se både det som er "standard" på vanlige omvisninger, samt en del dypere deler av anlegget som lå litt mere utilgjengelig. Vi fikk masse fin info av guiden vår (registrert som "hoytorp" her på forumet) og mye spennende som ikke står i alle historiebøker. Fikk også tatt en del bilder, så jeg må lære meg å legge ut de her.
Det jeg ble imponert over var bl.a. størrelsen på anlegget. Det var digert og omfattende, og absolutt imponerende hvordan de bygget dette slagkraftige fortet og hvordan det var ment til å fungere og overleve beleiring og angrep.
Vi fikk også inntrykk av hvordan fortet er tilpasset og benyttet av forsvaret etter krigen, med diverse ombygginger av både rom, nærforsvar, tekniske løsninger osv. Det er gjort omfattende tilpasninger med nyere nærforsvar, nyere detonasjonssikre og gassikre dører/vegger osv, og dette er gjort i nyere tid, dvs 80-tallet.
Fikk også se hvor langt de har kommet med monteringen av de to tårnkanonene som skal opp på hovedanlegget, og det er en virkelig imponerende dugnadsånd av fortets forening og andre bidragsytere.
Så takker for en fin tur til Mysen i dag, og det var artig også å møte en av med-forumistene her inne i det virkelige liv. Alltid moro å kunne prate med folk og utveksle info mens en tråkker rundt på slike anlegg. Og ikke minst takk til guiden som tok seg tid på så kort varsel for å vise oss rundt.
For min del blir det nok ikke Torgauten i morra, søndag. Jeg pratet med sekretæren i Onsøy forsvarsforening via tlf, og hvis vi skulle få fullt utbytte av bl.a. museet de har ute på torgauten, så var det greit at han var med, og han var på ferie til ut i august. Men kansje vi kunne samlet litt folk og tatt en tur da?
Hilsen Marius