http://www.panoramio.com/photo/25830786

(http://www.panoramio.com/photo/22137155)

Er det noen som kjenner noe til hva dette er?
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Dersom du klikker på lenkene, så ligger det kart der, med oversikt over hvor det er.marius wrote:hvor i fredrikstad er det dette anlegget ligger? Har du noe info om det? Ser ut som et relativt tradisjonellt tilfluktsrom, men ikke akkurat godt vedlikeholdt eller holdt klart til bruk...
Har hørt rykte om at det skal være noe slikt på FMV-området. Leste i et annet forum jeg fant en gang, at det skulle være et bunkers-anlegg/tilfluktsrom på FMV som det visstnok skulle spøke i (!!!).Erik Dreyer wrote:Det der ligger på området til det for lengst nedlagte skipsbyggeri FMV, på Kråkerøy. Har aldri vært der, visste faktisk ikke om at det var noe sånt der. Skal ta en tur og sjekke en dag.
ED
Hadde dette anlegget KUN denne lager-funksjonen, eller var det også et tilfluktsrom i tilegg? Anlegget virker da usansynlig kraftig bygget for kun å fungere som et lager. Hvis jeg forstår det riktig og hukommelsen ikke er så dårlig som en trur, så er vel stedet/området Glombo et område sør-øst for dette fjellanlegget, der jeg husker fra jeg var liten at det var tilfluktsrom i regi av sivilforsvaret inni fjellet. Men er ikke sikker på om skalaen jeg har av kråkerøy er riktig akkurat i dette tilfellet. Husker jeg var med å handlet juletre i disse tilfluktsrommene når jeg var liten.Disse anleggene lå inni fjellet med inngangsparti på sør-øst siden av et større fjellparti som hadde sammenheng med fjellet ved FMV-området. Kansje det er disse du mener?ULKA Johansen wrote:Dette fjellanlegget ble brukt og bygget av Fredriksstad Mekaniske Verksted. Tunnelen går nesten eller helt igjennom til området som heter Glombo. Den ble brukt til lagring av prefabrikerte stålkonstruksjoner som skulle benyttes på skipene de bygget på verftet. Har faktisk hørt at det muligens skulle utvides i forbindelse med etableringen av den nye RV108 til Hvaler, men de planene ble for kostbare og dermed lagt på is. Mener å ha hørt at det ble ferdigstilt på slutten av 70`tallet, noen år før verftet ble lagt ned.
Da er nok dette ett av anleggene som ble pålagt industriområder å bygge som tilfluktsrom. Finner også slikt bl.a. på Framnæs i Sandefjord. De ble tillatt brukt som lager etc., men skulle kunne tømmes og klargjøres innen ett visst antall timer.ULKA Johansen wrote:Dette fjellanlegget ble brukt og bygget av Fredriksstad Mekaniske Verksted. Tunnelen går nesten eller helt igjennom til området som heter Glombo. Den ble brukt til lagring av prefabrikerte stålkonstruksjoner som skulle benyttes på skipene de bygget på verftet. Har faktisk hørt at det muligens skulle utvides i forbindelse med etableringen av den nye RV108 til Hvaler, men de planene ble for kostbare og dermed lagt på is. Mener å ha hørt at det ble ferdigstilt på slutten av 70`tallet, noen år før verftet ble lagt ned.