Messerschmitt Bf 109 skal heves i pinsen

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Det kan være interessant å være i nord-trøndelag i pinsen:


http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 483023.ece
C. Hoff
Vikna
Posts: 27
Joined: 17 Nov 2007 22:52

Ja da er flyet hevet og plasser på kaia i Rørvik.
Halepartiet knakk når det skulle legges på kaia.
De driver å demonterer flyet nå.
Jeg legger med noen bilder. Blant annet av den eldste sønnen til hun som reddet flygeren etter styrten.
Attachments
Bilde 826.jpg
Bilde 826.jpg (58.51 KiB) Viewed 394 times
Bilde 824.jpg
Bilde 824.jpg (54.12 KiB) Viewed 394 times
Bilde 837.jpg
Bilde 837.jpg (39.22 KiB) Viewed 394 times
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Sak om heving av "naziflyet" (sitat) fra Nettavisen: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2909155.ece
Spriti
Posts: 13
Joined: 10 Jun 2009 12:46

Kanskje bedre å legge med linken til Namsdalsavisa siden alle andre nettaviser henviser til de.
Her er det bilder og filmer fra heveingen, samt film når halen brekker ved lossing til kai.

http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article5126536.ece
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Utrolig klossete gjennomført lossing :nei: ! Håper ikke disse får mange slike oppdrag!
Er det flere enn meg som reagerer på at alt som har med krigen og tyskerne å gjøre etter hvert får tittel ett eller annet med "nazi"???? "Nazifly", "Naziasfalt " utenfor slottet etc.!! Har dette ordet blitt det nye "in"ordet for journalister o.l.?? Det neste blir vel at vi som driver med interessen vår i dette forumet blir kalt for "nazi-elskere"? :gutta: :sint:
Mvh.
Jon-Vegard
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Jon-Vegard wrote:Utrolig klossete gjennomført lossing :nei: ! Håper ikke disse får mange slike oppdrag!
Er det flere enn meg som reagerer på at alt som har med krigen og tyskerne å gjøre etter hvert får tittel ett eller annet med "nazi"???? "Nazifly", "Naziasfalt " utenfor slottet etc.!! Har dette ordet blitt det nye "in"ordet for journalister o.l.?? Det neste blir vel at vi som driver med interessen vår i dette forumet blir kalt for "nazi-elskere"? :gutta: :sint:
Det har vel mest med tabloid-journalistenes begrensede ordforråd å gjøre. Da blir det et språk fritt for nyanser.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jon-Vegard wrote:Det neste blir vel at vi som driver med interessen vår i dette forumet blir kalt for "nazi-elskere"?
Neida, vi bare «digger» nazi-betong ;)
--
Tommy
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

dæ....! de ,måtte jo ha brukt et nett eller noe slikt så de fikk jevn belastning og ikke festa den i et punkt! :sint:
ow
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Ikke første gangen dette skjer. Et større fly som ble hevet for noen år siden gikk mer eller mindre i oppløsning mens det hang i lufta. Var det en Condor om jeg ikke husker feil?
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

jepp, tyskerne prvde å heve et fly utenfor trøndelag, brukte flere millioner på forberedelsene og div, men stroppene røk og hele driten deisa i dørken. :cry: så tyskerne dro tomhendte hjem å restene ble kasta på sjøen.
ow
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

"vellykket heving av jagerfly"

ok.. hevingen var sikkert vellykket, men hva er det som skjer etterpå? 2 mann rusler rundt på en rusten venstre vinge? Rart de ikke hoppet opp og ned for å se om den tåler belastningen? Greit at selve rammen er sterk og tåler å bli heist opp i lufta, men platene tåler ikke mye trykk etter 65 år i saltvann.

Erik H
Attachments
me109_adresseavisen.jpg
me109_adresseavisen.jpg (227.08 KiB) Viewed 268 times
me109_adresseavisen.jpg
me109_adresseavisen.jpg (227.08 KiB) Viewed 268 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Synes dette var alt annet en velykket, ligner mere på hastverksarbeid, og at ingen la merke til at halepartiet, som er en av de svake delene, fikk for stor belastning er uforstående.
Og med engang det er på land, så begynner de å skrape på det med isskrape :shock:

Lurer hvilket firma som hevet dette flyet?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Synes dette var alt annet en velykket
Er så enig så enig. Jeg hadde lyst til å skrive så mye mer om hva jeg mente om saken, men siden jeg har pålagt meg en pause hvis jeg er sint foran tastaturet så "sov jeg over saken"..

Ok, de fikk opp noen tonn med fly.. hva nå? Blir det samme behandling som Herdla? Eller skal de gjøre noe helt annet?

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

disse skulle ikke hat lov til å røre slike ting! dette er ikke et betongelement med løftekroker. dette er mye skjørere å må behandles deretter. nei, disse kan det ikke! du må ha proffene hvis du skal heve sånne saker, ikke den lokale oppdretsbåten med kran :lei: nei uff, sånn som erik h sier, jeg skal ta meg en sintpause å dra på speidermøte PDT_Armataz_01_18
ow
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”