Hvor er disse tatt?
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Jon-Vegard
Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor disse er tatt? Sannsynligvis på Østlandet ett sted, men er ikke sikker.
- Attachments
-
- IMG_0001.jpg (118.76 KiB) Viewed 2102 times
-
- IMG_0002.jpg (148.58 KiB) Viewed 2102 times
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
- werner wernersen
Hei
nederste bilde er vel fra Oslo, Oslo S, den byggningen var vel den som brant for et eller to år siden?
Werner
nederste bilde er vel fra Oslo, Oslo S, den byggningen var vel den som brant for et eller to år siden?
Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Homer Simpson
- Jon-Vegard
Det kan det nok muligens være, men kan ikke huske at det har vært noen tanker i dette området fra tidligere, og jeg syns åsen bak virker litt lav?werner wernersen wrote:Hei
Werner
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
- werner wernersen
Hei
skal ikke si at stedet er riktig, men fikk bare for meg at det var en av de gamle vognstallene på Oslo S.
Werner
skal ikke si at stedet er riktig, men fikk bare for meg at det var en av de gamle vognstallene på Oslo S.
Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Homer Simpson
Tviler på om det er Oslo. Ser ut som sporvogner, men vogner i Oslo hadde inngang på midten. Dengang var det bare sporvogner på Homenkollbanen, Sognsvannsbanen og Kolsåsbanen. De to første hadde trepaneler utvendig. Kolsåsbanen hadde plater men som sagt Inngang på midten. Hvilke andre byer hadde sporvogn?werner wernersen wrote:Hei
Werner
Mvh
ervold
Lite trolig Oslo. Dette er motorvogner for jernbane med bensin- eller dieselmotor. Ingen strømavtagere på taker, heller ikke kjøreledning på bildet.
En liten digresjon: Her må vi skille mellom sporvogner (trikk) og forstadsbaner. Holmenkolbanen, Sognsvandsbanen, Røabanen og Kolsåsbanen var/er forstadsbaner som ikke kjører på sporveiens linjer i byen. Også Bergen og Trondheim hadde/har sporveier, altså trikk i bygatene.
Hilsen Jan
En liten digresjon: Her må vi skille mellom sporvogner (trikk) og forstadsbaner. Holmenkolbanen, Sognsvandsbanen, Røabanen og Kolsåsbanen var/er forstadsbaner som ikke kjører på sporveiens linjer i byen. Også Bergen og Trondheim hadde/har sporveier, altså trikk i bygatene.
Hilsen Jan
Litt til venstre for sentrum i bilde nr 2 kan man ane en stor bygning i bakgrunnen. Kan du legge ut et forstørret utsnitt av denne?Jon-Vegard wrote:Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor disse er tatt? Sannsynligvis på Østlandet ett sted, men er ikke sikker.
JornN
-
Det bildet med de to vognene tror jeg er det toget som ble kallt "Padda" (pga.at det gikk sakte, og stoppet på hver eneste "melkerampe") som gikk på Østfoldbanen fra Oslo til Halden på 40 og 50 tallet. Har selv kjørt med det.
ED
ED
ErikD
ER det en elv,(kanal?), bak bygningene i forgrunnen på bilde2?
Kirketårnet i bakgrunnen skulle vel gi lokalkjente et hint?
Sigfred R.
Kirketårnet i bakgrunnen skulle vel gi lokalkjente et hint?
Sigfred R.
Her har du et modellbilde av "Padda".Erik Dreyer wrote:Det bildet med de to vognene tror jeg er det toget som ble kallt "Padda" (pga.at det gikk sakte, og stoppet på hver eneste "melkerampe") som gikk på Østfoldbanen fra Oslo til Halden på 40 og 50 tallet. Har selv kjørt med det.
ED
Hilsen Jan
- Attachments
-
- JT_Cmb16_1.jpg (86.13 KiB) Viewed 1963 times
Her svaret for bildet av togsettet fra mine venner i Norsk Jernbaneklubb:
1: De to vognene er nok av type 14 (eller type 15 som var dieselutgaven, men det var få av dem), litra Cm. Stedet er jeg ganske sikker på er i Trondheim, for jeg mener å skimte Bispehaugen skole i bakgrunnen rett til høyre for godshuset eller hva det er. Det passer jo også at dete er en større stasjon, men store brede plattformer og mange spor i tillegg, samt et godshus(?) større enn på en vanlig stasjon. Bakgrunnen er vel også urban.
2: Type 14 var nok en tid i Trondheim distrikt, men vognene av den typen i Trondheim ble etter hvert ombygd til type 15. Distriktet hadde etter noen år bare en vogn igjen av type 14 og denne ble ombygd til type 15 ettersom en ønsket å standardisere vognparken. På det tidspunktet bildet er tatt hadde nok Trondheim distrikt bare type 15 (dieselutgaven). Vi må vel anta at vognene på bildet var to av følgende: Nr. 18233, 18239, 18240 (dersom bildet er tatt før kollisjonen ved Hommelvik/Solbakken), 18241 eller 18242.
Utrolig hva ekspertisen vet
Hilsen Jan
1: De to vognene er nok av type 14 (eller type 15 som var dieselutgaven, men det var få av dem), litra Cm. Stedet er jeg ganske sikker på er i Trondheim, for jeg mener å skimte Bispehaugen skole i bakgrunnen rett til høyre for godshuset eller hva det er. Det passer jo også at dete er en større stasjon, men store brede plattformer og mange spor i tillegg, samt et godshus(?) større enn på en vanlig stasjon. Bakgrunnen er vel også urban.
2: Type 14 var nok en tid i Trondheim distrikt, men vognene av den typen i Trondheim ble etter hvert ombygd til type 15. Distriktet hadde etter noen år bare en vogn igjen av type 14 og denne ble ombygd til type 15 ettersom en ønsket å standardisere vognparken. På det tidspunktet bildet er tatt hadde nok Trondheim distrikt bare type 15 (dieselutgaven). Vi må vel anta at vognene på bildet var to av følgende: Nr. 18233, 18239, 18240 (dersom bildet er tatt før kollisjonen ved Hommelvik/Solbakken), 18241 eller 18242.
Utrolig hva ekspertisen vet

Hilsen Jan
Svar fra ekspertisen igjen
Bildet du sendte over er jeg nesten sikker på er tatt i Narvik. Mener man kan skimte en vognrekke med malmvogner i bakgrunnen under kirka.
Jan
se her
Å dæven, det ble en lang link. Kan den forkortes på noen måte?

Bildet du sendte over er jeg nesten sikker på er tatt i Narvik. Mener man kan skimte en vognrekke med malmvogner i bakgrunnen under kirka.
Jan
se her
Å dæven, det ble en lang link. Kan den forkortes på noen måte?
Done.Jan wrote:Å dæven, det ble en lang link. Kan den forkortes på noen måte?
Se "Edit" så ser du... ;-)
Ev. sjekk denne: Lynkurs i å lage "klikkbar tekst" til å erst. URL
mvh
KOS
Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet

Det er nettopp årsaken til at jeg spurte etter et forstørret utsnitt av den seksjonen. Bygningen ligner svært på Bispehaugen skole som man kan se av vedlagte utsnitt av et bilde fra egen samling.Jan wrote:Her svaret for bildet av togsettet fra mine venner i Norsk Jernbaneklubb:
Utsnitt:
Stedet er jeg ganske sikker på er i Trondheim, for jeg mener å skimte Bispehaugen skole i bakgrunnen rett til høyre for godshuset eller hva det er.
Ellers passer vinkel på sporene i forhold til landskapet i bakgrunnen og høyden på dette.
- Attachments
-
- Bispehaugen skole.jpg (71.6 KiB) Viewed 1889 times
JornN