Bunkertour til Nordberg, Marka, Lodshavn (Lista 17-19 august

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Carsten G

NKFIF skal i slutten av august arrangere tur på disse fort: HKB 22/978 Varnes, MKB 5/503 Norberg, HKB 23/978 Marka, HKB 24/978 Lodshavn, gjerne flere hvis det er tid.
Jeg kan henvise til denne side for å se hva som er å se:
http://www.noding.com/la8ak/k33.htm
Vi jobber for tiden med å rekognosere, og finne kjentsfolk til denne turen
Hvis flere vil være med, finnes det mulighet for å leie leilighet på Lista fyr. http://www.lista-fyr.com/fyrferie.htm
Vi vil gjerne at dere melder dere på, slik at vi vet hvor mange vi blir.

Kom igjen og hiv dere med.

:D
Attachments
Denne er å finne på Varnes.
Denne er å finne på Varnes.
008_105_cm_kanon_kasematt2.JPG (42.39 KiB) Viewed 2534 times
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Erik E
Site Admin

Hallo!

Hvis du har en dato kan jeg muligens stille som "kjentmann" :D
Blir nok et par turer med "markedsføring" i det området utover sommeren
http://www.commentum.no/default.asp?id=7362&t=143&c=88

Mvh
Erik E
Carsten G

Dato må jeg komme tilbake til, men jeg regner med at det blir 18 eller 25 august, og det er kjempefint hvis du stiller.
Hvordan kan jeg minske bilder før de legges inn, og kan du fjerne det store bildet jeg la inn?
Vet du om det er noen konkrete planer for Varnes fort? Er det noen som har ansvaret for det? :D
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Erik E
Site Admin

Tror ikke jeg har noen planer for noen av helgene i august, så du kan sette meg på navnelista inntil videre ;-)
Hvordan kan jeg minske bilder før de legges inn, og kan du fjerne det store bildet jeg la inn?
Har endret størrelsen for deg!

Bildene kan krympes i alle bilderedigerinsprogrammer, men dette må du gjøre før du laster dem opp på forumet.
Det enkleste (i Windows) er egentlig å høyreklikke på bilde og "åpne i paint".
Velg resize funksjonen og velg % av originalstørrelse.
PS - Husk å lagre under nytt filnavn så du ikke overskriver originalformatet!

Tror ikke det foreligger noen videre plan for Varnes utover de siste tiltakene man gjorde i fjor. Det satses for tiden mer på tilrettelegging av Nordberg som museumsfort og Varnes vil nok derfor bli stående som "kun" friluftsareal fremover.

Mvh
Erik E
Carsten G

Hva er anbefalt billedstørrelse?
Sindre

cargul wrote:Hva er anbefalt billedstørrelse?
Kommer an på detaljnivået, men for å ikke kverke forumet holder det vel med ca 600 pixler. 640x480 er en grei oppløsning å huske, og funker ganske bra. Om bildene dine er i bredformat, må du tenke litt på det også.

Den mest brukte skjermoppløsningen er 1024x768, så mer enn 8-900 pixler, kan skape problemer for dem som kjører slik oppløsning på skjermen sin, fordi forumet selv ikke minsker bilder. Da blir det mye scrolling ut til sidene for å få med seg all teksten. Om du vil legge ut et stort bilde, kan du like godt legge en direkte link til det :)

(Alt dette med forbehold, spørs hva sjefen sjøl sier. Noen forumer liker det, og andre det.)
Sindre
werner wernersen

Hei

Hadde vært spennende å fått seg en tur "vest" og for å komme med et ønske om dato så hadde 25 august passet glimrende for min del.

Werner
Carsten G

Hei Werner, gleder meg at du også vil komme med. Kan du klare den 18 august, for det er det jeg tror det blir. PDT_Armataz_01_03
mvh
Carsten
Erik H
Site Admin

da har jeg skrevet inn 18 august på mobilen (ja, den er med og styrer min hverdag :D ) har 25 aug som reserve også... når jeg først drar på tur ...drar jeg på tur! Gleder meg allerede, men blir det rom på lista-fyr? ser ut som der er ganske fult.

Erik H
Carsten G

Vi kommer tilbake til overnatting. Hvordan kommer dere som kommer hit ned? Bil, fly, buss etc? Det er mange steder man kan sove. Det er noen av oss i NKFIF som kommer til å bli på Lista, mens noen reiser hjem. Det blir med familier på dagen på turen, så holder vi kvelden åpen for oppsumering og noen faste brune. Camping plasser er det også nok av, og annet kjekt.
Mvh
:D Carsten
Carsten G

Hei alle i forumet.
Jeg har i dag bestilt fire hytter à fire personer til den 18 august, i Farsund
Hyttene hadde sovesofa i tillegg slik at 6 pers kan sove. Det koster 640 for natt per hytte, 160 kroner per pers. Det går an. Dette passer fint inn med turopplegget vårt, da vi starter turen på andre siden av listalandet.
Gå inn på siden til Lomsesanden og se: http://www.lomsesanden.no/index.htm
De hadde ledig fra fredag til lørdag hvis noen ville det. Jeg har bedt om få hyttene ved siden av hverandre, slik at vi kan grille og slikt på kvelden.
Det eneste jeg trenger nå er folk til å fylle disse hyttene fra 18 til 19 august.
Jeg regner 8 personer fra NKFIF, og håper mange av dere også vil ta turen.
Jeg håper og treffe så mange som mulig av dere, og få noe bunker prat.
Norberg fort har ifølge Møvik fort hentet en radar som skal plasseres på Norberg, kanskje vi for sett den. Lurer på om det var en FUMO 214
Mvh
Carsten
werner wernersen

Hei

Da har jeg booket inn 19 august, på kalenderen.

Skal bli hyggelig å treffe "nye Kjente" fra forumet, trenger bare tid og sted vi skal møtes.

Werner
Erik E
Site Admin

Hallo!

Hyggelig Werner!
Vet ikke helt hvor Carsten tok veien, men jeg regner med det snart kommer mer info om turen!

Mvh
Erik E
Erik E
Site Admin

Noen smakebiter fra turområdet :-)
De som ennå ikke har bestemt seg kommer kanskje på bedre tanker nå??
Attachments
HKB Varnes fyr, K332(f) i R 671 kasematt
HKB Varnes fyr, K332(f) i R 671 kasematt
Lista1.JPG (66.74 KiB) Viewed 2232 times
HKB Marka med sine unike SK`er, og hele 11 stk R 607!
HKB Marka med sine unike SK`er, og hele 11 stk R 607!
Lista2.JPG (63.29 KiB) Viewed 2232 times
HKB Hausvik med 2 stk K331(f) samt en halv 8,8 Flak (r)
HKB Hausvik med 2 stk K331(f) samt en halv 8,8 Flak (r)
Lista3.JPG (110.11 KiB) Viewed 2232 times
Utallige pansertårn....<br />Både PzII Flamingo og Pz38(t)
Utallige pansertårn....
Både PzII Flamingo og Pz38(t)
Lista4.JPG (114.17 KiB) Viewed 2232 times
Norges eneste R 680 PAK bunker?
Norges eneste R 680 PAK bunker?
Lista5.JPG (133.48 KiB) Viewed 2232 times
Fjellanlegg i Farsund med pansret observasjonskuppel
Fjellanlegg i Farsund med pansret observasjonskuppel
Lista6.JPG (109.7 KiB) Viewed 2232 times
Erik H
Site Admin

Ja, dette gleder meg til!
Jeg forandret på overskriften slik at det er flere som ser hvor vi har tenkt å dra. Det er vel Lista dette området heter?

Så den som har tid må absolutt bli med på denne turen som kanskje blir vår siste bunkertour i år?

Nå kommer jeg selv som gjest. De som har spørsmål rundt turen må poste dette her.

ErikH
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”