Guide til Sketchup modeller - Lag 150cm lyskaster
Posted: 07 Dec 2009 14:31
Har fått noen spørsmål om Sketchup. Jeg bygger fortsatt modeller men i litt større skala, men de tar mer plass enn Sketchup modeller. Lager derfor en liten guide her for "modell" bygging i Sketchup. Full gratis versjon kan lastes ned her:
http://sketchup.google.com/intl/no/index.html
Tegning av lyskaster.
Tegning
Følgende fremgangsmåte er den jeg bruker oftest. Tegner ett rektangel litt større enn tegningen og importerer tegning som jpg. Tegningen blir da en texture som males på rektangelet. Etterpå brukes linjal på en kjent lengde i tegningen (fra, til bør være parallell med en av aksene). Deretter angis lengden. I dette tilfelle diameter på glass / speilet i lyskasteren. Når den legges inn som 1,5, spør programmet om størrelse skal reskaleres. Når man svarer ja reskaleres tegningen til riktig størrelse. Det er lurt etterpå å lage en gruppe av tegningen(e) slik at de ikke plutselig blir en del av tegningen. Man kan også legge den til ett eget lag slik at man raskt kan skru den av / på. Uten 4-plans tegninger må man bruke mye bilder for å få det noenlunde riktig.
Oppsett av sketchup
Bruker normalt standard template med meter da det har vært mest praktisk for bunkere. Videre har jeg Large toolbar og en del verktøy menyer på (face style, layers, standard, views, dynamic comp og sandbox) Det er også praktisk med vinduer med Entity info, Layers og Materials fremme.
Start på tegning
Linjal og vinkelmåler er din beste venn. Prøver å holde meg til 1 cm som minst men kan gå ned til ½ cm når man skal ha en strek midt på en 5cm bjelke. Pass på at alt henger sammen. Ingen strek tegnes uten at retning og lengde er angitt med dimmensjoner og/eller linjal som hjelp på forhånd. Når du har tegnet en firkant kan du underveis eller like etterpå angi med tall for dimensjoner. For eksempel 1,2;,9
Gir ett eksakt rektangel på 1,2 x 0,9 meter. Hvilket tall som er først blir ofte feil så da skriver du bare umiddelbart inn på nytt i motsatt rekkefølge.
Sketchup kan dessverre ikke tegne sirkler så alle er delt opp i segmenter. 24 segmenter standard og er ok i de fleste tilfeller. Du kan imidlertid velge dette selv og skriver inn ny verdi rett etter at du har valgt sirkel. Store sirkler som for eksempel kanonbrønn S169 & S384 kan med fordel brukes større verdier. Jeg brukte 48 og kunne sikkert økt mer. På lyskaster velger jeg 48 på diameter på speil / lyskaster hus, da dette vil lett få fokus på modellen. Resten får 24.
Det er lurt å gruppere ulike deler underveis i tegningen slik at deler ikke blir feil integrert. Ctrl-Z undo brukes mye. Har her så vidt begynt, og ved siden av ligger en hjulgang fra GMC som skal bli nye hjul, samt starten på høyderettingskrans. Speilet er foreløpig gult for å skille. Jeg bruker ofte kontrastfarger underveis for å endre til riktig til slutt.
Vedlagt modell så langt. For de som vil følge med.
Anders
http://sketchup.google.com/intl/no/index.html
Tegning av lyskaster.
Tegning
Følgende fremgangsmåte er den jeg bruker oftest. Tegner ett rektangel litt større enn tegningen og importerer tegning som jpg. Tegningen blir da en texture som males på rektangelet. Etterpå brukes linjal på en kjent lengde i tegningen (fra, til bør være parallell med en av aksene). Deretter angis lengden. I dette tilfelle diameter på glass / speilet i lyskasteren. Når den legges inn som 1,5, spør programmet om størrelse skal reskaleres. Når man svarer ja reskaleres tegningen til riktig størrelse. Det er lurt etterpå å lage en gruppe av tegningen(e) slik at de ikke plutselig blir en del av tegningen. Man kan også legge den til ett eget lag slik at man raskt kan skru den av / på. Uten 4-plans tegninger må man bruke mye bilder for å få det noenlunde riktig.
Oppsett av sketchup
Bruker normalt standard template med meter da det har vært mest praktisk for bunkere. Videre har jeg Large toolbar og en del verktøy menyer på (face style, layers, standard, views, dynamic comp og sandbox) Det er også praktisk med vinduer med Entity info, Layers og Materials fremme.
Start på tegning
Linjal og vinkelmåler er din beste venn. Prøver å holde meg til 1 cm som minst men kan gå ned til ½ cm når man skal ha en strek midt på en 5cm bjelke. Pass på at alt henger sammen. Ingen strek tegnes uten at retning og lengde er angitt med dimmensjoner og/eller linjal som hjelp på forhånd. Når du har tegnet en firkant kan du underveis eller like etterpå angi med tall for dimensjoner. For eksempel 1,2;,9
Gir ett eksakt rektangel på 1,2 x 0,9 meter. Hvilket tall som er først blir ofte feil så da skriver du bare umiddelbart inn på nytt i motsatt rekkefølge.
Sketchup kan dessverre ikke tegne sirkler så alle er delt opp i segmenter. 24 segmenter standard og er ok i de fleste tilfeller. Du kan imidlertid velge dette selv og skriver inn ny verdi rett etter at du har valgt sirkel. Store sirkler som for eksempel kanonbrønn S169 & S384 kan med fordel brukes større verdier. Jeg brukte 48 og kunne sikkert økt mer. På lyskaster velger jeg 48 på diameter på speil / lyskaster hus, da dette vil lett få fokus på modellen. Resten får 24.
Det er lurt å gruppere ulike deler underveis i tegningen slik at deler ikke blir feil integrert. Ctrl-Z undo brukes mye. Har her så vidt begynt, og ved siden av ligger en hjulgang fra GMC som skal bli nye hjul, samt starten på høyderettingskrans. Speilet er foreløpig gult for å skille. Jeg bruker ofte kontrastfarger underveis for å endre til riktig til slutt.
Vedlagt modell så langt. For de som vil følge med.
Anders