Mörser - med mannskap

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Vet ikke hvor dette bildet er tatt. Det er kun beskrevet med Norwegen 1944. Selve fotografiet er kopiert av Nerlien i Oslo.

Regner med det er en Mörser vi ser på bildet, så sannsynligheten for at en må lengre vestover er vel sannsynlig.

Flere av gutta bærer Marine artilleri merket (Marine-Artillerie-Kriegsabzeichen)

Har noen peiling?
Attachments
morser.jpg
morser.jpg (43.63 KiB) Viewed 713 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

21 cm MRS(t) Mörser om jeg ikke tar feil...

Var kun tre slik batterier i Norge pr. 1944,
20/976 Eidsbygda
21/975 Hevnskjöl
3/974 Reitan

Har vært på alle tre steder, og bildet ditt kan egentlig være fra hvilket som helst av dem.... Ingen 100% treff, da det mangler stillinger i alle fortene pr. i dag.
Alle er hærkystbatterier, så tydeligvis et HKB som har fått bemanning fra marinen, nøkkelen ligger nok i de Marine artilleri merkene som må være høyst uvanlig på et mørserbatteri av denne typen!

Erik
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:Var kun tre slik batterier i Norge pr. 1944,
20/976 Eidsbygda
21/975 Hevnskjöl
3/974 Reitan
Ikke at jeg har stor lokalkjennskap, men ut fra hvor jeg har oppfattet at batteriet på Reitan var plassert (mellom dagens jernbanetrase og Rv80?) får jeg ikke bildet til å stemme med Reitan. Det er vel ikke særlig stor avstand ned til sjøen derfra, og jeg mener det er høyere fjell bak batteriet? (er det forresten vann eller snø på bildet?).
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

men ut fra hvor jeg har oppfattet at batteriet på Reitan var plassert (mellom dagens jernbanetrase og Rv80?)
Det ligger en hel del stillinger der ja, men ifølge britiske kart lå mesteparten av batteriet lå lenger opp i høyden som i dag er på innsiden av gjerdet til Reitan.

Erik
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Enig med deg Natter, jeg heller ikke får det helt stemme overrens med Reitan utfra det jeg husker da jeg hadde førstegangstjenesten der.
Mvh
Tormod
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hm...
Vedlagt eksempel fra Reitan... Jeg kan ihvertfall ikke gå god for at fjellknatten i bakgrunnen på originalbildet ikke har noe med dette terrenget å gjøre....
Attachments
Reitan.jpg
Reitan.jpg (117.78 KiB) Viewed 682 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Helt klart en SKODA-produsert mørser.
Disse ble satt opp på:
Ansvik (ved Sørfold)
Selnesbekken i Trondheimsfjorden
Hevnskjel
Eidsbygda
Tysse

Ansvikbatteriet gikk til Reitan i juni 1943, Selnesbekken nedlagt mai 1943 og Tysse nedlagt april 1943.
Ut fra skygger - som gir grove himmelretninger, stillingens utforming og maskeringen i bakkant vil jeg holde en knapp på Eidsbygda.
JEF
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Legger ved noen linker til bilder fra Hemnskjøl og Lerheim/Eidsbygda.
Når det gjelder Hemnskjøl så ser det ut som om der er også en blanding av uniformer. Ser der er flere med KM uniformer som på bildet over.
mvh
Paul S.
http://krigsbilder.net/coppermine/thumb ... ?album=150

http://mediabase1.uib.no/pls/apex/f?p=1 ... D_ID:1%2C1
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

J E F wrote:Helt klart en SKODA-produsert mørser.
Disse ble satt opp på:
Ansvik (ved Sørfold)
Selnesbekken i Trondheimsfjorden
Hevnskjel
Eidsbygda
Tysse

Ansvikbatteriet gikk til Reitan i juni 1943, Selnesbekken nedlagt mai 1943 og Tysse nedlagt april 1943.
Ut fra skygger - som gir grove himmelretninger, stillingens utforming og maskeringen i bakkant vil jeg holde en knapp på Eidsbygda.
Heisann, ble HKB 24./976 Tysse nedlagt i April 1943? Info jeg sitter på, sier det ble nedlagt i Oktober 1943 og flyttet til Gossen, men kanonene ble sendt til Bodø for å tas ibruk der. Fra Oktober '43 og frem til freden fungerte det da tidligere kystbatteriet som lager og forsyningsleir. "Lager Tysse" var tittelen da.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Jokeren wrote:
J E F wrote:Helt klart en SKODA-produsert mørser.
Disse ble satt opp på:
Ansvik (ved Sørfold)
Selnesbekken i Trondheimsfjorden
Hevnskjel
Eidsbygda
Tysse

Ansvikbatteriet gikk til Reitan i juni 1943, Selnesbekken nedlagt mai 1943 og Tysse nedlagt april 1943.
Ut fra skygger - som gir grove himmelretninger, stillingens utforming og maskeringen i bakkant vil jeg holde en knapp på Eidsbygda.
Heisann, ble HKB 24./976 Tysse nedlagt i April 1943? Info jeg sitter på, sier det ble nedlagt i Oktober 1943 og flyttet til Gossen, men kanonene ble sendt til Bodø for å tas ibruk der. Fra Oktober '43 og frem til freden fungerte det da tidligere kystbatteriet som lager og forsyningsleir. "Lager Tysse" var tittelen da.
Stemmer det du sier - mine datoer er da dette ble initiert som følge av erfaringene fra Tunis. Utførelsen kom noe senere og mannskapene fra Tysse dro ikke til Gossen før de nye kanonene i Gossen Mitte var på plass i slutten av oktober 1943. Beslutningen om at de ledige 21 cm fra Tysse skulle til Reitan var uavklart lenge etter at batteriet var besluttet nedlagt, og var faktisk ikke klar før medio september 1943.
JEF
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

J E F wrote:
Jokeren wrote:
J E F wrote:Helt klart en SKODA-produsert mørser.
Disse ble satt opp på:
Ansvik (ved Sørfold)
Selnesbekken i Trondheimsfjorden
Hevnskjel
Eidsbygda
Tysse

Ansvikbatteriet gikk til Reitan i juni 1943, Selnesbekken nedlagt mai 1943 og Tysse nedlagt april 1943.
Ut fra skygger - som gir grove himmelretninger, stillingens utforming og maskeringen i bakkant vil jeg holde en knapp på Eidsbygda.
Heisann, ble HKB 24./976 Tysse nedlagt i April 1943? Info jeg sitter på, sier det ble nedlagt i Oktober 1943 og flyttet til Gossen, men kanonene ble sendt til Bodø for å tas ibruk der. Fra Oktober '43 og frem til freden fungerte det da tidligere kystbatteriet som lager og forsyningsleir. "Lager Tysse" var tittelen da.
Stemmer det du sier - mine datoer er da dette ble initiert som følge av erfaringene fra Tunis. Utførelsen kom noe senere og mannskapene fra Tysse dro ikke til Gossen før de nye kanonene i Gossen Mitte var på plass i slutten av oktober 1943. Beslutningen om at de ledige 21 cm fra Tysse skulle til Reitan var uavklart lenge etter at batteriet var besluttet nedlagt, og var faktisk ikke klar før medio september 1943.
Vet du til hvilket batteri i Bodøområdet Mörserne fra Tysse/Tøsse gikk til?
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Gikk til 3./HKAR 974 Reitan.
JEF
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei

Eidsbygda er det nok ikke...tror mer på Hevnskjel.

Det er både litt holmer og skjær i skuddsektor.

Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

får ikke helt de holmene og skjærene til å passe med Hemnskjel heller, og såvidt jeg husker ligger de litt høyere i forhold til vannet.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Lite trolig at dette er fra Hemnskjel siden det batteriet lå i en liten dal med høydedrag på 3 av 4 sider.
De stillingene som ligger åpent har betong innvendig i sideveggene og de som har mere innblanding av stein ligger inntil åssidene.
JornN
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”