"Nyere" norsk feltmessig sperrestilling/vakt.

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Jon-Vegard

Denne står ved Heistadmoen og er nok ett treningsprosjekt i å bygge slike stillinger.
Attachments
Div. Grønvad, Heistadmoen 004.jpg
Div. Grønvad, Heistadmoen 004.jpg (111.98 KiB) Viewed 1783 times
Div. Grønvad, Heistadmoen 002.jpg
Div. Grønvad, Heistadmoen 002.jpg (136.46 KiB) Viewed 1783 times
Div. Grønvad, Heistadmoen 001.jpg
Div. Grønvad, Heistadmoen 001.jpg (116.64 KiB) Viewed 1783 times
Mvh.
Jon-Vegard
BSKA77

Vaktstilling bygd av rep-soldater i tilknytning til rep-senteret i Grønvad leir.
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
ervold

BSKA77 wrote:Vaktstilling bygd av rep-soldater i tilknytning til rep-senteret i Grønvad leir.
For å spare dagens svake HV-soldater er sekkene fylt med lecakuler. Siste gang det ble brukt sand var under flommen i Lillestrøm.
ervold
EspenS

BSKA77 wrote:Vaktstilling bygd av rep-soldater i tilknytning til rep-senteret i Grønvad leir.
Ble brukt som VCP under diverse øvelser, samt under oppsetting til KFOR kontigentene da de ble deployert fra Heistadmoen - denne stod der da jeg var der vinteren 01. Det ble bygget en liknende noe lengre opp i skytefeltet (ved det røde/sorte (?) huset som ligger 100 meter opp på veien inn til venstre når du passerer sort-bunker og stillingene der) våren 1997. Mener det var PI troppen som bygde den den gangen. Mulig den er revet nå, klarer ikke å se den for meg når jeg tenker tilbake på endeløse objektsikringsoppdrag.
Jon-Vegard

Så vidt jeg har kunnet se er det bare denne som står igjen, sammen tanks-sperringene.
Attachments
Div. Grønvad, Heistadmoen 007.jpg
Div. Grønvad, Heistadmoen 007.jpg (114.34 KiB) Viewed 1679 times
Mvh.
Jon-Vegard
EspenS

Se her ja, da mangler vi bare tønnene med sement - så er stillingen komplett :D
TommyG
Site Admin

ervold wrote:
For å spare dagens svake HV-soldater er sekkene fylt med lecakuler. Siste gang det ble brukt sand var under flommen i Lillestrøm.
ervold
Om jeg blir nødt til å lempe sandsekker når jeg er inne på HV-rep neste gang, så skal jeg være bare glad til jeg, om de er fylt med lecakuler istedenfor sand ;D
--
Tommy
EspenS

TommyG wrote:
ervold wrote:
ervold
Om jeg blir nødt til å lempe sandsekker når jeg er inne på HV-rep neste gang, så skal jeg være bare glad til jeg, om de er fylt med lecakuler istedenfor sand ;D
Blir ikke noe skikkelig sandsekkeløp når det er lecakuler isteden for deilig våt sand... PDT_Armataz_01_08
Jon-Vegard

Som en av de som evt. er med å leder aksjoner i fredstid, og det innebærer bruk av sandsekker, så vil ikke jeg stå for sekker med leka!!!! Egner seg svært dårlig til å lage demninger med.
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”