U-båtanlegg Brunlanes

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Jon-Vegard

Har hørt, for meg høres det temmelig vilt ut, av noen at det mellom Stavern og Nevlunghavn skal befinne seg ett stort u-båtanlegg i fjellet, 2 store haller med innseiling under vann. Noen som har noen formening om dette? Om dette evt. skulle vært bygd under eller etter krigen vet jeg ikke.
Mvh.
Jon-Vegard
molich

Jon-Vegard wrote:Har hørt, for meg høres det temmelig vilt ut, av noen at det mellom Stavern og Nevlunghavn skal befinne seg ett stort u-båtanlegg i fjellet, 2 store haller med innseiling under vann. Noen som har noen formening om dette? Om dette evt. skulle vært bygd under eller etter krigen vet jeg ikke.
Hvis dette skulle være fra krigens dager:

Dette hørs ganske usannsylig ut, sett med et fornuftens øye. Dog er det mer mellom himmel og jord enn noe annet sted....

MVH Morten C
MVH Morten C.
EspenS

Skulle vel ikke være ett atomsikkert anlegg, og samtidig har kildens søster hytte like ved innseilingen? Nei det har jeg ikke sett :-)

Har hørt denne historien en gang, men kildene som har erfaring innen fagfeltet fant den lite troverdig.
ranvik

Jon-Vegard wrote:Har hørt, for meg høres det temmelig vilt ut, av noen at det mellom Stavern og Nevlunghavn skal befinne seg ett stort u-båtanlegg i fjellet, 2 store haller med innseiling under vann. Noen som har noen formening om dette? Om dette evt. skulle vært bygd under eller etter krigen vet jeg ikke.
har hørt rykter om det samme jeg å, kilden min var litt mer pressis. bunker er vist gjen murt å befinner seg på malmøya trur jeg han sa. er ikke så ofte jeg snakker med han men kan spør om mer øyaktig neste gang møter han.
Jon-Vegard

Dette var ikke på Malmøya, men nærmere Nevlunghavn, ikke langt unna området med alle campingplassene.
Mvh.
Jon-Vegard
EspenS

Er det belegg for denne teorien i etterrettningsrapporter og ikke minst geografiske muligheter? Dersom det skulle være tilfelle - hvor ble fyllmassen kjørt? Det er jo snakk om ganske mange tusen kubikkmeter med stein som måtte transporteres hvis vi prater om ett fjellanlegg i ordets rette betydning.
Jon-Vegard

Har ingen holdepunkter, kun rykter, og vedkommendes familie har visstnok hytte i nærheten. Jeg har tenkt det samme som deg Espen. Mengder fyllmasse. Inngang fra toppen skulle visstnok være via en ikke så alt for stor hytte. Jeg legger ikke noe vekt på disse ryktene, og etter å ha sjekket litt videre i visse kretser legger jeg denne død og begravet.
Mvh.
Jon-Vegard
Yngvar

Kysten fra Stavern til Nevlunghavn er vel noe av det grunneste vi har. Det er ikke mer en en til to meter, spekket med skjær hele veien. Så en ubåtbunker på den kystlinja må de ha mudret opp og merket langt utover i vannet.
Strategisk er det også feil, da nordsjøen mellom Danmark og Norge var godt forsvart, og det trengtes ikke den type våpen som ubåtene representerte, der. jeg bruker Kyststien langs denne kystlinjen mye og har ikke sett tegn til noe slikt.

Dette høres ikke sansynlig ut
Mvh
Yngvar
Jon-Vegard

Jeg er helt enig med deg Yngvar! Men det kan være greit noen ganger å få luftet hårete rykter. Dette burde kanskje ligget under en annen tråd. Jeg har heller aldri trodd noe på dette.
Mvh.
Jon-Vegard
EspenS

Alle steder har nok sine rykter og historier om større anlegg og hemmeligheter fra krigens dager. Noen kan være verd å sjekke ut nærmere mens andre blir litt for fantastiske og strykes fra listen. :)
Espen K

ranvik wrote:
har hørt rykter om det samme jeg å, kilden min var litt mer pressis. bunker er vist gjen murt å befinner seg på malmøya trur jeg han sa. er ikke så ofte jeg snakker med han men kan spør om mer øyaktig neste gang møter han.
Siden det er lagt dødt på strekningen stavern - nevlunghavn, hvordan er det med malmøya da.
Er det noen bunkere eller lignende der som kan passe til dette formålet ?

Eventuelt om det er påbegynt og ikke sluttført PDT_Armataz_01_18
ranvik

hvis noen har båt er det jo bare dra ut å se. jeg har ikke noe båt, så hvis noen trenger selvskap så si fra.

Noen som veit hvor dypt en ubåt trenger for å komme inn?
Attachments
dybde kart rundt malø<br />dem røde streker er mulig dybder.
dybde kart rundt malø
dem røde streker er mulig dybder.
malø.JPG (60.62 KiB) Viewed 1561 times
nevlunghavn zooma inn, se høyden helt inne ved fjellet.
nevlunghavn zooma inn, se høyden helt inne ved fjellet.
nevlunzoom.JPG (37.96 KiB) Viewed 1557 times
Her er det faktisk en mulighet.
Her er det faktisk en mulighet.
nevlunhavn.JPG (46.62 KiB) Viewed 1557 times
Erik E
Site Admin

Hallo

Er jo sjelden røyk uten ild, så ofte ligger det jo ett eller annet til grunn for slike historier, men alt for ofte blir egget til ti høns :-) Har hørt en ganske lik historie fra Kristiansand og det samme her i Stavanger, men ingen vet som vanlig noe mer enn at "de har hørt det fra noen" eller "lest det et sted"....

Første jeg ville satt spørsmålstegn ved var om ubåter pr. 1945 i det hele tatt hadde teknologi til å navigere og manøvrere så nøyaktig under vann at man med sikkerhet kunne treffe et hull i fjellet under sjøen. Deretter foreta en oppstigning akkurat på rett sted og tidspunkt for å så komme opp i en fjellhall..... Neppe?

Ellers... Hadde det virkelig eksistert en "ubåthall" i et fjell, hvorfor finnes ikke et eneste ord - eller hint om dette i tilgjengelig ubåtlitteratur? Nærmeste man kommer er planleggningen av Dora 3 i Trondheim, men her eksisterer det ihvertfall en plan for arbeidet.

Eneste jeg kan tenke meg er at dette har utspring fra enmannsubåtene man brukte ved kysten og at det har blitt smurt på tykt i ettertid. Man kan jo også av og til lure på hvor riktig hukommelsen til krigsgenerasjonen egentlig er/var, da kun et fåtall nordmenn virkelig visste hva som fantes rundtom.... Den vanlige mannen i gata var nok neddynget av rykter, villedende narrespill fra tyskerne og propaganda.

Ang. Malmøya så ble det vel her sprengt ut noen ganske heftige verikale sjakter som skulle huse nedsenkbare kanoner hvis jeg ikke husker feil... Ta det med en klype salt, for her er jeg på tynn is, men noe slik kan jo kanskje være grobunn for rykter om andre ting?

Vedlagt bilde fra "ubåtfabrikk i fjell" utenfor Marseille... Her er en inngang som svarer mer til det jeg tror man måtte forvente å finne i Norge hvis noe i det heletatt hadde blitt bygget.

Mvh
Erik E
Attachments
Marseille_tunnel.jpg
Marseille_tunnel.jpg (147.41 KiB) Viewed 1538 times
Edgar

Hei

Har dårlig tro på at det kunne bygges et slikt anlegg under sjøen..

Sitat :Fortsområdet består av skog og fjedgrunn. Området er meget ulendt, og består for det meste av fjellkoller som er skilt med dype slukter med nær loddrette skråninger. Det høyeste området på fortet går så vidt over 45 meter over havet. Kilde : Kystfort.info

Utvendig dybde og 45 MOH sier vel det meste

EdgaR
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
superfuzz

Ranvik: På halvøya til høyre har jeg tilbragt mang en kjedelig søndag i min ungdom da vi hadde slektninger som hadde hytte der. Har tråkket mye rundt der og jeg tror ikke det er noe spennende der. Men fint er det, absolutt verd en befaring hvis det er pent vær en søndag.
Locked

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”