Hjelp til identifisering av tysk jakke

Denne kategorien omhandler de tyske uniformer,hjelmer, utmerkelser, feltutrustning og andre militære/personlige effekter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Fortsettelse av innlegget i kaffekroken (http://www.kystfort.com/forum/topic2843.html).

Vi kjenner ikke historikken til denne jakken. Den er i et litt tykt og mykt stoff, med glatt stoff inni, og fargen er brunlig (jeg er lett fargeblind og fryktelig dårlig med farger men tror ikke bildene lyver så mye på fargen). Virker ikke som om det er en feltjakke. Kragespeilene er SS-Standartenführer, armbåndet er Leibstandarte A.H.
Vet ikke om det er en jakke med en påsatt miks av merker eller om dette er ekte varer. Men jevnt over ser den ekte ut, alle merker og knapper er av god kvalitet osv. Kjenner for lite til uniformer og replikauniformer dessverre.
Attachments
Lapp sydd på innsiden. To sirkler med SS og RZ, nederst N.S.D.A.P. (Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei), og Reichs-etellerannet. Regner med at her står produsent, div nummer etc. Ikke så godt å lese om det står noe i de skraverte feltene.
Lapp sydd på innsiden. To sirkler med SS og RZ, nederst N.S.D.A.P. (Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei), og Reichs-etellerannet. Regner med at her står produsent, div nummer etc. Ikke så godt å lese om det står noe i de skraverte feltene.
jakke20.jpg (221.72 KiB) Viewed 603 times
Feste av "knapphullsbånd"
Feste av "knapphullsbånd"
jakke18.jpg (68.32 KiB) Viewed 603 times
jakke17.jpg
jakke17.jpg (68.83 KiB) Viewed 603 times
Knappene er fine og av god kvalitet.
Knappene er fine og av god kvalitet.
jakke16.jpg (70.46 KiB) Viewed 603 times
jakke15.jpg
jakke15.jpg (50.09 KiB) Viewed 603 times
jakke14.jpg
jakke14.jpg (99.17 KiB) Viewed 603 times
Nålene på undersiden av skulderklaffen.
Nålene på undersiden av skulderklaffen.
jakke13.jpg (50.13 KiB) Viewed 603 times
Skulderklaff. A.H. merket er i metall og har to nåler som er bøyd på undersiden av skulderklaffen.
Skulderklaff. A.H. merket er i metall og har to nåler som er bøyd på undersiden av skulderklaffen.
jakke12.jpg (75.78 KiB) Viewed 603 times
Sømmen til kragespeilet på baksiden av kragen.
Sømmen til kragespeilet på baksiden av kragen.
jakke11.jpg (59.63 KiB) Viewed 603 times
jakke10.jpg
jakke10.jpg (69.89 KiB) Viewed 603 times
Veldig fin og nøyaktig brodering på kragespeilene.
Veldig fin og nøyaktig brodering på kragespeilene.
jakke9.jpg (80.28 KiB) Viewed 603 times
Kragespeilene er ganske stive, nesten som om det er sydd inn en plate i tykk papp e.l.
Kragespeilene er ganske stive, nesten som om det er sydd inn en plate i tykk papp e.l.
jakke8.jpg (76.36 KiB) Viewed 603 times
jakke7.jpg
jakke7.jpg (74.25 KiB) Viewed 603 times
jakke6.jpg
jakke6.jpg (99.8 KiB) Viewed 603 times
Ørn på ermet. Den er veldig fint brodert, øverste del av vingene har en metallisk tråd med mer sølvglans, mens resten av ørnen har en mattere glans.
Ørn på ermet. Den er veldig fint brodert, øverste del av vingene har en metallisk tråd med mer sølvglans, mens resten av ørnen har en mattere glans.
jakke5.jpg (95.85 KiB) Viewed 603 times
Baksiden av armslaget med sømmen til armbåndet.
Baksiden av armslaget med sømmen til armbåndet.
jakke4.jpg (83.38 KiB) Viewed 603 times
Leibstandarte A.H. Fin og nøyaktig brodering.
Leibstandarte A.H. Fin og nøyaktig brodering.
jakke3.jpg (92.11 KiB) Viewed 603 times
jakke1.jpg
jakke1.jpg (51.06 KiB) Viewed 603 times
jakke21.jpg
jakke21.jpg (54.52 KiB) Viewed 603 times
jakke2.jpg
jakke2.jpg (52.24 KiB) Viewed 603 times
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Jeg er ingen expert men kragspeil og skulderklaffer har ikke samme grad..

Skulderklaffer er Major,kragspeil viser oberst.
Jakka er mest sansynlig en kopi PDT_Armataz_01_04

Orginal er den mega skjelden!!
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Er denne original er det jo helt sinnsykt...
Jakka ser jo ny og ubrukt ut PDT_Armataz_01_11

Håper den er original, men det er jo mange gode kopier ute og går...
Espen
Posts: 8
Joined: 26 Aug 2008 12:32

hei
Jeg er heller ingen ekspert men jeg synes jakka er for "fin" til og være orginal. Jeg ble veldig mistenksom. tror nok det er en kopi. men du kan jo prøve og legge ut bilder på dette forumet.

http://www.samlerforumet.net/forum/

EF
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Espen wrote:hei
Jeg er heller ingen ekspert men jeg synes jakka er for "fin" til og være orginal. Jeg ble veldig mistenksom. tror nok det er en kopi. men du kan jo prøve og legge ut bilder på dette forumet.

http://www.samlerforumet.net/forum/

EF
Hei Knut Ø.

Ikke for å legge noen demper på begeistringen, men jeg har også en fornemmelse av at dette kan være en bedre kopi. Har ikke greie på jakker og uniformer , men samler en del på gamle avdelingsmerker fra DNF. Der florer det en del av kopier, og det er vansklig å se forskjellen uten et trenet øye.

P.S. Ja jeg stusser litt på valg og symønsteret på merkene.

MVH Morten C,
MVH Morten C.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Har ikke noe stor greie på uniformer, men jakken kan i beste fall være et mandagsprodukt. ser man nøye på merkene på kraven så er de langt fra å være plassert riktig. Mulig dette kunne ha blitt akseptert for lavere rang, men ikke en jakke for en høyere offiser.. eller er det bare jeg som er litt pirkete? PDT_Armataz_01_07

Erik H
Attachments
merkene er sydd litt dårlig
merkene er sydd litt dårlig
2009_uniform1.jpg (44.53 KiB) Viewed 547 times
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Takk for innspill så langt. Har ikke de store forhåpninger for at den er ekte, men det er lov å håpe. Har som sagt ikke kjennskap til uniformer...
Hadde tenkt å poste bildene på samlerforumet også.
Er det andre detaljer av jakka som kan brukes for å få en sikrere identifikasjon? Kan ta flere bilder, men tror jeg har fått med meg de viktige detaljene.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Erik H wrote:Har ikke noe stor greie på uniformer, men jakken kan i beste fall være et mandagsprodukt. ser man nøye på merkene på kraven så er de langt fra å være plassert riktig. Mulig dette kunne ha blitt akseptert for lavere rang, men ikke en jakke for en høyere offiser.. eller er det bare jeg som er litt pirkete? PDT_Armataz_01_07
Erik H
Her lyver bildene litt, dersom du sikter til kragespeilet på høyre side i bildet. Begge er sydd på ganske likt og jevnt med kanten på kragen.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

jau.. nå ser jeg jo at du hadde nærbilde av saken.. trekker tilbake mandagsarbeide!! :D

hva ville en slik replica koste? og hva ville en orginal koste?

Erik H
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

En bra replica blir lett noen tusen.
Orginal 50000+ mulig mer PDT_Armataz_01_05
Espen
Posts: 8
Joined: 26 Aug 2008 12:32

Jeg tror nok bildene er bra nok til dem på samlerforum til og bedøme jakka for deg. Så det er bare og poste et bilde der så får du nok svar.

EF
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Bortsett fra at denne Obersten gikk med Majorskulderklaffer tror jeg nok gutta på Samlerforumet kommer til å reagere litt på kravespeilene.
En ekte Standartenfuhrerjakke fra LSSAH i en slik stand er like sjeldent som ikke-bannende nordlendinger.De finnes men det er langt,veldig langt mellom dem. PDT_Armataz_01_18
Dolmen
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

En dårlig kopi. Selv jakken er ikke i nærheten av det det bør vare, ser ut til å vare noe etterkrigs, øst-Tysk kanskje som har blitt litt modifisert.

Ser litt på jakken i innlegg #11
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... ight=lssah

eller den
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... icer+tunic

eller disse
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... icer+tunic
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Greitt, etter innlegg her og på Samlerforumet har vi vel fått en avklaring på at jakken ikke er stort mer enn billig julepynt.
Heldigvis ble det ikke utveklset dyre penger for denne jakken. En flaske Ringnes pils er vel heller omtrent prisen som ble betalt :D
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Jakken er en dårlig kopi.
Kragespeilene er dog ikke feil plassert Erik.
Pris: Ikke over tusenlappen.
Post Reply

Return to “Tyske uniformer og personlig utstyr”