Funn av Tysk Jagerfly.

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

AYF

Hørte på nrk p1 i dag at det var funnet et tysk jagerfly fra krigen ved Rørvik,hvor dette er vet jeg ikke men det er jo flere steder i landet som bærer navnet Rørvik.
Erik H
Site Admin

Det er sikkert den "største" Rørvikèn som ligger nord for Namson.

Jeg syns ww2 krigsfly er vel og bra, men hadde bare bunkere fått en blitteliten del av den nyhetsverdien som tydligvis flyvrak er så ville det iallefall være et par gode nyhetsoppslag bunkere i ny og ne.
ja, for vi finner mange "bunkervrak"!

Erik H
Tarjei

Er visst snakk om en Messerschmitt Bf 109. Noen som vet mer?

http://www.t-a.no/nyheter/article85895.ece
Erik H
Site Admin

Fikk så lyst til å bytte ut ordet fly med bunker i denne artikkelen :D bruk fantasien så ser dere bunkeren fly!
Lokale dykkere fant tysk Bunkerfly

Lokale dykkere har funnet et tysk Bunkerfly av typen R633 FB-variant i Risværsundet nord for Rørvik.

Bunkeren var et tysk flybunker konstuksjon fra tiden før og under andre verdenskrig. Bunkeren var viktigste bunkeren de første krigsårene, son det ble produsert 99 eksemplarer av. Den mest produserte utgaven av R633 er R633fb (flugbunker) og det er et slik bunker som nå er funnet på 50 meters dyp.

Direktør Erik i Norsk Bunkermuseum i Trondheim bekrefter funnet, men vet ikke hvilken divisjon eller hvilke tokt bunkeren var ute på da det styrtet.

Øyenvitne

Det vet heller ikke 90-åringen Peder, men han var øyenvitne til bunkerstyrten i slutten av krigsårene. Han oppholdt seg på øya Gjerdinga.
– Det kommer tre bunkere sørfra. Tyske. Det ene får motorstopp og skjærer plutselig ut. Etterpå fikk vi høre at denne bunkeren var så tung i fronten at det var håpløst å seilflyge med det. Bunkeren går i stup mot sjøen, men like før flyet treffer vannet, retter piloten opp bunkeren, minnes den pensjonerte fiskeren.

Også hans mor Olette Blikø og hans yngre bror Birger så bunkerstyrten fra Blikøya. Peder forteller at hans mor og bror satte ut en lettbåt og rodde mot stedet der bunkeren hadde styrtet.

– De visste ikke om bunkeren var engelsk eller tysk. Da de to andre tyske bunkerne returnerte og kom i svært lav høyde mot båten de satt i, ble de naturligvis svært redde. Men de fikk dratt mannskapet om bord i båten og rodde mot Risøyværet. Her var det telefon. Deretter ble de tyske styrkene i Rørvik varslet om hendelsen, sier Peder.

Han minnes at bunkerflygeren var en ungdom i 20-årene. Familien har ved hjelp av andre sporet opp hvordan det gikk med flygeren som overlevde styrten i sjøen en høstdag i Ytre Namdal. Det viste seg at han falt på østfronten.

Viktig puslespill

Birger er konservator og materiellansvarlig ved Norsk Luftfartsbunkermuseum. Også han har god kjennskap til funnet i Ytre Namdal. Bunkeren står på nesen i leire og mudder i Risværsundet, men han vet ikke hvor intakt det er.

– Slike FB bunkere hadde tynn betong, og vi må huske på at bunkeren har ligget i sjøen i over 60 år. Men vi kan få viktige deler fra bunkeren til å få satt i stand en R633fb som vi er i ferd med å restaurere. Deler til R633fb er under fabrikasjon i Ungarn. Norsk Luftfartsbunkermuseum har i flere år nå hatt et godt samarbeid med Deutsches TeknikBunkermuseum Berlin på oppbyggingen av en R634fb. Vi kan bytte deler fra vraket i Nord-Trøndelag med deler til R634fb. Bunkeren vil i alle tilfeller bringe oss et steg videre. Så får vi se hvor intakt det er, sier Birger.
PDT_Armataz_01_11 E
Tarjei

Ikke mer smurfedrops på deg i dag Erik!
Erik H
Site Admin

etter 4 kopper sterke kaffe gikk det litt vilt for seg ja! det var nesten like før jeg hev meg over tegneborden for å tegne en R633fb PDT_Armataz_01_14

E
EspenS

Norsk Luftfartsbunkermuseum
:D
Knut Ø.

He he morsomt.

Men fra spøk til alvor; et fly er vel noe mer sjelden vare enn en bunker...?

Men enig i at det er for lite "bunkerstoff" i media, unntatt når noe skal rives....
Men vi kan få viktige deler fra flyet til å få satt i stand en Messerschmitt vi er i ferd med å restaurere. Vinger til Bf 109-prosjektet er under fabrikasjon i Ungarn. Norsk Luftfartsmuseum har i flere år nå hatt et godt samarbeid med Deutsches Teknikmuseum Berlin på oppbyggingen av en Junkers Ju88. Vi kan bytte deler fra vraket i Nord-Trøndelag med deler til Ju88.
Når en finner nye vrak, blir det stadig snakket om restaurering og plukking av deler for å bytte til seg andre deler osv. Jeg mener at noen vrak bør bevares som de er, et restaurert fly vil aldri bli i nærheten av det opprinnelige, og veldig få deler er originale eller tilhører det restaurerte flyet. Focke Wulf'en på Herdla er under resaurering, min mening hele tiden har vært at flyet heller burde blitt konservert, istedetfor å bruke store summer på en restaurering som når den er ferdig etterlater veldig lite av det originale. Men men...
Last edited by Knut Ø. on 12 Aug 2009 15:38, edited 1 time in total.
Tarjei

Knut Ø. wrote: Men enig i at det er for lite "bunkerstoff" i media, unntatt når noe skal rives....
Problemet er vel heller at det med enkelte unntak ikkje blir tatt opp i media når bunkere rives! Hvis man i tillegg kunne fått litt bunkerstoff i avisene også når det ikkje er snakk om riving...
Last edited by Tarjei on 12 Aug 2009 15:42, edited 1 time in total.
Erik H
Site Admin

Knut Ø. wrote: Men fra spøk til alvor; et fly er vel noe mer sjelden vare enn en bunker...?
...
Jau, flyvrak er vel det ikke mange av. grunnen er vel at de ligger enten i vann eller langt til fjells. Selv om vi har mange bunkere så mener jeg fremdeles det er en god del bunkere som skiller seg ut ifra de andre. Disse kan være bunkere folk knapt kjenner til eller bunkere hvor det er utstyr igjen. (men så er det med flyvrak og skjeldne bunkere.. vi ønsker ikke for mye styr rundt disse PDT_Armataz_01_14 )

Erik H
Erik E
Site Admin

Men fra spøk til alvor; et fly er vel noe mer sjelden vare enn en bunker
Hvis "en bunker er en bunker" og "et fly er et fly", så er ikke bunkere sjeldne, men da er ikke fly heller...... PDT_Armataz_01_18

Hvor mange Me 109G finnes i verden?
Over 20.....

F.eks hvor mange R 615 eller M 263 finnes det i Verden?
Kun en stk av hver som er kjent ;-)

Erik
AYF

Jeg mener vi må se helheten og ta vare på litt av alle deler av historien,enten det er en bunker,radar,tyskerbrakke,Messerschmitt eller en agent radio brukt av "allierte" i Norge under krigen.Helt enig med Knut Ø,det er synd at slike klenodier blir brukt kun som deleobjekt eller bytteobjekt.Et vrak er vel så spennende som et komplett nylagd fly bestående av deler fra hele landet og det meste er nylagd.Problemet er at museer som drives på dugnadsånd av ildsjeler har vært sulteforet i mange år,det eneste de kan gjøre er å bytte til seg det de trenger.Håper deler fra dette vraket kan berges,evt stilles ut.Det er noe jomfruelig med å finne noe slikt som dette,kansje i cockpiten står signalpistolen,noen personlige eiendeler etc som kan fortelle mye i seg selv.
Knut Ø.

Hvis "en bunker er en bunker" og "et fly er et fly", så er ikke bunkere sjeldne, men da er ikke fly heller...... PDT_Armataz_01_18
Alt er relativt.... PDT_Armataz_01_18
Hvor mange Me 109G finnes i verden?
Over 20.....
De fleste er restaurerte eller rene replicas og står på utstilling uten å kunne startes (mener generelt her og ikke bare G-modellen), men for all del, fascinerende i seg selv og alt arbeidet som ligger bak, ofte dugnadsarbeid. Minnes det skal finnes rundt 9 flyvedyktige ME109 i tillegg til 3 flyvedyktige replikaer.

Hvor mange autentiske vrak finnes det derimot? Fascinerende nok med et restaurert fly, men akk så mye mer fascinerende med et relativt inntakt vrak urørt av annet enn naturen de siste 60 år....
Natter

Knut Ø. wrote:De fleste er restaurerte eller rene replicas og står på utstilling uten å kunne startes, men for all del, fascinerende i seg selv og alt arbeidet som ligger bak, ofte dugnadsarbeid. Uten at jeg vet det sikkert regner jeg ikke med at flertallet av disse er flyvedyktige (minnes å huske at det skulle være 3 flyvedyktige i verden).
Ikke mitt felt (uten at det noensinne har hindret meg i å synse... ;-) ), men spanjolene (Hispano og Casa) bygde vel en del tyske fly på lisens (?) etter krigen - bla. Me-109 og He-111.
De fleste flyvedyktige er vel antagelig Hispano maskiner (de brukte bla. mange slike under filmingen av "Battle of Britain" i sin tid)..?

EDIT: Litt googling avslører at Tsjekkia (Avia) også har produsert varianter.
Her er en oversikt over gjenværende fly pd:
http://www.geocities.com/jheleno/survbf109.html
Last edited by Natter on 12 Aug 2009 22:50, edited 1 time in total.
Knut Ø.

Gjorde en edit i innlegget mitt mens natter siterte.... De tre flyvedyktige jeg refererte til først er replikaene.

Du har rett i at Hispano bygde 109'ere på lisens og en del av de flyvedyktige som finnes i dag (husker ikke antall) er Hispano maskiner med Rolls Royce motor.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”