Page 1 of 3

Vorpostenboote

Posted: 05 Aug 2009 15:28
by marius
Hei alle.
Jeg er ute etter info om et litt spesiellt tema. Det handler om de gamle torpedobåtene av 1. og 2. klasse som under krigen ble benyttet som noen av mange vaktbåter, Vorpostenboote, i den tyske krigsmarine.

Jeg er ute etter alt av info om disse fartøyene, både i norsk tjeneste før 2 verdenskrig og under krigen i tysk tjeneste.
Disse fartøyene var på de fleste måter utrangerte både når det gjelder fart, manøvrering og væpning når krigen kom til norge, og de ble satt inn i mindre viktig tjeneste som vaktbåter og minesveipere av tyskerne etter en oppgradering av bevæpningen.

Disse fartøyene var til dels kjent som "Sigarer" ute i befolkningen, siden de liknet på en lang sigar pga lang slank skrogform og spesiellt når en del av dem fikk ett innebygget torpedorør i baugen. De forskjellige klassene hadde en rekke forskjellige navn. de som ble nyttet i tysk tjeneste fikk nye navn.

Så; er det noen som har no info om disse, bilder, tegninger osv? Mye av dokumentasjonen om båtene ble oppbevart på marinebasen i Horten der de fleste av de ble bygget. Mye av denne dokumentasjonen er desverre gått tapt pga alliert bombing av Horten under krigen. Jeg skal til
Marinemuseet for å se hva som fortsatt finnes, men det er ikke mye info om disse båtene, verken i norsk eller tysk tjeneste.

Alle tips og råd tas i mot med takk... Hilsen Marius. :)

Posted: 05 Aug 2009 20:20
by Yngvar
Torrpedobåter av 1. klasse var BRAND, LAKS, SILD, STORM, SÆL og SKREI. Av båter i 2. klasse var GRIB, JO, KJELL, LOM, RAVN, TEIST og ØRN.
Jeg har rimelig bra detaljert info om disse, før og under krigen. Hva vil du vite?

Posted: 05 Aug 2009 20:41
by RoarP
Fyrbøteren på "Jo" er en grei fortelling om 3. Torpedobåt divisjons siste dager i 1940.


http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?sti ... &cid=73945

Posted: 05 Aug 2009 20:58
by Yngvar
Hei RoarP, jeg leste den boka i fjor og det er en meget god historisk fortelling om unge menn som ofrer seg for sine medsoldater og landet i aprildagen 1940. jeg ferierer i de traktene der dette skjedde og jeg kan fremdeles se merker i fjellet etter skuddsalvene fra tyske fly i fjellveggen der. Anbefalles til alle bunkerjeger

torpedobåtene

Posted: 05 Aug 2009 21:13
by marius
Yngvar wrote:Torrpedobåter av 1. klasse var BRAND, LAKS, SILD, STORM, SÆL og SKREI. Av båter i 2. klasse var GRIB, JO, KJELL, LOM, RAVN, TEIST og ØRN.
Jeg har rimelig bra detaljert info om disse, før og under krigen. Hva vil du vite?
Hvis du har detaljert info om disse båtene, er jo det helt supert. Jeg kjenner til navnene og en del av historien til de forskjellige båtene. De fikk jo alle ymse skjebner under og noen rett etter krigen, både de som gjorde en innsats i aprildagene og de som ble senket av tysk ild eller egen besetning.

Det jeg er på utkikk etter, er bilder, tegninger/skrogtegninger, tekniske spesifikasjoner, positive og negative egenskaper.
Det var jo kjent i seg selv at de var rimelig raske for sin tid (lenge før krigen) men de hadde for lett væpning og relativt dårlige manøveregenskaper i forhold til mere moderne MTB'er. I tilegg har jeg hørt at de hadde dårlige sjøegenskaper i litt grovere sjø og at de var relativt trange og ubekvemme for besetningen.

Jeg har til gode å finne noe annet enn de bildene som er på nettet (f.eks. wikipedia) og håper derfor noen kan ha mere info, helst også tegninger.

Har du studert disse fartøyene nøye? Synes de er litt spennende og en ganske glemt del av historien, spes. den tiden en del av dem var i tysk tjeneste.

mvh Marius

Posted: 05 Aug 2009 21:58
by Yngvar
Den eneste tilveksten av Torpedobåtflåten før krigen var SNØGG, STEGG og TRYGG. De var av en større type på 260 tonn, bevæpnet med to doble torpedorør på dekk og to 76 mm kanoner. Ved opprettelsen av nøytralitetsvernet høsten 1939 ble åtte båter av 2. Klasse og seks båter av 1. Klasse, samt SNØGG, STEGG, og TRYGG utrustet.
Vi begynner med BRAND, bygg nr 80 Horten Hovedverft. Sjøsatt: 22.9 1889, deplasement, 107 tonn. Dimensjon 39,9 m x 4,9m x2,7 m. Maskin: Trippel Eksp. 1100HK = 21 Knop. Bunkers: 17 tonn kull. Bestykning: 2- 37mm kanoner. 2- 45 cm torpedoer. Besetning: 19 mann.
Norsk Kommando Fra: 1898 til 09.04 1940 2. Sjøforsvarsdistrikt, 4. Torpedobåtdivisjon. Sjef F. I. A. Midtland
Tatt av tysk styrker i Bergen 09.04. 1940.
Sterkt skadet midtskips etter bombeangrep fra Britiske fly ved Flatøy ca kl. 0700. Slept til Bergen, reparert, Ombygd med styrehus isteden for åpen bro og innlemmet i de3n tyske marine. Omdøpt til TARANTEL. Inngikk i8 Hafenschultz flotille Bergen, som NR 19
Overført til 55 Vorpoosten flotille som V.5519, i desember 1940
Mai 1945, overført til KNM, utrangert og solgt til opphugging

Dette er kanskje litt for detaljert info for de fleste, så kanskje du gir meg din Epost så skal jeg sende deg tilsvarende info for disse båtene i klasse 1. og 2.

Posted: 05 Aug 2009 22:41
by marius
Yngvar wrote:Den eneste tilveksten av Torpedobåtflåten før krigen var SNØGG, STEGG og TRYGG. De var av en større type på 260 tonn, bevæpnet med to doble torpedorør på dekk og to 76 mm kanoner. Ved opprettelsen av nøytralitetsvernet høsten 1939 ble åtte båter av 2. Klasse og seks båter av 1. Klasse, samt SNØGG, STEGG, og TRYGG utrustet.
Vi begynner med BRAND, bygg nr 80 Horten Hovedverft. Sjøsatt: 22.9 1889, deplasement, 107 tonn. Dimensjon 39,9 m x 4,9m x2,7 m. Maskin: Trippel Eksp. 1100HK = 21 Knop. Bunkers: 17 tonn kull. Bestykning: 2- 37mm kanoner. 2- 45 cm torpedoer. Besetning: 19 mann.
Norsk Kommando Fra: 1898 til 09.04 1940 2. Sjøforsvarsdistrikt, 4. Torpedobåtdivisjon. Sjef F. I. A. Midtland
Tatt av tysk styrker i Bergen 09.04. 1940.
Sterkt skadet midtskips etter bombeangrep fra Britiske fly ved Flatøy ca kl. 0700. Slept til Bergen, reparert, Ombygd med styrehus isteden for åpen bro og innlemmet i de3n tyske marine. Omdøpt til TARANTEL. Inngikk i8 Hafenschultz flotille Bergen, som NR 19
Overført til 55 Vorpoosten flotille som V.5519, i desember 1940
Mai 1945, overført til KNM, utrangert og solgt til opphugging

Dette er kanskje litt for detaljert info for de fleste, så kanskje du gir meg din Epost så skal jeg sende deg tilsvarende info for disse båtene i klasse 1. og 2.
Takk for info hittil. Den tegningen falt virkelig i smak. Er nettopp slikt en er ute etter. Brand var vel blandt de eldre fartøyene. Lyn-klassen var jo av litt nyere dato. Var jo et betydelig antall fartøyer tilsammen, så det er ikke verst hvis en klarer å holde litt oversikt PDT_Armataz_01_14

Hvis du har mulighet og lyst, så er e-posten min marnyhag@hotmail.com

Setter selvsagt pris på det du har av tilsvarende tegninger for de forskjellige klassene og eventuelle bilder.
Har litt lyst til å lage en modell av ett av fartøyene og studere litt plusser og minuser med båttypen den gangen de var operative. Det som er litt spennende er jo at dagens båtbyggere og båtdesignere heller stadig mere i den retningen med lange smale skarpe skrog for å bedre fartsegenskaper og ikke minst drivstofføkonomi som er viktig i vår tid.

Disse gamle fartøyene ble i stor grad utrangerte pga at kraftige bensin-og dieselmotorer kom til i forkant av siste krig. Da trengte ikke lengre konstruktørene ta hensyn til at det kun var tunge og relativt svake dampmaskiner som var tilgjengelig.
I dag er det jo trenden å gå tilbake til minst mulig motorer og få mest mulig fart ut av dem. Da er trenden å gå tilbake i tiden før 1. verdenskrig da smale lange skrog var tingen.

Posted: 06 Aug 2009 1:58
by KGJ
Et bilde av "Sigarbåter" fra ebay, får det i bedre oppløsning etterhvert, håper jeg....

Snøgg ble forlatt i Florø, overtatt av tyskerne og senere slept til Bergen. Har litt info om denne episoden om det er interessant?

Posted: 06 Aug 2009 8:38
by Erik H
Har litt info om denne episoden om det er interessant?
Jeg syns dette er veldig interesant og håper å se mer av dette fremover. Har håp om å få en stor og god oversikt over båter under kategorien Kriegsmarine i Norge. bør vel også inkludere ex-norske her også.

Yngvar: post gjerne flere av disse båtene!

Erik H

fartøyer i norsk og tysk tjeneste...

Posted: 06 Aug 2009 9:43
by marius
Erik H wrote:
Har litt info om denne episoden om det er interessant?
Jeg syns dette er veldig interesant og håper å se mer av dette fremover. Har håp om å få en stor og god oversikt over båter under kategorien Kriegsmarine i Norge. bør vel også inkludere ex-norske her også.

Yngvar: post gjerne flere av disse båtene!

Erik H
Ja, jeg er helt enig med Erik H, at dette er kjempespennende tema. høres ut som en spennende episode med de båtene som ble slept. Er jo svært mange fartøyer av forskjellig art som fikk skjebne i tysk tjeneste, både eks-norske kystartilleri-vaktbåter, vaktbåter i nøytralitetsvernet, og slik som de gamle norske torpedobåtene.
Er spennende å finne info om disse selv om det ikke alltid er så mye å finne. Er jo som vanlig en gullgruve her på forumet med alle de som har samlet info opp gjennom.

Posted: 06 Aug 2009 10:14
by Yngvar
Her er skjebnen til de to eldste klassene som var aktive under krigen:

Klasse 1.
BRAND, ble tysk TARANTEL
LAKS, ble tysk ADMIRAL DEINHARD
SILD, ble tysk BALTE
SKREI, senket av egen besetning, muligens hevet av tyskerne og fraktet til Hammerfest som NH.01, senere V.6501 eller V.6541. Muligens brukt som flytende torpedobatteri fra mai 1944
STORM, sprang lekk etter grunnstøtning ved Stangholmene. Gikk til sørvestsiden av Godøy og sank på dypt vann
SÆL, sterkt skadet etter trefninger med tyske S-båter i Onarheimfjorden. Sank ved Anuglo, senere (muligens) hevet av tyskerne, reparert og innsatt i Hafenschutz flotille Hammerfest som NH.03

Klasse 2.
GRIB, satt på land og sprengt av besetningen syd for Lyngør ved Tvedestrand
JO, satt på land og sprengt av egen besetning etter to dagers trefninger med tyske fly, syd for Lyngør
KJELL, ble tysk KT.1 (Marvika ved Kristiansand) senere omdøpt til GRENADIER. Inngikk i Hafenschutz flotille Kristiansand som NK.01
LOM, ble tysk EIDECHSE (i Horten) Hafenschutz flotille Oslo NO.22
RAVN, satt på land og sprengt av egen besetning etter to dagers trefninger med tyske fly, syd for Lyngør.
SKARV, ble tysk GAZELLE, Hafenschutz flotille Stavanger som NS.28 (Egersund)
TEIST, satt på land og sprengt av egen besetning utenfor Drange i Herad, ca 7 nm nordøst for Farsund
ØRN, ble tysk SCHLANGE (i Horten)Båten ble internert i Sverige, mai 1945 med tysk besetening.

Posted: 06 Aug 2009 11:34
by JornN
Jeg har merket meg ADMIRAL DEINHARD av 2 grunner.
1: Hvem var denne mannen med admirals rang som fikk en utdatert LITEN utenlandsbygd båt oppkalt etter seg? Man forventer noe i krysser-størrelse og tyskbygd for en admiral...
Et utslag av tysk humor (ironi)? Han var i alle fall i virke i keiserens flåte rundt 1890, og har sammen med keiseren tydligvis vært på besøk i Bergen 9. juli 1890. Jeg finner også bemerkninger om at han var i en blokkadeflåte ved Afrika og at han døde av malaria.
Blant vertene i Bergen nevnes General-Major Gill og Commandeur-Kapitän Knoll. Se teksten her: http://amtspresse.staatsbibliothek-berl ... uck=1&sg=3

og her: http://www.ub.bildarchiv-dkg.uni-frankf ... eraufstand
http://ndpbeta.nla.gov.au/ndp/del/artic ... earchTerm=


2: Båten var tydligvis forlagt på Trondheim red/havn under det meste av krigen, som torpedo-kompressor-båt.
Jeg lurer på om dette er bekreftet - jeg har aldrig sett noe bilde som viser en slik båt på Trondheim havn. Er noen i besittelse av et bilde som viser båten her?

Her er i alle fall et annet bilde av en av båttypene... Dette er vel da en type 2?

Posted: 06 Aug 2009 11:40
by Yngvar
Ja, det ser ut som en klasse 2. båt. lengre og litt spissere en klasse 1. de hadde også et fast torpedorør "inne" i baugen

klassetype.

Posted: 06 Aug 2009 11:53
by marius
JornN wrote:Jeg har merket meg ADMIRAL DEINHARD av 2 grunner.
1: Hvem var denne mannen med admirals rang som fikk en utdatert LITEN utenlandsbygd båt oppkalt etter seg? Man forventer noe i krysser-størrelse og tyskbygd for en admiral...
Et utslag av tysk humor (ironi)? Han var i alle fall i virke i keiserens flåte rundt 1890, og har sammen med keiseren tydligvis vært på besøk i Bergen 9. juli 1890. Jeg finner også bemerkninger om at han var i en blokkadeflåte ved Afrika og at han døde av malaria.
Blant vertene i Bergen nevnes General-Major Gill og Commandeur-Kapitän Knoll. Se teksten her: http://amtspresse.staatsbibliothek-berl ... uck=1&sg=3

og her: http://www.ub.bildarchiv-dkg.uni-frankf ... eraufstand
http://ndpbeta.nla.gov.au/ndp/del/artic ... earchTerm=


2: Båten var tydligvis forlagt på Trondheim red/havn under det meste av krigen, som torpedo-kompressor-båt.
Jeg lurer på om dette er bekreftet - jeg har aldrig sett noe bilde som viser en slik båt på Trondheim havn. Er noen i besittelse av et bilde som viser båten her?

Her er i alle fall et annet bilde av en av båttypene... Dette er vel da en type 2?
Ja enig i at dette er en båt av 2. klasse. ser det på baugen samt bevæpninga omtrent midtskips på dekk der det står et par 37 mm "kanoner" (1 på hver side i norsk tjeneste i allefall) omtrent mellom skorsteinene.

Forøvrig er utseendet på styreplass/kommandobro litt ymse på de forskjellige båtene. Er mange versoner både i norsk tjeneste og etter tyske ombygginger under krigen.
Har sett mange versoner, bl.a. en lukket verson i et gammelt sort/hvitt bilde på nettet et sted.

Er tydelig at de endret skrogform en del i fra 1. klasse til 2. klasse. Spesiellt hekken er annerledes, samt at de fikk torpedorør i baugen. Lurer på om de hadde ekstra torpedoer ombord annet enn de som var i rørene til vanlig. Kan nesten se ut som de i allefall hadde en mulighet til å lade om røret i baugen med den rampa som synes på tegningen.

Posted: 06 Aug 2009 13:38
by Yngvar
Kjenner ikke til om de hadde reservetorpedo ombord. Det var trangt og varm ombord med dampmaskin og mange mann.

Her kan du se forskjellen på baugen til klasse 1 og 2