Fjell festning treng omfattande sikring

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Fjell Festning er den reneste bunker parken for alle som er intereserte i slike konstruksjoner. Hvis det er slik at man skal sikre området på en juridisk måte så kan man like godt avskrive hele området som farlig og legge alt under jord og stein slik de nå gjør på Ørland. Hvorfor stoppe med hull? På bildet så fokuserer man på løpegraver... jevn den med jorden! alle bunkere som har trapper som inngang.. støp det igjen med betong! Alle trappene i festningen... mur igjen inngangene! Alle observasjonskupler må også tildekkes i tilfelle noen snubler over de! De 8-9 ringstadene vi fant sist er vel borte når vi kommer tilbake... de er jo livsfarlige! PDT_Armataz_01_02

Når man inviterer loven til å kaste dom over slike farlige plasser så trur jeg neppe man kan vente noen gladmeldinger i fremtiden!

Da vil jeg heller råde stiftelsen til å skilte godt på området at folk ferdes på egen risiko.. mange skilt, men det får man for 100.000!

Erik Hårberg
Attachments
ff_trenger_sikring.jpg
ff_trenger_sikring.jpg (196.35 KiB) Viewed 381 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Har sett eksempler på "sikring" av skyttergraver, men desto værre blir det egentlig..... Når man sikrer noe ser det ut til at folk faktisk glemmer at det likevel er en viss fare med å ferdes i krigsminner.....

Sakset fra Farsunds avis:
Blodet fosset fra pannen til halvannet år gamle Sigurd Barkve fra Sola da han falt ned over tre meter i denne skyttergraven på Nordberg Fort. I går var ulykkesstedet fortsatt ikke sikret.

Det var søndag for tre uker siden at den dramatiske ulykken skjedde. Astrid og Leiv Arnt Tønnessen fra Borhaug var på søndagsutflukt til det populære krigsfortet, som de ofte har vært siden det ble åpnet for allmennheten, sammen med barn og barnebarn. Plutselig forsvant lille Sigurd ned i skyttergraven.

Store hull
– Ungene lekte like ved der vi voksne hadde satt oss ned. Vi ante fred og ingen fare, for vi stoler jo på at sikringene er forsvarlige. Men det var de ikke, sier Astrid Tønnessen.
Trolig har ettåringen sklidd og mistet fotfestet på kanten av skyttegraven. Nettingen på ulykkesstedet er ikke godt nok forankret. Den er dessuten løs. Et lite, ja til og med et stort barn, kan med letthet falle ned i det rundt 30 centimeter hullet som dannes hvis det glir og nettingen blir presset innover. Det kunne Farsunds Avis med selvsyn konstatere da vi var med ekteparet Tønnessen på ulykkesstedet i går.
Etter ulykken er Sigurds besteforeldre blitt fortalt at fylkeskommunen har sikret stedet. De ble derfor forferdet da de sammen med Farsunds Avis i går formiddag kunne konstatere at ingenting er blitt gjort. En annen, større åpning i nettingen – like ved der Sigurd falt ned er riktignok stengt igjen med noen store steiner. Men ingen av de to åpningene er stengt igjen nøye nok til at det ikke kan skje ei alvorlig ulykke igjen.

Til sykehus
Sigurd pådro seg et stort kutt i pannen etter å ha truffet en stor stein og pukken nede i skyttergraven. Blodet fosset og gutten skrek, selvsagt. 113 ble ringt og legevakten kontaktet. Ambulanse ble rekvirert øyeblikkelig. Familien kjørte til Ore skole der de møtte både ambulansepersonell og vakthavende lege. Det ble raskt konstatert at skaden var alvorlig og at han i hui og hast måtte transporteres til sykehuset i Kristiansand for å sy.
– Han ble kjørt med fulle blålys inn til sykehuset. Stedvis ble det også brukt sirene, forteller Leiv Arnt Tønnessen.
Han og kona Astrid reagerer sterkt på fylkeskommunens representanters bagatellisering av hendelsen i lørdagsavisen. Mye av det som fremkom i avisartikkelen er direkte misvisende. Det er ikke riktig at guttungen ålte seg ned skyttergraven. Ei heller at ikke foreldrene så alvorlig på saken. Ulykken skjedde heller ikke på grunn av at Sigurd er et spesielt aktivt barn.
– Det kunne skjedd hvem som helst. Heldigvis pådro han seg ikke alvorlige hodeskader eller brudd. Det kunne gått mye, mye verre, sier Astrid Tønnessen alvorlig.

3,30 meter
Dagen etter fallulykken var familiemedlemmer oppe og målte fallhøyden. 3,30 meter var resultatet. Det sier seg selv at Sigurd tross var heldig som kom fra det med det med relativt lette skader. Han får et permanent arr i pannen etter hendelsen.
– Vi er glade for at det går såpass godt med gutten. Han måtte imidlertid ligge i en hel time og sy – under full narkose. Det sier seg selv at det ikke er noe man kan bagatellisere vekk, sier Leiv Arnt.
Han og ektefellen Astrid forventer nå at de ansvarlige på Nordberg Fort sørger for at ulykkesstedet blir forsvarlig sikret. Ove Rullestad, Vidar Ose & co. bør dessuten gå over alle nettingene på nytt og se til at det ikke finnes flere steder der små eller store kan falle ned og skade seg.
– Det var en helt grufull opplevelse, oppsummerer Astrid Tønnessen.

Kommer igjen
Ekteparet Tønnessen understreker imidlertid at de ikke er ute etter å få Nordberg Fort stengt for allmennheten. Men de mener at folk må være trygg på sikringsarbeidet som er gjort.
– Kommer dere til å legge flere søndagsturer til panoramautsikten her oppe?
– Det gjør vi helt sikkert. Når den verste skrekken har lagt seg gjør vi det. Og Sigurd og familien hans blir helt sikkert også med igjen, forsikrer Astrid Tønnessen med et smil.

– Skal sikre
Prosjektleder for ABM-Lista, med hovedsete på Nordberg Fort, Ove Rullestad, trodde at fallstedet var sikret.
– Hvis det viser seg at ting ikke er i orden, må vi selvsagt sikre det prompte, sier han via sin mobiltelefon fra sitt ferieopphold på en ferje et eller annet sted.
Farsunds Avis forsøkte i går også å få en kommentar fra Rullestads overordnede i Vest-Agder fylkeskommune, Vidar Ose – uten å lykkes.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ofte blir jo områdene "sikret ihjel" Det finnes tross alt naturlig skapte områder som kan være like farlige som en menneskeskapt gjenstand. skal man sikre alle fossefallene, jettegrytene og raviner i landet? Man kan aldri gjøre naturen 100% sikker.


Lurer på hvordan det gikk med denne bunkeren:
http://www.fvn.no/nyheter/article394185.ece

Vil sikre bedre

Det er kommunale Kristiansand Eiendom som har ansvaret for bunkeren på Randøya. De gjennomførte en sikkerhetssjekk på alle bunkerene etter at kommunen overtok området fra Forsvaret. Alle bunkerne som det ikke var trygt å oppholde seg i ble stengt for allmennheten.

– Alle dørene til denne bunkeren er låst. Hullet som jente kom inn gjennom må ha oppstått etter vår sjekk, men vi vil nå sikre det slik at ingen kan komme seg inn, sier Terje Karlsen i Kristiansand Eiendom.

/Tormod.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Siden slike områder er menneskeskapt, så er det eier som blir ansvarlig under et uhell. Farlig terreng som er skapt av naturen er selvsagt ikke noe som noen har ansvar for, og de som ferdes gjør det på eget ansvar.
Den beste og billigste måten for grunneiere er å gjevne bunkere med jorda, og det er dessverre slike meldinger som tikker inn gjevnlig på forumet. PDT_Armataz_01_19

Men andre festninger slipper unna. F.eks har Kristiansten festning i Trondheim ingen sikring på veggene som går 5-6 meter rett ned! Og begynner man å se litt nøye på slike historiske plasser, så har man farlige plasser over alt! Siden slike nasjonale festningsverk topper lista for områder som skal vernes, så slipper man unna med skilt og noen meter med smijerns gelendre (og ikke av typen som hindrer unger å klatre under).
Vanlige bunkere og kystfort kommer ikke på noen liste i det hele tatt, og her ser ikke grunneier noe annen måte enn å gjevne dem med jorda hvis man blir pålagt å sikre området. Bare vent til byggeboomen er over i landet. Da vil det står flere entreprenører klare til å yte sin bistand med å rive bunkere for en liten sum. Fremtiden for slike krigsminner ser mørkt ut...

Erik H
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Jeg ser at det er flere her som deler mitt syn på oversikring av steder hvor man egentlig ikke trenger stort mer enn sunn fornuft og et våkent øye. Da jeg bor like ved Fjell Festning, har jeg tatt kontakt med kommunen for å få høre om de videre planene angående sikring, og lagt fram mine synspunkter i sakens anledning:
Hei,

leser i Vestnytt at det foregår sikring og vurdering av tiltak for sikring av Fjell Festning. Det er jo hyggelig - det er et fantastisk område, og det ville være trist om man ikke kunne bruke det. Jeg er derimot litt bekymret, likevel.

Ser man på Kvarven, er det meste av bunkere, løpeganger etc. murt eller fylt igjen. Det er fremdeles mange åpne kanonstillinger som ligger i dagen, men det er likevel langt fra det samme å gå der når det ikke finnes noen steder å utforske for historieinteresserte eventyrere - de av oss som liker å krype ned i mørke hull, gamle bunkere, dype ganger og så videre. En slik skjebne må for all del unngås for Fjell Festnings vedkommende.

Det er klart at sikkerheten bør ivaretas - men det bør være grenser. En kan ikke ta ansvar for alt - og det å ferdes på et slikt område fordrer at man er oppmerksom, såpass må man kunne forvente av den jevne turgåer. Hovedproblemet på Fjell Festning i dag, er all vegetasjonen som dekker over ganger og hull. Dersom dette fjernes (slik at man atter også får utsikt fra stedet), tror jeg man er kommet langt på vei. En del av løpegangene er også begynt å bli litt "løs i fisken", stein faller ut etc, men leser at dette er under utbedring. Om man fjerner vegetasjon, er det nok for folk å bruke øynene. Et skilt som opplyser om at man kommer inn på et tidligere festningsområde, med løpeganger og skjulte stillinger, hadde også vært på sin plass - da blir folk som ikke er det fra før oppmerksome på at det inne på festningsområdet er potensielle farer, og vi som ønsker å utforske gangene uten å bli møtt av gjenmurte dører og fylte ganger får lov til det.

Hvem som har fylt igjen og murt Kvarven vet jeg ikke, men det er uansett svært uheldig. Fjell Festning har sitt hovedanlegg, dvs. hovedgangene, som jo blir holdt i hevd og vedlikeholdt - og flott er det. Man må derimot ikke se seg blind på bare dem - men også åpne øynene for alle de andre stillinger, nærforsvarsstillinger og løpeganger som finnes. Jeg tviler på om selv Fjell Kommune eller Forsvarsforeningen kjenner til alle de stillinger som ligger rundt i terrenget. Mange av disse bunkerne er i dag fremdeles åpne, og jeg håper og ber indelig om at de kan få fortsette å være det. Det er ingenting galt i dem slik de står i dag - metertykke vegger og tak med armert betong har det ikke med å falle fra hverandre og ned i hodet på en. Den eneste "faren" er at de er mørke, men det løses med en lommelykt - og vegetasjonen som skjuler enkelte av hullene.

Om festningsområdet utstyres med sikkerhetsgjerder langs løpegangene, gjerder rundt alle hull og ganger eller mures igjen og ned, er hele området ødelagt for mitt vedkommende. Vi har et kjempestort festningsanlegg på et av Norges fineste utsiktssteder - historie og beitelandskap - og la oss for all del beholde det slik. En må kunne forvente at folk bruker øynene og ser seg for, tilretteleggingsspøkelset må ikke få styre alt.


Jeg ber dere så pent om å ta godt vare på området i mest mulig "original" stand. Ta vekk vegetasjon, sett opp et skilt her og der (gjerne i kombinasjon med info om stillingene i området og hva man ser rundt seg) - men vær så snill: ikke mur igjen, sett opp stengsler - det ødelegger hele den opplevelsen og den befriende følelsen man har av å gå på området i dag. Ansett noen geiter, de kan holde vegetasjonen nede over lang tid, begrens biltrafikken opp festingsveien - så får vi et flott tur- og utforskingsområde i Fjell Kommune, som vi kan være stolte av og invitere andre folk til å komme å se.


Med vennlig hilsen
Sindre **


Svaret jeg fikk var dette:
Dykkar ref. Vår ref. Saksh. – tlf. Dato
2007/1419 - 8611/2007 Atle Justad - 56 32 65 79 23.04.2007

Svar på e-brev om sikring av Fjell Festning

Fjell kommune syner til e-brevet Dykkar om den ovanfor nemnde saka, og der De peikar på ei rekkje svært interessante problemstillingar omkring spenningsfeltet mellom vern og bevaring av eit autentisk preg for Fjell festning på den eine sida og gjennomføring av ulike sikringstiltak på den andre sida.

Eg takkar for brevet og synest innhaldet er så reflektert at eg vil oversenda kopi av e-brevet til den stiftinga som no vert etablert og, som ved sida av kommunen sjølv, skal ha eit sentralt ansvar i den framtidige forvaltninga av Fjell festning.

Med helsing
Atle Justad
eigedomssjef
Om det er videre interesse for det kan jeg også poste mitt svar tilbake.



Utviklingen etter at forsvaret forsvant fra Fjell Festning er rett og slett sjokkerende. Overbyggingen av kanonbrønnen kan jeg til nød leve med; jeg innser at man trengte et stengsel mot regn og vann ned i gangsystemet, men at man skulle (som dere sikkert så, de som var på tur der en gang i vinter (?)) bygge vei opp dit, lage parkeringsplass oppe på området, og den siste tiden har man også satt opp gatelykter samt lykter på veien opp mot kanonbrønnen. Jeg synes det er underlig at man ikke ett eneste sted kan være fri for lys - det er mer enn nok lysforurensning fra Bergen og områdene rundt uansett, det blir aldri ordentlig mørkt likevel. Skal man opp dit på nattestid, er det vel mulig å ta med seg en lommelykt.

Nei, la oss håpe at vi i alle fall ett sted kan få ha et nesten komplett norsk kystfort av de virkelig store, uten gjerder, gjenmuring og stengsler. De som har små barn får heller holde seg unna inntil barna er store nok til å kunne ta ansvar selv. Det er ingenting som sier at andre må ta ansvar for deg når du selv går på tur i et område - om du går opp til Liatårnet, som jo ligger rett "ved siden av" festningen, er det minst like mange feller å gå i, og steder å falle ned fra. Her finnes ikke et eneste gjerde, og såvidt jeg vet er det ikke planer om det heller. Jovisst er det forskjell mellom menneskeskapte områder og naturområder, men går man på et festningsområde burde det ringe en liten bjelle, om at man må være forsiktig og se seg for. Det er heller ingen som tvinger deg til å gå inn i en mørk bunker om du ikke vil - men de av oss særinger som faktisk ønsker det, burde få muligheten.

Fjell Festning, har jeg inntrykk av, er et enestående anlegg i Norge - ja, endog Europa, kanskje verden - et enormt areal er dekket og sådd med bunkere, løpeganger og kasematter, og alt dette skal vi fylle igjen og sperre av, fordi turgåere ikke evner å bruke øynene og litt fornuft?
Sindre
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Flott skrevet, Sindre! :)
Fint og saklig skrevet, dette er bra.
Du kan jo se for det hvis disse "oversikrings ansvarlige" for viljen sin. Alt blir murt igjen og løpegravene fylt igjen. Folk må gå med refleksvest og hjelm etter på.....
Sikkerhets prosjekt kalt Vinskvetten det.

Erling
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Var der oppe for en halvtime siden, og der gikk fullt med barnefamilier, med små barn som løp fritt omkring. Ingen av dem ble drept eller skadet i løpet av den tiden jeg var der oppe, så det virker jo som om det er mulig å gå der. Så lenge man kjenner sine egne begrensninger og ser seg for, kan jeg ikke se noe problem med området slik det er i dag. Hadde skogen (som til dels er plantet oppå bunkere og har spredd seg til kanonstillinger og ned i løpegraver - snakk om å ødelegge kulturminner) blitt fjernet og brake (einer) blitt hugget ned, hadde området vært helt perfekt. Da hadde man sett hvor tingene var, helt enkelt. Jeg undres - Bergenhus har høye murer rett ned i asfalt, men der er det ikke laget noen gjerder.

Men det er ikke bare sikring som er problemet, som jeg også nevner. Den nylige omreguleringen av området til campingplass har jeg lite til overs for... får håpe det var et engangstilfelle.
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Det er litt slemt å dobbeltposte, men jeg legger nå ut dette her i alle fall.

For det første: Det er planlagt en festningskonferanse, det er ennå ikke offisielt, men da jeg har god kontakt med personen som skal arrangere det hele, så vet jeg at det kommer. Noen dato er ikke fastsatt, så det kan godt være det ikke blir før til høsten - så sant jeg kan, skal jeg prøve å legge ut dato her.

Festningskonferansen/møtet/samlingen skal altså handle om Fjell Festning, både historien bak - men minst like viktig: fremtiden til området. Her er det kolliderende interesser. Mens noen mener forsvarsforerningen forherliger og heroifiserer hver manns innsats og festningens betydning under krigen, er andre for et åpent museum driftet av nettopp forsvarsforeningen. Arbeidet foreningen har lagt ned er stort, men nå er spørsmålet hvorledes en skal få vist det frem.

Så er det selvsagt spørsmålet om sikring. Hvor mye, eller hvor lite, skal en egentlig sikre? Vi her på dette forumet er vel egentlif for så lite som mulig, i alle fall av gjenmuring og gjenfylling. Det ultimate hadde vært om man lot bunkerne stå som de er, men f.eks. fjernet vann og åpnet noen dreneringskanaler her og der. Et stort arbeid, men du verden for et unikt område det hadde blitt! Så kunne vi gått på jakt med våre lommelykter og kameraer - tenk på det...



Så over til noe annet. Jeg skrev tidligere at jeg også har sendt et brev til til kommunen, og det var etter en ganske sjokkerende oppdagelse for noen uker siden. Jeg gikk opp veien fra der hvor jeg bor, og gjennom utmarken opp til festningen. På vei ned igjen, etter å ha fylt minnekortet med bilder, oppdaget jeg 20 campingbiler plassert på plassen foran den største brakken på området. Campingbiler!! Noen hadde altså omgjort området til campingplass. Jeg føler det helt feil moralsk sett, folk har dødd - folk har slitt og strevet under tvang for å bygge anlegget, og så skal man campe der? Det er mulig det er jeg som er sær, men jeg stod i alle fall ganske sjokkert og glodde - må ha sett ganske merkelig ut der jeg stod. Ikke misforstå meg: at noen tar med seg et telt for å overnatte på en mark har jeg ikke noe i mot, området kan brukes til mye - men en organisert campingplass var vel litt i drøyeste laget? Jeg siterer brevet mitt til kommunen, det ble kanskje en litt mer lettere akademisk indignert tone denne gangen.
Hei,

takk for svar - jeg har ikke svart før, men er svært glad for at min henvendelse blir tatt videre. Dersom det skal være et møte i denne stiftelsen, deltar jeg gjerne for å få lagt fram mitt syn.

Grunnen til at jeg nå svarer, er mitt besøk på festningen i dag. Jeg er der stort sett hver dag, men i disse eksamenstider blir det mye lesing og jobbing med skolearbeid - går siste året på videregående, nemlig. I alle fall: Jeg holder på å skrive en ganske omfattende artikkel om nettopp Fjell Festning, og jeg gikk i den forbindelse opp på området for å ta en del bilder. Det ble en god del bilder, og med den vakre dagen som det var i dag, var det også nydelig å være der oppe - se solen dale langsomt ned mot horisonten, kjenne vinden ruske litt i håret - med en herlig utsikt fra Sund i sør til Gulen og Øygarden mot nord.

Etterhvert som minnebrikken i kameraet ble full, gikk jeg oppover mot det gamle kanonfundamentet. En kan si mye om bygget som er satt opp rundt det, og arealbruken utenfor - eller omstøpingen av selve fundamentet utvendig og endringen i selve profilen, og anleggelsen av parkeringsplass bak og så videre, eller de to lyktestolpene som nå vil sørge for at det hvertfall ikke finnes en mørk flekk på hele Sotra om natten - MEN; dette var ikke poenget mitt, selv om jeg har mye å si om det også. (Når alt det er sagt, er det fint at man klarte å få en løsning på de evige lekkasjeproblemene.) Ved kanonfundamentet gikk det en fire-fem mennesker, som tydeligvis nøt utsikten og tok masse bilder. Flott, flott - området blir brukt, og de var tydeligvis imponerte over den vakre utsikten. Slik jeg hørte det var de tyske, og tenkte "jaja, nå var turistsesongen kommet i gang" - jeg reagerte derimot på at de ikke så ut som typiske turgåere, men jeg tenkte ikke videre over det. Etter å ha tatt mine bilder av hovedinngangen til tunnelanlegget, bilde av minnesmerket utenfor den etc, gikk jeg nedover veien. Det bør presiseres at jeg kom opp gjennom utmarken, og derfor ikke la merke til den tydelige omreguleringen av festningsområdet før jeg rundet svingen og gikk sørover mot forlegningene.

For hva var det som møtte meg? Jo, omtrent 20 campingbiler stod oppstilt på rekke og rad på grusplassen foran hovedbrakken - campingbiler! Jeg ble helt sjokkert, paff - og jeg vil nå spørre, er det slik man ønsker at området skal benyttes? Skal folk KJØRE opp festningsveien i campingbil, og parkere hvor det måtte passe, og campe på festningsområdet? Ikke bare finner jeg det forkastelig moralsk sett, men jeg er også sjokkert over at det som skal være voksne, oppegående mennesker ikke takler å gå de usle 2000 metrene det er fra hovedveien og opp til festningen. Er området virkelig blitt utlagt og regulert som campingplass siden sist jeg sjekket?

Jovisst, det ER bra at området er i bruk, og at folk kan komme der og se hvor fin Sotra kan være - men at det skal være lov å kjøre opp den korte veien, kan jeg faktisk ikke fatte og begripe eller se nødvendigheten av. Det var flere ganger jeg måtte løpe ut i grøften for å unngå å bli regelrett kjørt ned - campingfolket (og svært mange av de andre som kjører opp og ned veien) hadde tydeligvis et enormt hastverk med å komme seg frem i tide for å slappe av. Nå kan jeg selvsagt ikke holde verken kommunen eller forsvarsforeningen ansvarlig for enkeltmenneskers dårlige dømmekraft hva gjelder bilkjøring og fartstilpasning, men jeg vil gjerne vite hvem som har invitert Norsk Campingbilforening til å bruke veien og området til camping denne helgen.

Det er sikkert hyggelige folk og mennesker, det er ikke det jeg har noe i mot - men jeg har problemer med å se hvilken verdi området får for oss gammeldagse turgåere, vi som fremdeles holder oss til apostlenes hester og ikke BMW- eller Mercedeshester, vi som går den veien nesen peker og ikke trenger servostyring - vi som ikke har øyne i nakken eller speil på siden, eller blinklys eller radialdekk bak og framme - hvor i all verden skal vi gjøre av oss, om også dette fantastiske området skal bli ødelagt av biltrafikk? Jeg må si at å åpne for campingturisme på denne måten både føles frekt, sårende og ikke minst så uendelig provoserende. Jeg er innstilt på å dele med andre, jeg tåler fint å vike av veien nå og da for en og annen bil som f.eks. har med seg utstyr eller folk som skal jobbe på området, og har behov for transport av varer, verktøy og lignende - jeg skal så klart og med glede gå av veien for minibusser med pensjonister og eldre som ikke har så godt for å gå mer på sine gamle dager, og jeg er fullt med på at funksjonshemmede og folk som er avhengig av assistanse skal kunne få muligheten til å oppleve det vakre området, og få høre om historien bak - men å bruke stedet til campingplass finner jeg så totalt usmakelig og forkastelig at jeg knapt finner ord for det.


Et par forslag:

- Veien skal aldri og må aldri åpnes for andre enn nyttekjøring til og fra området, så som ansatte, arbeidere etc. Når disse skal kjøre, bør der stå skilt om at veien er mye brukt av turgåere, og at en må begrense farten. Vil folk se stedet, kan de gå selv - det er det ingen som tar skade av. Tror også at mange av dem som kjører har ganske godt av det. Oppfordre heller folk til å gå. I disse miljødager hvor for eksempel sykle-til-jobben -kampanjen raser, miljøvernministeren maser om biodisel og diesel generelt, CO_2-kutt, miljø og miljø igjen, kan jeg virkelig ikke se gevinsten av å la folk kjøre opp og ned denne korte strekningen - det handler om prinsipper, men også humøret til de turgåerne som går opp og ned. Hver bil som kommer, som fører til at man må ut i grøften og pent vente til bilen, som av en eller annen mystisk grunn alltid har prioritet, er kjørt forbi, senker humøret og setter sinnet i kok hos veldig mange. Jeg ber dere legge merke til dette.

- Om det absolutt må kjøres (med eldre, funksjonshemmede etc.) - bruk mindre kjøretøyer. Store turistbusser har problemer med svingene, er svært tunge og veldig brede - det gjør det svært ubehagelig å presse seg ut i grøften når disse store "dyrene" kommer. De sliter dessuten svært på veidekket; det må huskes på at veien ble bygget for godt over 60 år siden, og har overlevd frem til i dag med minimalt av vedlikehold bortsett fra nytt veidekke og lapping av asfalt i ny og ne.

- Behold snøen om vinteren. De få dagene vi har snø her ute i vest, kan vi godt få beholde den. Når det først legger seg en 10-20 cm, er det mulig å gå på ski på festningsveien, men ikke andre steder i terrenget - til det er det for overgrodd. Det går sikkert fint an å klare seg uten kjøring av verktøy eller varer to-tre dager i året.



Festningsområdet, og veien opp dit, bør være forbeholdt turgåere, nysgjerrige sjeler med lommelykt, familier på tur - sauer, geiter, kyr som kan holde vegetasjonen nede og sørge for et fint kulturlandskap - og ikke biler, campingbiler, digre busser - bilbøller, snøploger eller mennsesker hvis intensjon først og fremst er å få et monument over seg selv og et navn for ettertiden. Området kan, i likhet med utmarken som brant i fjor, og nå begynner å bygges opp som et fint turområde, lokke folk til Sotra - men om en blir møtt av biler og campingplass, tror jeg mange vil snu og ikke vende tilbake med det første. Vi bør handle sammen om området, og bevare det mest mulig autentisk, åpent og vakkert.



Jeg er sjokkert over det jeg så og oppdaget i dag, og må si mitt besøk på stedet i dag ble en gedigen skuffelse. Jeg har innsett at området vil bli forandret og annerledes - men campingplass var vel egentlig det siste jeg ventet meg.


Med vennlig hilsen,
Sindre ***

Synspunkter?

Til slutt, bilde av det hele:
Attachments
Campingbiler på plassen foran hovedbrakken, Fjell Festning.
Campingbiler på plassen foran hovedbrakken, Fjell Festning.
campingplass_fjell_festning.JPG (148.55 KiB) Viewed 315 times
Sindre
Post Reply

Return to “HORDALAND”