Kystfortkartet for sør-norge - Sendes ut 16 Desember

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Erik H
Site Admin

Kystfortkartet er IKKE klar for utgivelse den 18juni som lovet. Vi er nødt til å ta flere runder. Flere ønsker å kvalitetssikre kartene slik at man får et best mulig produkt når den først skal printes. Utgivelse blir utsatt en del uker. De som har sendt penger får dette tilbakesend asap med mindre de fremdeles ønsker kartet og kan vente noen uker til det blir ferdig.

Tidligere beskjed fortsetter (og den blir lengre når alt er ferdig :) )

Kystfortkartet er et av de større prosjektene jeg har kastet meg ut på her på kystfort.com. Nå som prosjektet snart er over, tar jeg meg litt tid til å skrive om det før den første versjonen blir klar for salg.
Da jeg startet med å legge inn Norgeskartet i oktober 2007 for å lage en slags replica av de tyske store kartet fra februar 1945, trodde jeg nesten at dette ville bli plankekjøring, men jeg undervurderte tiden det tok å tegne kyststripen og hvor de enkelte objektene skulle plasseres på kartet. Selv om ting tar tid, har motivasjonen alltid vært høy til å sluttføre dette kartet.

I starten brukte jeg mye tid på å få til kystlinjen riktig. Først ble hele Sør-Norge kopiert fra Gule sider og sydd sammens til et stort kart i Photoshop. Etter hvert som jeg måtte rense kartet for ”jpg” komprimerte unøyaktigheter, ble hele kartet forkastet fordi det ikke ville ta seg bra ut på trykk. Dette etter flere lange kvelder med arbeid. Jeg prøvde å lete etter et vektorbasert Norgeskart på internett og hos selskap som lager kart, men samme hvor jeg henvendte meg, var prisen høy eller kartene unøyaktige. Det tok flere måneder før det for alvor gikk opp for meg at jeg måtte tegne hele Norgeskartet for hånd med kart fra Gule sider som mal. Verktøyet var Adobe Illustrator og jeg tegnet ved hjelp av et Wacom tegnebord. Det å bestemme hvilke øyer som skulle være med og ikke tok lang tid. Innsjøer og elver ble også umulige å få med, da de var alt for mange og forstyrret de andre elementene som skulle tegnes inn. Deretter kom den lange prossessen med å lokalisere stedene til hvert kystfort. Med over 200 forskjellige kystfort-plasseringer bare i Sør-Norge, var dette et stort stykke arbeid.

Kystfortkartet ble også mye mer enn bare kystfort. Etter at man fant kartene til de tyske sjøminene på Horten i januar 2009, ble disse lagt inn i kartet. Det var disse kartene som motiverte meg til å jobbe videre med kartet etter en lengre pause, da de også inneholdt selve konvoiruten i detalj med flere alternative ruter.

Det er vanskelig å forklare hva som tar så lang tid med kartet. Etter hvert som alle kystfortene ble plottet inn, fikk jeg lyst til å tegne inn de offisielle festungsområdene og da måtte jeg selvsagt ha inn alle flyplassene. Layout ble et lite mareritt da jeg måtte arbeide med tusen ord og hundrevis av stillinger og objekter. Når alt var ferdig, kom ønsket om å legge inn alle krigsmarine-radarene og da måtte jeg igjen flytte på de samme objektene for n`te gang.

Erik E har vært til stor hjelp den siste tiden med å korrigere tekst, batterier og historien til de eldre batteriene som ble flyttet rundt på før 1945. Uten han, tror jeg aldri jeg ville ha vurdert noe annet enn å kopiere de gamle tyske kartene, men nå har vi laget et stort kart med mange interessante detaljer over en del av de tyske forsvarsverk i Sør-Norge. Vi har også diskutert å starte med et kart for Nord-Norge, men først må vi se om det er noe suksess med salget av Sør-Norge. Nord-Norge har også helt andre utfordringer enn Sør-Norge, da kystfortene ble flyttet i mange runder, i kamp, overkjørt og flere tilbaketrekninger. Skulle man starte med dette arbeidet så vil vi kanskje dele nord-norge i to og kalle de ”nord-norwegen” og ”polar-küste”. Sistnevnte strekker seg helt til Murmansk med posisjonering av tyske forsvarslinger og tilbaketrekning av kystfort i 1944/45.

Kartet som nå blir printet ut er på ca. 60x84 (tilnærmet A1). Rullen med kystforkaret veier under 350g og det koster ca. 50 kroner i porto å sende (ekstra for lengde).
Prisen for kystfortkaret er 275,- som også inkluderer porto/emballasje. Send til konto 86505031255 når du bestiller. (husk å skrive navnet ditt i meldingsboksen hvis du bruker nettbank).
Kommer du på døra og henter den så sparer du kr. 50,- . Send meg en PM med navn og adresse (viktig at navn og adresse kommer slik at jeg slipper å lete etter din adresse). Torsdag 18 juni blir den sendt til de som har bestilt den, men det vil være mulig å bestille den fortløpende etter denne dagen, men da tar det litt lengre tid å sende den ut.

Takk til alle som har bidratt med informasjon til kystfortkartet, om det har vært direkte eller via forumet. Håper at et slikt kart vil være nyttig for den som liker å ha full oversikt over kystfortene etc.

Mvh
Erik Hårberg
Attachments
kystfortkartet_ver1d.jpg
kystfortkartet_ver1d.jpg (189.56 KiB) Viewed 1948 times
kystfortkartet_ver1c.jpg
kystfortkartet_ver1c.jpg (79.19 KiB) Viewed 1948 times
kystfortkartet_ver1b.jpg
kystfortkartet_ver1b.jpg (85.25 KiB) Viewed 1948 times
kystfortkartet_ver1.jpg
kystfortkartet_ver1.jpg (120.37 KiB) Viewed 1948 times
Last edited by Erik H on 08 Dec 2009 23:59, edited 2 times in total.
werner wernersen

Hei

kjempejobb Erik, ser ut som om dette er et må ha kart, så bestilling kommer i løpet av helga.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Paul S.

Håper det ikke er trykket ferdig slik det frakommer i innlegget, da det for Bergensområdet er en betydelig feil, og i tillegg en manko på kartet slik det er på vedlagte bilder.
Som dekorasjon er det sikkert bra for en Bergenser eller Hordalending, men de fleste vil nok henge seg opp i Flatøy. Så regner med den der er luket bort i korrekturen.
mvh
Paul S
KOS
Moderator

Helt klart, et must. Bestilling kommer Erik, men siden jeg reiser bort så haster det ikke med uavhentede pakker for å si det sånt.

Kniper det på lageret så får du holde av en så ordner jeg det i en av "reisepausene" - okei ?

mvh
KOS
Erik H
Site Admin

Kystfortkartet er ikke printet ut ennå. Det blir noen dager med korrekturlesing, men vi har satt en deadline til Torsdag med å komme med de siste rettinger før den printes ut.

Erik H
TommyG
Site Admin

Er ikke Mørviken Zug og Kjøkøy byttet om?
--
Tommy
molich

jeg finner også et par feil her.

Mörviken og Kjököen har byttet plass, samt at Dale etter sigende skal ligge litt mer inn i landet.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Benjaminsen

Ser også at Sandefjord ligger feilplassert. Bymerket skal ligge mer vestover, forbi de to halvøyene som ligger vest for merket nå.

Kai
Erik H
Site Admin

Etter å ha stirret på kartet i mange hundrede omganger så blir man tydligvis blind for små og store feil. dumt å ha byttet om på noen batteri, og samme feil har tyskerne gjort (karttegneren ble nok sendt til østfronten! PDT_Armataz_01_13 ).

Kartet spenner over en lang kystlinje og det er ikke enklet å få alt korrekt. Et skikkelig vektor kart er utenfor mine økonomiske begrensninger slik at jeg måtte tegne den for hånd.

Hvis flere har lyst til å se skjermdump fra sitt område så si ifra. Hvis du finner feil så er vi takksame for slik informasjon.

Husk at kartet ikke er ferdig og det var kanskje ikke lurt å sende ut bilder av en uferdig kopi, men vi skal luke ut de fleste. De feilene vi ikke klarer å finne ut av må bli til en annen gang. Vi jobber iallfall hard for at kartet skal bli best mulig.

Erik H
Thomas L

Det er et bra stykke arbeid du har gjort her Erik,

kommer det noe kart for Nord-Norge og, om et par år kanskje? ;)

Thomas
Erik H
Site Admin

kommer det noe kart for Nord-Norge og, om et par år kanskje?
. Hvis ikke vi tryner her i sør-norge så skal vi alltid tenke tanken etter sommerferien.
Du vil isåfall steppe inn som kjentmann i ditt distrikt!

Erik H
Thomas L

Erik H wrote:
kommer det noe kart for Nord-Norge og, om et par år kanskje?
. Hvis ikke vi tryner her i sør-norge så skal vi alltid tenke tanken etter sommerferien.
Du vil isåfall steppe inn som kjentmann i ditt distrikt!

Erik H
Det er en deal du, så stå på!

Thomas
Kristoffer

Hvor slutter kartet mot nord? PDT_Armataz_01_18
Erik H
Site Admin

Kristoffer wrote:Hvor slutter kartet mot nord? PDT_Armataz_01_18
Siste kystfort nordover er Rørvik området, men grensen til seekommandant trondheim/sandnessjøen er tatt med + dekningsfelt for kystfortene i Brønnøysund.

Erik H
Attachments
12bronnoysund.jpg
12bronnoysund.jpg (54.17 KiB) Viewed 1798 times
Erik H
Site Admin

Ny melding:

Kystfortkartet er IKKE klar for utgivelse den 18juni som lovet. Vi er nødt til å ta flere runder. Flere ønsker å kvalitetssikre kartene slik at man får et best mulig produkt når den først skal printes. Utgivelse blir utsatt en del uker. De som har sendt penger får dette tilbakesend asap med mindre de fremdeles ønsker kartet og kan vente noen uker til det blir ferdig. send meg pm om ditt ønske.

Erik H
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”