Tidligere beskjed fortsetter (og den blir lengre når alt er ferdig

Kystfortkartet er et av de større prosjektene jeg har kastet meg ut på her på kystfort.com. Nå som prosjektet snart er over, tar jeg meg litt tid til å skrive om det før den første versjonen blir klar for salg.
Da jeg startet med å legge inn Norgeskartet i oktober 2007 for å lage en slags replica av de tyske store kartet fra februar 1945, trodde jeg nesten at dette ville bli plankekjøring, men jeg undervurderte tiden det tok å tegne kyststripen og hvor de enkelte objektene skulle plasseres på kartet. Selv om ting tar tid, har motivasjonen alltid vært høy til å sluttføre dette kartet.
I starten brukte jeg mye tid på å få til kystlinjen riktig. Først ble hele Sør-Norge kopiert fra Gule sider og sydd sammens til et stort kart i Photoshop. Etter hvert som jeg måtte rense kartet for ”jpg” komprimerte unøyaktigheter, ble hele kartet forkastet fordi det ikke ville ta seg bra ut på trykk. Dette etter flere lange kvelder med arbeid. Jeg prøvde å lete etter et vektorbasert Norgeskart på internett og hos selskap som lager kart, men samme hvor jeg henvendte meg, var prisen høy eller kartene unøyaktige. Det tok flere måneder før det for alvor gikk opp for meg at jeg måtte tegne hele Norgeskartet for hånd med kart fra Gule sider som mal. Verktøyet var Adobe Illustrator og jeg tegnet ved hjelp av et Wacom tegnebord. Det å bestemme hvilke øyer som skulle være med og ikke tok lang tid. Innsjøer og elver ble også umulige å få med, da de var alt for mange og forstyrret de andre elementene som skulle tegnes inn. Deretter kom den lange prossessen med å lokalisere stedene til hvert kystfort. Med over 200 forskjellige kystfort-plasseringer bare i Sør-Norge, var dette et stort stykke arbeid.
Kystfortkartet ble også mye mer enn bare kystfort. Etter at man fant kartene til de tyske sjøminene på Horten i januar 2009, ble disse lagt inn i kartet. Det var disse kartene som motiverte meg til å jobbe videre med kartet etter en lengre pause, da de også inneholdt selve konvoiruten i detalj med flere alternative ruter.
Det er vanskelig å forklare hva som tar så lang tid med kartet. Etter hvert som alle kystfortene ble plottet inn, fikk jeg lyst til å tegne inn de offisielle festungsområdene og da måtte jeg selvsagt ha inn alle flyplassene. Layout ble et lite mareritt da jeg måtte arbeide med tusen ord og hundrevis av stillinger og objekter. Når alt var ferdig, kom ønsket om å legge inn alle krigsmarine-radarene og da måtte jeg igjen flytte på de samme objektene for n`te gang.
Erik E har vært til stor hjelp den siste tiden med å korrigere tekst, batterier og historien til de eldre batteriene som ble flyttet rundt på før 1945. Uten han, tror jeg aldri jeg ville ha vurdert noe annet enn å kopiere de gamle tyske kartene, men nå har vi laget et stort kart med mange interessante detaljer over en del av de tyske forsvarsverk i Sør-Norge. Vi har også diskutert å starte med et kart for Nord-Norge, men først må vi se om det er noe suksess med salget av Sør-Norge. Nord-Norge har også helt andre utfordringer enn Sør-Norge, da kystfortene ble flyttet i mange runder, i kamp, overkjørt og flere tilbaketrekninger. Skulle man starte med dette arbeidet så vil vi kanskje dele nord-norge i to og kalle de ”nord-norwegen” og ”polar-küste”. Sistnevnte strekker seg helt til Murmansk med posisjonering av tyske forsvarslinger og tilbaketrekning av kystfort i 1944/45.
Kartet som nå blir printet ut er på ca. 60x84 (tilnærmet A1). Rullen med kystforkaret veier under 350g og det koster ca. 50 kroner i porto å sende (ekstra for lengde).
Prisen for kystfortkaret er 275,- som også inkluderer porto/emballasje. Send til konto 86505031255 når du bestiller. (husk å skrive navnet ditt i meldingsboksen hvis du bruker nettbank).
Kommer du på døra og henter den så sparer du kr. 50,- . Send meg en PM med navn og adresse (viktig at navn og adresse kommer slik at jeg slipper å lete etter din adresse). Torsdag 18 juni blir den sendt til de som har bestilt den, men det vil være mulig å bestille den fortløpende etter denne dagen, men da tar det litt lengre tid å sende den ut.
Takk til alle som har bidratt med informasjon til kystfortkartet, om det har vært direkte eller via forumet. Håper at et slikt kart vil være nyttig for den som liker å ha full oversikt over kystfortene etc.
Mvh
Erik Hårberg