Antall rom i Fjell festning

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

hvor mange rom er det i Fjell Festning? noen som telte på siste tur? :)
Austrått Fort har jo 60 rom og 8-9 tunneller så jeg tipper Fjell Festning dobler dette. Erik H
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Hm. Er vanskelig å telle, spørs hva man tenker på med rom, men jeg har gjort et tappert forsøk. Jeg har talt rommene i hovedgangsystemet, og tatt med bunkerne som er tilknyttet dette. Noen av disse kan være f.eks. vannsisterner, men det er jo rom det og... Sykestuen, som aldri ble ferdig, er også talt med - men som ett rom.

Tallet er 90. Med ganger blir det ca 100 +, alt dette talt ut fra tegningen jeg har over fjellanlegget.




Jeg lurer på en annen ting: Er det virkelig 3 km ganger? Jeg har svært vanskelig for å tro at det virkelig er 3 km tunneler inne i fjellet.

Fra stedet hvor kommandobunkeren står, går det en gang litt på skrå og tvers bort til der kanonen stod. Her er det ca 400 meter. Plusser vi på litt og er snille, får vi 500 meter fra kommandobunkeren, med transformatorstasjon etc, bort til kanonen. Lasarettet + gangen bort til M-19 bunkeren gir ca 200 meter i tillegg, og til sammen skulle dette bli 700 meter. Er jeg veldig snill, 1000 meter - så hvor i alle dager er da de resterende 2000 meterene?

Det finnes flere tunneler på anlegget, skal man regne med disse? Greit, vi teller:

Litt bortenfor Buskvatnet, der hvor det i dag står noen hus/brakker igjen, går det en liten tunnel inn i fjellet. Denne er maks 80 meter lang. Gjennom det samme fjellet, lenger oppe, går en annen tunnel, ca 100 meter lang, tilsammen 180 meter.

Legger vi til 200 meter gang for den tunnelen som ligger bak sanitetsbunkeren like vest for buskvatnet, får vi til sammen 1000+180+200 = 1380 meter. Om jeg så sier at det er 200 meter til (en god overdrivelse) i et annet anlegg litt oppe i skogen, sør for hovedanlegget, får vi altså 1480 meter ganger - som fremdeles er under halvparten av de 3000 meterene som enkelte hevder er her oppe.

Er tallet 3000 overdrevet, eller er det jeg som har oversett noe?

1000 meter hovedtunneler
80 meter ammolager/lager (?)
100 meter steintunnel (enten ikke ferdigstilt, eller kun til uttak av stein)
200 meter tunnel bak sanitetsbunker (i dag forsvarets lager)
200 meter tunnel i skogen, i dag forsvarets lager (m. gasslåser)
= 1380 m
Sindre
Kleppe_georg
Posts: 9
Joined: 30 Dec 2010 4:33

du har ikkje oversett noe. eller du har jo kind of oversett. vist du tar opp fjell festning i google earth eller noe annet kartprogram så zoomer du deg frem til at du har kanontårnet på nederste siden av skjermen og radaren på øverste siden. se så etter steinrøysen som ligger utforbi fjellet. dette er fyllmasse som var inni fjellet. vist du beveger deg nordover langs fjell kanten så ser du enda en fyllmasse, som er dobbelt så masse som den første. eg tror at dette er samme type stein. eg har og hørt at det er flere etasjer i fjell festning, men som no er avstengt. det er sikkert der de 3000 meteren kommer inn i bildet. eg skal opp der imorgen og glo litt og er eg heldig så får eg med meg noen steiner hjem som eg kan undersøke :) ligger utt bilder offcourse !! :)

(har vedlagt bilde.der som det er rødt med grønt er noe ukjent som skal utforskes. ser ut som noe grunnmurs greiser samt skyttergrav dunno. alt skal sjekkes ut på norsiden av fortet. vetje om dere har tenkt på det, men koffor er det ingen beskyttelse av fortet på nordsiden ? på sørsiden kryr det av stillinger, kanontårn og you name it. på norsiden er det ingenting )
Attachments
fjellallulla.png
fjellallulla.png (1.73 MiB) Viewed 234 times
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Historier om flere etasjer har jeg ikke hørt, selv om det fortelles hvor mange etasjer kanonbrønnen er på. Med i regnskapet jeg laget den gang i 2007 var også gangen bort mot steinfyllingen (gangen som går forbi M19-bunkeren), som du omtaler.

Med mindre det fortsatt er skjult mange meter ganger der oppe, er jeg usikker på hvordan man kommer frem til 3000 meter. At fjellanlegget er omfattende, dog, er helt sikket, enten det er 1500 eller 3000 meter ganger.
Sindre
Post Reply

Return to “HORDALAND”