Sannsynlig sabotasje mot ubåten Utsira

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
dennis

Sabotasje i denne sammenheng er selvsagt teoretisk mulig. Dersom det ble benyttet akustiske torpedoer er der også en annen mulighet. Ved et par anledninger opplevert tyske u-båtkommandanter lignende tilfeller ved bruk av akustiske torpedoer type "Zaunkönig" (G7s). Teoretisk skulle det ikke kunne skje at torpedoen vendte tilbake til utgangspunktet, men det forekom. I Utsiras tilfelle er tydeligvis fire torpedoer skutt i vifteform uten at noen traff. I hvertfall en av disse har altså etter en viss distanse dreiet 180 grader med ny kurs mot utgangspunktet. Når slike torpedoer også reagerte på propellstøy kunne livsfarlige situasjoner oppstå for egen u-båt. Slike hendelser ble diskutert på høyeste hold, men var ellers belagt med den største taushet.
Last edited by dennis on 24 May 2009 21:24, edited 1 time in total.
dennis
AYF

Dette var en ny og underlig historie,i en bok som kom ut på 50 tallet(Norske marine i kamp eller Norske ubåter i kamp tror jeg den het) står veldig mye om hendelsene .Der står det om avfyring av torpedoer mot tysk Ubåt en 2-3 ganger under krigen i dette området der en hørte eksplosjonene x antall sekunder etter fyring,der blir det antatt hvilken holme torpedoene traff etter å ha brukt kartet og tiden torpedoen brukte.Da jeg bor i området så har jeg snakket med en del folk angående hendelser fra krigen,en fisker fortalte meg om 2 torpedovrak som lå i fjæra ved en holme vest for Adsen,brukte en helg for et par år siden for å lete etter disse uten resultat.Mens vi holdt på med dette kom vi i kontakt med en kar som nå bor i Lysøysund,han var født og vokst opp på Adsen,han fortalte om alt fra tyskerne som bodde på fyret på Adsen til et ukjent fly som gikk i sjøen vest for Adsen etter en heftig luftkamp.Han fortalte om en tysk ubåt som kom i kjølevannet av en større Tysk båt ut Asenleia,han og faren var ute å fisket akkurat på dette tidspunket,plutselig hørtes en kraftig smell og en vannsøyle som gikk himmelhøyt like ved et skjær nord for Adsen.Når jeg hørte om dette koblet jeg denne hendelsen med en gang til Utsira som fyrte torpedoer mot den tyske ubåten,det står i denne boka at de var sikre på at de hadde truffet Tyskeren for vannsøylen foran tårnet på ubåten vart ikke til å ta feil av.Vår teori er at torpedoen traff dette skjæret og i fra periskopet på Utsira kunne et se ut som en traff Tyskeren.Fiskeren kunne fortelle om at de dro og kikket på skjæret som ligger noen hundre meter nord for fyret på Adsen,der kunne de se store steiner var blitt kastet oppå skjæret og merkene etter eksplosjonen var tydlige.
Asbjørn²

Kan legge til at det ble standard prosedyre for tyskerene å dykke rett etter å ha skutt G7s-torpedoer for å unngå å treffe seg selv. Torpedoene ble bedre mot slutten av krigen.
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”