Jeg får begynne jeg da sine det er jeg som maser om dette.
I nærheten av Høybuktmoen flyplass hadde tyskerne et kaianlegg for forsyninger til flyplassen i en bukt kalt Hvalbukta.Her lå skipene ankret opp i påvente av lossing og var et yndet bombemål for sovjetiske fly.
Det var derfor ikke til å unngå at flere av skipene gikk til bunns før de fikk kvittet seg med lasten sin.
I alle år etter krigen gikk det rykter om et frakteskip som gikk ned med hoved-dekket fylt opp av stridsvogner som skulle til Litza-fronten.Ryktet var hardnakket og dette til tross for at tyskerne kun brukte stridsvogner i dette området i startfasen av Operasjon Barbarossa.Ledelsen mente at området ikke var egnet for panser og disse små vognene ble etterhvert trukket ut og plassert andre steder.
Nok om det.Da 80-tallet kom var det noen som bestemte seg for å få bekreftet eller avsannet ryktene om denne panserskatten på havets bunn og dykkere ble rekruttert.
Området hvor hobbydykkere tidligere hadde sett beltekjøretøyer på bunnen ble lokalisert og utforsket.
Å joda,beltekjøretøyer ble funnet men lasteskipet var nå redusert til en lastepram og stridsvognene viste seg å være bulldosere beregnet til anleggsarbeid i flyplassområdet.De sto stroppet fast med kjettinger på denne prammen som var blitt slept til havnen og som mest sannsynlig hadde tippet rundt og sunket under forsøket på lossing.
Et eksempel på en vandrehistorie med rot i virkeligheten.

dolmen