Gutta på skauen (flyvrak)

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
John

Turen gikk idag til Solemsvottene ved Malvik / Jonsvatnet for å se om vi kunne finne igjen restene av en BF 109 beskrevet noe bedre på denne linken :

http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/malvik.html

Først vil jeg takke Kjell og Morten for å være såpass real og vise oss krasj stedet ,samt Jørn som jeg syntes var utrolig tøff idag der han brøt seg frem skodd med joggesko ;). PDT_Armataz_01_18
Dette var faktisk mitt første fly vrak jeg har besøkt og jeg må si at det var noe spesiellt for min del. Hvem skulle tro at noen små rester med forvridd aluminium ,samt noe rester etter glass skulle varme en sjel slik de gjorde.
Selv om turen ble noe mer strabasiøs enn jeg hadde forestillt meg og at jeg fortsatt kjenner at det dunker i lårene etter å ha bedrevet høye kneløft i oppover bakke i råtten snø til over knærne,var det absolutt verdt det.
Gikk bedre med de andre deltakerne da de ikke enda tilhører klubben "Gutta i vektklassen 0.1 tonn" og slapp å gå så mye igjennom.

Jørn og jeg har vel også fått ett annet forhold til å være bløt på føttene..
Legger ut noen bilder og håper at kanksje de andre deltakeren kunne spedd på med informasjon og bilder av turen.

Nok en gang: Tusen Takk for turen og jeg håper vi ved en senere anledning kan møtes for flere økter i skog og mark eller ved sjø for å se og finne spennende ting.

Som det ble sagt da jeg ble litt for mye sinke i løypa: Hadde dette vært den tyske dødsmarsjen ville du blitt skutt.!
For å si det slik: Hadde de gjort ville det ved enkelte anledninger vært helt greit :D

Mvh
John
Attachments
Flydeler.jpg
Flydeler.jpg (96.68 KiB) Viewed 1939 times
Gutta på tur.jpg
Gutta på tur.jpg (93.58 KiB) Viewed 1939 times
flyvrak

Takk til deltakerne for en fin ettermiddagstur til Solemsvåttan. Sesong-åpningen var nok i tidligste laget viste det seg. Det var nok heller ikke noe godt sjakktrekk og angripe målet fra nordsiden da det fortsatt lå mye råtten snø der. Men det er litt kortere i luftlinje derfra, så da så! :)

Kjell
Attachments
Litt vel optimistisk valg av fottøy. Hard core bunker entusiaster innser at flyvrakleting er noe annet enn rusling i stille kontemplasjon på kystfort.
Litt vel optimistisk valg av fottøy. Hard core bunker entusiaster innser at flyvrakleting er noe annet enn rusling i stille kontemplasjon på kystfort.
IMG_0397.jpg (92.66 KiB) Viewed 1876 times
Det var bra tykkelse på cockpitglasset.
Det var bra tykkelse på cockpitglasset.
IMG_0386.jpg (49.79 KiB) Viewed 1876 times
På havaristedet.... noen kalorier senere.
På havaristedet.... noen kalorier senere.
IMG_0384.jpg (77.31 KiB) Viewed 1876 times
God stemning og fint driv oppover den første 100meteren
God stemning og fint driv oppover den første 100meteren
_MG_0376.jpg (90.49 KiB) Viewed 1876 times
John

Synes jeg er lite på bildene...
Men det er vel for at jeg ikke har kommet frem enda :D ..

Kanskje vi skulle tatt en ny tur til høsten når det værste av blomstring er over med metall søker ?

Er faktisk ganske snø fritt fra Jonsvannet siden ,men hva gjør vel litt snø?

John

Intet fra Jørn i denne tråden enda...lungebetennelse??
rhandber

hehe.. så ut som en fin men våt tur.
MVH

Roar Handberg

hehe.. så ut som en fin men våt tur.
Enig med deg at det ser ut som en fin tur..men våt ?
Velkommen til Bergen og Hordaland :-)
mvh
Paul S.
John

Litt informasjon:

Restene av motoren står nå på FMU på Gardermoen og blir muligens en del av en utstilling.
Restene av MG som ble funnet er nå på tur til Bodø da de skal prøve å bruke feste anordningen på ett annet fly under restaurering.

(Ett lite forbehold om at denne informasjonen er riktig,men jeg trur jeg er ganske nære..hehe)

Mvh
John Fredrik
AYF

Var det denne motoren med rester av MG 151/20 som var utstilt på rustkammeret for noen år siden ?
John

AYF wrote:Var det denne motoren med rester av MG 151/20 som var utstilt på rustkammeret for noen år siden ?
Dette er helt riktig!
AYF

Forstår fortsatt ikke hvorfor denne motoren på død og liv måtte sendes bort,studerte denne motoren hver gang jeg var på rustkammeret,en liten bit krigshistorie fra Trondheim.Syns utstillingen på rustkammeret har blitt litt ensidig og utvannet de siste årene,det er jo masse ting som plutselig har kommet bort,det hang jo også en MG 15 Tysk flymitraljøse på veggen der som også er fjernet.
John

AYF wrote:Forstår fortsatt ikke hvorfor denne motoren på død og liv måtte sendes bort,studerte denne motoren hver gang jeg var på rustkammeret,en liten bit krigshistorie fra Trondheim.Syns utstillingen på rustkammeret har blitt litt ensidig og utvannet de siste årene,det er jo masse ting som plutselig har kommet bort,det hang jo også en MG 15 Tysk flymitraljøse på veggen der som også er fjernet.
Det eneste jeg vet om dette er at de hadde vel ett håp om å få brukt noe av denne til ett annet fly ,men det ble ett negativt forsøk da motoren er skikkelig ødelagt.
Kunne jo kanskje fått den opp hit igjen da??

Når det gjelder den MG som tilhørte samme fly så er denne nå i Bodø der de skal prøve å berge selve festet. Festet skal brukes til ett annet fly prosjekt der opp.

Skjønner slike ting blir gjort av FMU da jeg synes det er fint at de prosjekten de holder på med blir komplettert så godt som mulig. Jeg har selv bidratt med radio deler til JU 52 som står på Gardermoen.

Men skjønner hva du tenker på,er jo lokal historie dette og den er det viktig å ta vare på!

Mvh
John
AYF

Jo da,hvis det er deler som mangler på et restaureringsobjekt så er det jo forståelig,noe jeg tviler på med akkurat denne motoren da motoren var jo helt knust og var vel mest egnet som et utstillingsobjekt slik den var.Slike motorer er jo heller ikke mangelvare,det finnes jo rundt omkring flere som er noenlunde komplette.All honnør til FMU gutta på Gardermoen,de gjør en kjempejobb på blant annet den Ju 88,en fra Jonsvannet,det meste er jo drevet på god dugnadsånd :)
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”