Fant denne artikkelen på Østlandsposten i Larvik: http://www.op.no/kultur/article4263915.ece
Noen som kjenner noe til denne?
"Kommandosentral" åpen i Larvik
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Jon-Vegard
Begge er bygget under krigen. Det lille øverst, som det er bilde av i artikkelen var en tid alarmplass for Sivilforsvaret, dette er ikke så veldig pent innvendig. Består av 2-3 rom. Det andre som ligger ned mot krysset og hovedveien har vært og er ett deknings-/tilfluktsrom. Kun for å søke beskyttelse. Skal legge til noen bilder med det første.
Av x-tyske anlegg i Larvik hadde Sivilfosvaret ko på Tollerodden og alarmplasser i det øverste i Fjellveien, på Fram og ved Fritzøe Villa på Langestrand.
Mesterfjellet kom senere.
Av x-tyske anlegg i Larvik hadde Sivilfosvaret ko på Tollerodden og alarmplasser i det øverste i Fjellveien, på Fram og ved Fritzøe Villa på Langestrand.
Mesterfjellet kom senere.
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
Jeg så bildene dine herfra i en annen tråd. Hvor er dette (adresse/pos.), og er det åpent for adgang?Jon-Vegard wrote:Fritzøe Villa på Langestrand.
Går ut fra at stillingene i pos (UTM32) E 558270 / N 6545797 er tyske (ref. bilder). Har det vært noe mer i nærheten her?
- Attachments
-
- IMG_2870.jpg (93.83 KiB) Viewed 1791 times
-
- IMG_2858.jpg (91.47 KiB) Viewed 1791 times
-
- IMG_2855.jpg (92.96 KiB) Viewed 1791 times
Ligger en R676 i en hage et par hundre meter lenger nordHar det vært noe mer i nærheten her?
- Attachments
-
- Larvik.jpg (170.02 KiB) Viewed 1775 times
- Jon-Vegard
Ned til vei til venstre i dumpa rett etter stillingene du har bilder av her. Lang trapp opp til venstre for veien rett før du kommer ned til stranda, rett ved gammelt antagelig trafohus.
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
Hei igjen...
Litt vanskelig å få terrenget til å stemme med bildet, men det skyldes kanskje linsen du har brukt... Kan det stemme at den ligger sånn ca. her: (UTM32) E 558260 / N 6545634 ?Erik E wrote:Ligger en R676 i en hage et par hundre meter lenger nord
Her må jeg melde pass... Er hjemme i Bergen nå, og må basere meg på NIB frem til neste besøk i området. Kan ikke huske noen trapp el. mellom min avbildede stilling og stranden, og finner ikke noe på NIB. Er det før du kommer ned til fotgjengerundergangen?Jon-Vegard wrote:Ned til vei til venstre i dumpa rett etter stillingene du har bilder av her. Lang trapp opp til venstre for veien rett før du kommer ned til stranda, rett ved gammelt antagelig trafohus.
det siste bilde er tatt her :
http://tinyurl.com/crkd5w (gulesider link)
der ligger flytta brygga inne for vintern på det bilde.
http://tinyurl.com/crkd5w (gulesider link)
Takk! Burde tenkt på skråfoto, men de dekker jo langt fra hele landet...ranvik wrote:http://tinyurl.com/crkd5w (gulesider link)
Ser nå at jeg var i "riktig vik" i det minste ;-)
- Jon-Vegard
Dersom dette er en R676 er det spennende. Har ikke sett eller hørt om noen andre slike i området!
Hei Natter. Når du kommer fra Larvik retning Stavern er det etter undergangen ved stranda med det nye hotellet.
N-6545313, Ø-558338
Hei Natter. Når du kommer fra Larvik retning Stavern er det etter undergangen ved stranda med det nye hotellet.
N-6545313, Ø-558338
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
Det er nok det ja!Dersom dette er en R676 er det spennende. Har ikke sett eller hørt om noen andre slike i området!
Bildet lyver nok litt, men i kikkert kunne vi se innsatsen for PAK i fronten.
(Grunneier ville ikke slippe oss inn i hagen

Skal ha vært to av dem i Larvik, så det er bare å lete!
Erik
Takk 

Virker som det er mye mer i området her enn jeg først trodde.

Sliter nok stadig med å se hvor dette er, men så er jo heller ikke NIB oppdatert (er bla. en ny undergang rett ovenfor hotellet). Jeg får lete litt til fots i stedet når jeg er tilbake i områdetJon-Vegard wrote:Når du kommer fra Larvik retning Stavern er det etter undergangen ved stranda med det nye hotellet.

Virker som det er mye mer i området her enn jeg først trodde.
Regner med at dette er Fritzøe villa..?Jon-Vegard wrote:N-6545313, Ø-558338
- Jon-Vegard
Den gamle villaen er det ja. Fjellanlegget er i hagen til denne. Pak bunkeren er på en eiendom rett før denne.
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard