1:35 FLAK 38 m/Sd.Ah.51

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
KOS
Moderator

Prøver meg på en 1:35 modell FLAK 38 m/Sd.Ah.51 for tiden (kr.70,- fra Japan).
Skulle vel egentlig vært malt litt, men jeg tror jeg begrenser meg til henger-dekkene og kanskje setet.
Tror det hadde blitt stygt utført så smått som det er. PDT_Armataz_01_04
Noen som har (gode) erfaringer med å male små detaljer på byggesett ?

Her er et par bilder før skjoldene kommer på.

KOS

Skulle liksom være en "lett oppkjøring" før neste satsing; 15cm s.F.H.18 (1:35) og 21cm Mörser 18 (1:72) PDT_Armataz_01_04
Attachments
20090114_006_1.jpg
20090114_006_1.jpg (120.82 KiB) Viewed 1219 times
20090114_001_1.jpg
20090114_001_1.jpg (114.23 KiB) Viewed 1219 times
JornN

Hei
Hvis du ønsker å fremstille den slik som de fleste av dem stod i stillinger her i Norge, så kan du sløyfe skjoldene. Den kan bli et fint lite "display" om man bygger en eksisterende stilling rundt den, og eventuelt bygger på etsede deler som f eks munningsdelen og annet.
Magasiner og granater i messing, litt mannskap, piggtråd og annet som slenger rundt vil gjøre det til et artig lite prosjekt.
Man kan jo bygge det videre ut til et lite støttepunkt med en lyskaster i stilling bortenfor, et feltkjøkken og litt av hvert...?
JornN
KOS
Moderator

Hei, ja kanskje jeg skulle sløyfe skjoldene ? ? ? Nå fikk jeg litt å tenke på ;-)
Har tenkt tanken å lage en liten høyde med betong og "pidestaller". Blir et nytt prosjekt det, å velge "den vakreste" av de som fortsatt finnes i distriktet - og kan nås lettest for oppmåling ;-)

En 60cm lyskaster hadde jo også gjort seg - men jeg stopper nok før kjøkken. Kona sa at det fineste med modellen var at "den tok så lite plass" - time will sjå :D

mvh
KOS
JornN

Forstår det poenget med at den kan ta for mye plass, men jeg tror at jeg kanskje har en litt annen vinkling til problemet enn kona di :D
Du kunne jo gå for et helt støttepunkt i 1:144 skala istedet PDT_Armataz_01_14

Litt mere seriøst (ift å finne modeller) er det kanskje å se på 1:72 eller 1:87 skala hvis man ønsker å spare plass. Det finnes faktisk både 60 cm og 150 cm lyskaster i 1:87, avstandsmåler kommandogerät 40, 2 cm flak 38, kikkerter på stativ, vogner (også aggregatvogn tror jeg), personell og div annet. Da blir man nødt til å kikke på MAC, Preiser og Arsenal M, som har detaljerte modeller ift skala.

Har selv fått tak på noe slikt utstyr i ett par skalaer for å kunne gjengi 2 lokale stillinger (med flere elementer) uten at det tar for mye plass.

Vi er ett par mann som også har målt opp 2 andre enkeltstillinger lokalt, som alene er godt egnet til å gjengi en posisjon med 2 cm og 8,8 cm.
Disse vil bli i 1:35, man da blir det lite gjengitt rundt stillingen.
JornN
KOS
Moderator

JornN wrote:Disse vil bli i 1:35, man da blir det lite gjengitt rundt stillingen.
Maler du 1:35 modellene i detalj ?
JornN

Jeg har ikke startet på dem ennå, men det kommer jeg nok til å gjøre - og også benytte meg av noen etsede deler. Jeg har også 60 cm lyskasteren fra AFV Club til å kombinere med.
JornN
rhandber

det jeg synes er viktig med alle bygesett er å iallefall male de i en farge. slik som foreks den 2cm, som kan males i foreks grå, og male løpet med gunmetal.. da har man faktisk kommet ganske langt. det ser uansett 10 ganger bedre ut enn "plastikkfargen" og du får ikke gjennskinnet som man ofte har i plastikken umalt. oftest så ble jo slike kanoner malt opp etter vinter og sommer, så de hadde vel somregel en standardfarge på de fleste komponenter?
MVH

Roar Handberg

Return to “Modellbygging”