Tur til Fjell Festning på Sotra 23-25 feb

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

23-25 februar

Turen er primært for medlemmer på forumet til kystfort.com. Medlemskap på forumet koster ingenting, men du ønsker å bli medlem så er du selvsagt interessert i tyske innstalasjoner fra 1940-1945. Hvis du bare ønsker å se på Fjell Festning, så vil det bli muligheter for dette senere når festningen blir åpnet for besøkende. Følg med på kystfort.com da vi annonserer tidene der.

Agenda:

Fredag 23 februar

For de som ønsker det, er det anledning til å treffes på Ågotnes Hotell fredag kveld.

Lørdag 24 februar

Kl 10:30 møtes vi på starten på veien hvor det er en parkeringplassKl 11:00 etter en kort introdusjon av tyske kystfort i Norge og Fjell Festning, går vi gjennom festningen. Vi betaler evt. billett før vi går ned. Turen varer noen timer.

Når omvisningen er ferdig, går vi oss en tur på området. Vi har ikke med oss guide på dette, men flere av medlemmene har vært her før slik at det skal ikke være noe problem å finne fram i terrenget. Når solen begynner å krype ned er det på tide å trekke seg tilbake til hotellet hvor man kan kjøpe seg middag. Kvelden er avholdt diskusjoner og videre sosialt samvær.

Søndag 25 februar

Agenda for dagen diskuteres kvelden før.

Send meg epost erik(alfakrøll)kystfort.com eller sms på 92092079 om du blir med på turen.

Med hilsen

Erik Hårberg
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Et lite kart for de som ikke er helt sikker på hvor man skal kjøre. Kommer du gjennom Bergen så kjører du vestover mot Sotra eller Kolltveit. Trur det står sotra på veiskiltene, det står Sotra vest på bussene.

Hotellet Ågotnes er nord for Kolltveit. Nord for Ågotnes er også Herdla som jeg har lyst til å besøke hvis det blir tid.
Attachments
karttilfjell.jpg
karttilfjell.jpg (192.26 KiB) Viewed 432 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Nu! er jeg i Bergen. Surfer på nettkafe men jeg nyter en god varm kaffe. Ute er det kaldt og mye nedbør så jeg sitter her til jeg skal ta bussen til Ågotnes.. eller er det kanskje noen som er i bergen som kunne gi et par trøndere lift til Sotra PDT_Armataz_01_30 i ettermiddag? Erling? er du i farta?
Gleder meg litt til imorgen selv om jeg var på Fjell festning for knapt et år siden. Synd det er så mye nedbør for jeg hadde håpet å gå litt rundt i området, men jeg har gode støvler og skikkelig regnjakke. PDT_Armataz_01_11

Erik H
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

good morgen. vi er klar for dag 3.
igår var vi over 5 timer på fjell festning og vi var 10 fra forumet PDT_Armataz_01_40
det var en flott tur og vi har bestemt idag at vi drar tilbake. selvsagt ikke så mange som i går, men kanskje 5-6? det er mye mer å se!

erik hårberg
shaa53
Posts: 7
Joined: 14 Feb 2007 15:32
Location: Porsgrunn

:) Hei

Takk for en fin tur på Fjell. er allerede tilbake på Østlandet men tar gjerne nye bunkerturer om jeg får det til å passe. Dere har sikkert nok å gjøre der også på dag 3.
SHå
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Flott at dere rakk en tur til, håper vi får full rapport (med bilder).... Synd jeg ikke kunne være med. Takk for en fin tur i går, lei for at jeg måtte stikke i hui og hast. ("Krise" i heimen...), håper alle kom seg ned i god behold.... PDT_Armataz_01_04
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ja, det kommer full rapport til helgen tenker jeg, litt mye å gjøre nå. Er man borte noen dager så hoper arbeidet seg opp.
Jeg tok 530 bilder, ca. 1.5 gigabyte bare der. Så igjennom halvparten i går før jeg sovnet foran pc PDT_Armataz_01_08
Men det var en flott tur og jeg var meeeget overrasket over at det var så mange bunkere jeg ikke hadde fått med meg på mine tidligere runder. Helt utrolig. Trur til og med Erik E fikk stor utbytte av denne turen selv om han har vært der mange ganger før. vi plottet iallefall inn en 6-7 ny mg stillinger og noen bombekastere! PDT_Armataz_01_11

Erik H
Last edited by Erik H on 27 Feb 2007 2:19, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Må også få takke alle som møtte opp :-)
Været kan vi ikke gjøre noe, men bortsett fra mye snø på bildene var det en særdeles hyggelig og interessant tur!
Som alltid hadde jeg en interessant tur, og kan takke 2 av våre medlemer for tips om mg- og bombekasterstillinger!

Sist men ikke minst, takk til Erik H. som organiserte tur og fikset adgang til den avstengte tunnelen som har fristet i flere år ;-)

Erik E
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Høres ut som om dere har hatt en fantastisk tur, håper på et fyldig referat med mange bilder.

Her nede i sør har vi snødd helt inne (ca 2 meter snø på det meste)
skrev vel på denne tid i fjor at vi hadde mye snø, men i år er det møe mer.

Så selv om jeg hadde hatt mulighet til å bli med, hadde jeg ikke kommet særlig langt.

Werner
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”