Tarva BunkerTour 12-14 september 2008

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Erik H
Site Admin

Da drar jeg, Erik E og JornN til Tarva neste fredag. Hvis det er flere som har lyst å bli med så er det bare å kaste seg på. Det er meldt fint vær og regelbauene står i kø på denne turen! :D Vi starter egentlig først på trondheim på torsdagen hvor vi skal se på noen bunkere.

Fredag morgen raser vi rundt om på ørland og tar deretter ferja til tarva kl. 1530. Dypfest blir også møteplassen for alle som skal til tarva. Kommer du langveis fra kan du kanskje sitte på med JornN som drar fra Trondheim fredag morgen (avtales med JornN).

Overnatting på Tarva er ordnet og det vil ikke koste mye, men det kommer ann på hvor mange vi blir. Det er egentlig gratis for de første 5, men flere enn dette så kan det kanskje bli en hundrelapp pr. natt.

Har du ikke vært på Austrått Fort så er det muligheter for dette på fredag morgen. vi klemmer inn det meste for å tilfredstille alle! til og med S446 hvis noen må dit.. men det er bare hvis vi får tak i nøklene.

send meg en PM hvis du har lyst å bli med eller har spørsmål om turen.. eller du kan lese om den når artikkelen om tarva turen kommer PDT_Armataz_01_18 se kartet under for fredags agenda.

Erik H
Attachments
tarva_bunkertour_ferje.jpg
tarva_bunkertour_ferje.jpg (99.36 KiB) Viewed 2220 times
tarva_bunkertour.jpg
tarva_bunkertour.jpg (104.11 KiB) Viewed 2220 times
Knut Ø.

Kunne absolutt tenkt meg å være med men dessverre så går det ikkje.

Men er det Tarva som står i fare for å bli sanert? Minnast eit eller anna om dette. I så fall er dette kanskje siste sjanse?
Erik H
Site Admin

Mye av kystfortet ligger på privat grunn, så alt blir ikke tapt om forsvaret ønsker å trekke seg ut. Det er vanskelig å si noe om fremtiden.

Neste bunkerTour i området vil bli til storfosna, men det blir ikke før neste år. Det blir iallefall ikke noe tur til Tarva på en liten stund.

E
AYF

Tarva er fredet som et militærhistorisk område,ref riksantikvar,og heldigvis for det :)
rhandber

Jeg tenkte å bli med rundt her i trondheim på torsdagen iallefall.. Men gåsjakta ødelegger for min deltagelse til Tarva :)
MVH

Roar Handberg

Dette er en mulighet jeg ikke vil gå glipp av. Jeg savner det sosiale fra Lista turen og gleder meg veldig til å treffe dere igjen :D
Da jeg kommer torsdag ettermiddag, og blir til mandags morgen, håper og tror jeg at det må være muligheter for å få med Austrått fort, Dora I og II og denne S 446?

Gleder meg til dette.

Mvh
Carsten G
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Erik H
Site Admin

Svært hygg at du blir med Carsten! PDT_Armataz_01_36

Vi skal jo ikke bare rusle rundt om på marka og telle regelbauer, men også har det litt sosialt. Husk å ta med noen av disse "maglight holderne" dine.. må se om den ikke passer lommelykta mi.

Det er innkvartering i Trondheim både natt til torsdag og natt til mandag for de som trenger dette (free of charge for bunkerjegere!). De som blir med JornN spleiser naturligvis på ferje og benzin.

Da blir det en kjapp tur innom austrått fort på fredag før vi drar til Tarva. Regner at vi er der en kjapp time sånn circa fra 13 til 14 på fredag.

PDT_Armataz_01_40
c_hoff82

Hei

Ja dette er en tur jeg kan tenke meg å bli med på, men jeg har ikke anledning til å komme før lørdags morgen. Jeg blir på Agdenes på fredag og tar ferjen fra Valset til Brekstad på lørdags morgen.
Jeg er ikke så kjennt ute på Ørlandet, men det må da gå an å finne Dypfest.

C. Hoff
Erik H
Site Admin

Hei. når du kommer til Botengård så tar du til høyre ved rundkjøringen. Kjører videre inn mot Oksvoll (ikke kjør mot lyserøysund). Etter noen kilometer kommer du til et skilt som står Nes. Det tar vel 10-12 minutter å kjøre etter det. Husk.. det går bare en ferje på lørdag.

ta med litt mat da det ikke er butikk på øya. Vi griller på lørdagskvelden så ta med noe til grillen.

Erik
Attachments
ScreenShot329.jpg
ScreenShot329.jpg (87.55 KiB) Viewed 2078 times
c_hoff82

Skal nok finne fram :)
Værutsiktene er bra foreløpig.
phv

hei kan tenke meg å bli med på tur i trondheim torsdag . når og hvor.
Erik H
Site Admin

De som ønsker å bli med på Torsdag sender meg en PM.

Erik
Carsten G

He he. Jeg må nok gå tilbake på skolen en liten tur for å friske opp litt geografi PDT_Armataz_01_09

Tarva? Ja vel, det er en øy, og den ligger i utløpet av Trondheimsfjorden? Austrått, er det også en øy?

Hva slags fort (hkb/Mkb) er det vi skal se? Er disse nevnt tidligere på forumet, det vil si har de egne linker?

Beklager å komme med slike spørmål?

Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Edgar

Hei

Dette er nok den mest sofistikerte turen jeg har sett på dette forumet :D

Synd at man ikke kan få tid å være med.

Tarva er en øygruppe i Bjugn kommune, og er delt mellom forsvarets skytefelt og landskapsverneområde.(i store trekk :-) )

Austråt derimot ligger på Fosenhalvøya og har vært kongesete siden tidenes morgen, men er i dag også meget godt kjent som sete for kanontårnet på Lundahaugen, som opprinnelig var det aktre (C-tårnet) på den tyske slagkrysseren «Gneisenau»

Alt dette er Virkelig noe å ta med seg.

Lundahaugen har etterhvert også blitt tilført siktet som "styrte" kanonen.

Bare det å gå i denne atmosfæren gir deg et inntykk om hvilke ressurser som ble lagt i forsvaret av Norskekysten.

Edgar

God tur

Dette blir en opplevelse
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
Erik H
Site Admin

Da kan vi se tilbake på en kjempeflott tur på Tarva.

kommer selvsagt tilbake med flere bilder fra en tur vi kan sette en skikkelig B på BunkerTour!

PDT_Armataz_01_40

Erik H
Attachments
Carstein, hoff, JornN, Erik E og Erik H
Carstein, hoff, JornN, Erik E og Erik H
gruppebilde-tarva-2008_1.jpg (134.73 KiB) Viewed 1893 times
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”