DFMZ Drontheim.

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
SES

Har kun stedfæstet lokationen:
http://www.gyges.dk/bunker%20AFMZ%20Trondheim.htm
er der nogen der ved mere?
mvh
SES
Erik H
Site Admin

Jeg kjenner ikke alt det utstyret som blir nevnt, men ringen ligger ganske så nærme Nordblitz bunkeren som er nevdt i denne tråden: http://www.kystfort.com/forum/topic297. ... =nordblitz

Erik H
SES

Hej,
Det er helt klart ikke den bunker jeg leder efter, da det er et Km HQ. Jeg kan tage fejl af lokationen, eller også lå der to faciliteter tæt på hinanden. I Danmark er der flere eksempler på at to værn havde faciliteter indenfor samme Stp.
mvh
SES
rhandber

kan ikke være nordblitz, da denne faktisk blir liggende litt til venstre for ringen. jeg kjenner området godt igjen på kartet ettersom jeg er oppvokst rett ved nordblitz. :) Eneste man har foruten bolighus inne i den sirkelen som jeg vet av, er ei kirke, to barnehager og en butikk :P
MVH

Roar Handberg

Men hva er det vi leter etter? fins det bilder fra andre områder eller noe som ligner? vet det har vært bunkere overfor Norblitz leiren, men mener å ha hørt at de ble gravd over når det kom nytt boligfelt i området. (Jorn, var det du som sa dette long time ago?)

Erik H
JornN

Erik H wrote:Men hva er det vi leter etter? fins det bilder fra andre områder eller noe som ligner? vet det har vært bunkere overfor Norblitz leiren, men mener å ha hørt at de ble gravd over når det kom nytt boligfelt i området. (Jorn, var det du som sa dette long time ago?)

Erik H
Hei
Det kan jeg ikke si at jeg husker. Tror ikke det, men jeg vet at det har vært flere bunkere i området, hovedsaklig på nordøst-siden i det området hvor skolen og rekkehusene ligger i dag. De fleste brakkene lå i det området. Har lite opplysninger om dette.
Det eneste jeg og "rhandber" har kikket på, er en betongplate, ett par feltmessige ringvernstillinger og det lille bunkerkomplekset presentert i bildene under.
En merkelig observasjonsbunker (?) oppå bakken, en mindre underjordisk bunker og ett nedfelt inngangsparti i bakkant. Det skal være gjennomgang mellom disse under bakken som kommer opp i forkant av observasjonsbunkeren.

SES: Ref "gyges.dk". Charlottenlund/Norblitz ligger ikke rett vest for Lade, men derimot et godt stykke øst for Lade.
Jeg kjenner heller ikke det utstyret som er nevnt. Vil DFMZ Drontheim være en radio-/sambandsstasjon, eller er det radar det er snakk om?
Radarstasjoner fantes på Granåsen ved Dragvoll (Freya) og Lian (Wûrtzburg Riese). I tillegg hadde de tunge flak-batteriene sine mindre utgaver mot slutten av krigen. Radiostasjoner og sambandsstasjoner var det mange av: Tyholt, Gråkallen, Shøningsdal, Jonsvannet, Solberg, Tiller, Kristiansten/Rosenborg, Tuftan (Melhus), Steinan, osv.

På Charlottenlund har det i hvert fall eksistert en såkalt KA (Kabelaufführung), med linje til FMZ Bock Solberg, derfra gikk det linje ut mange veier og en av dem gikk til Schaltbock Heimdal (Tiller).
FMZ Bock Solberg har nok vært en aldrig så liten edderkopp i sambandsnettet i Trondheim. Stedet ligger mot Ringvål på sørvest-siden av Trondheim, og er i dag i privat eie.
Attachments
FMZ Bock Solberg.jpg
FMZ Bock Solberg.jpg (63.26 KiB) Viewed 1801 times
Inngang bakkant.jpg
Inngang bakkant.jpg (146.45 KiB) Viewed 1801 times
Underjordisk del.jpg
Underjordisk del.jpg (150.63 KiB) Viewed 1801 times
OBunker, område m underjordisk bunker til höyre.jpg
OBunker, område m underjordisk bunker til höyre.jpg (123.12 KiB) Viewed 1801 times
JornN
Erik E
Site Admin

Men hva er det vi leter etter?
1000 kroners spørsmålet.....
Så langt er det vel ingen som har med 100% sikkerhet kunnet dokumentere fasillitetene til noen av disse AFMZ bygningene.
Har selv en mistanke om at det nødvendigvis ikke er bunkere i alle tilfeller..

For Trondheim & Bergen sin del så tror jeg saken stiller seg litt annerledes pga den høye tilstedeværelsen av marinen. Mulig man her delte på flyvarslingen istendefor å bygge to komplette nettverk?
Fl331 bunkeren på Kuhaugen f.eks, var det KUN marinene som brukte denne, eller var det også Luftwaffe på plass?

Vedlagt utklipp er fra et dokument som ble sirkulert ifm. oppføring av en radar. På "Verteiler" listen dukker det opp to interessanne begrep jeg ikke har sett andre plasser ihvertfall:

Jagdführer - Drontheim
Flugmeldeführer - Drontheim
Attachments
TRD liste.JPG
TRD liste.JPG (46.37 KiB) Viewed 1778 times
SES

Erik H wrote:Men hva er det vi leter etter? fins det bilder fra andre områder eller noe som ligner? vet det har vært bunkere overfor Norblitz leiren, men mener å ha hørt at de ble gravd over når det kom nytt boligfelt i området. (Jorn, var det du som sa dette long time ago?)

Erik H
En FMZ har kunnet være i en barak, en bygning eller en bunker, før vi har en ledetråd er det vanskeligt at sige præcis hvilken en af dem vi leder efter.
mvh
SES
SES

JornN wrote:
Jeg kjenner heller ikke det utstyret som er nevnt. Vil DFMZ Drontheim være en radio-/sambandsstasjon, eller er det radar det er snakk om?

På Charlottenlund har det i hvert fall eksistert en såkalt KA (Kabelaufführung), med linje til FMZ Bock Solberg, derfra gikk det linje ut mange veier og en av dem gikk til Schaltbock Heimdal (Tiller).
FMZ Bock Solberg har nok vært en aldrig så liten edderkopp i sambandsnettet i Trondheim. Stedet ligger mot Ringvål på sørvest-siden av Trondheim, og er i dag i privat eie.
Y-Linien bestod af en Heinrich Peiler og en Hans E-Mess gerät se:
http://www.gyges.dk/Jargerleit%20Stellungen.htm
de blev brugt til positions bestemmelse af egne jagere.
DFMZ var en enhed hvor man modtog meldinger om fjendtlige fly, plottede dem og videregav meldingerne. I Norge må der også have været udført jagerkontrol fra DFMZ og AFMZ ellers giver Y-Linierne ingen mening.

Hvad var det tyske navn på Bock Solberg og hvor er det?
mvh
SES
SES

Erik E wrote:
Men hva er det vi leter etter?
For Trondheim & Bergen sin del så tror jeg saken stiller seg litt annerledes pga den høye tilstedeværelsen av marinen. Mulig man her delte på flyvarslingen istendefor å bygge to komplette nettverk?
Fl331 bunkeren på Kuhaugen f.eks, var det KUN marinene som brukte denne, eller var det også Luftwaffe på plass?

Vedlagt utklipp er fra et dokument som ble sirkulert ifm. oppføring av en radar. På "Verteiler" listen dukker det opp to interessanne begrep jeg ikke har sett andre plasser ihvertfall:

Jagdführer - Drontheim
Flugmeldeführer - Drontheim
Hej Erik E,
Et MEGET interssant dokument. Det underbygger min påstand om en jagerførings funktion. Jeg har lige re-checket mine kilder. FuSZ 146 lå ved Graakallen, så det er nok nærmere her vi skal lede efter DFMZ Drontheim.
mvh
SES
Erik E
Site Admin

Et MEGET interssant dokument. Det underbygger min påstand om en jagerførings funktion.
Tenkte det falt i smak ja, men når det er sagt så er det første (og eneste) sted jeg har sett svart på hvitt at det omtales en egen Jagdführer for Trondheim!
Er helt klart en lang vei å gå før alt dette faller på plass....

Mvh
Erik E
SES

That is an understatement PDT_Armataz_01_08
mvh
SES
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”