DSB ved enhet for sivilforsvar (SIV) skal gjennomføre en landsdekkende vurdering av offentlige tilfluktsrom. Rommenes tekniske status og oppgraderingsbehov med kostnadsestimat skal utarbeides. Omfanget er vurdert til 2-8 rom pr. fylke. Det ønskes derfor primært å inngå rammeavtale med en hovedleverandør av aktuelle rådgivertjenester, som blir ansvarlig for gjennomføring av oppdraget. Imidlertid vil det også kunne være aktuelt å inngå avtale med flere leverandører ut fra geografisk område, ut i fra hva som etter en helhetlig vurdering anses økonomisk mest fordelaktig. Dette innebærer at leverandøren selv, eller de underleverandører han velger å benytte seg av, må inneha kompetanse innenfor følgende områder:
- erfaring fra bygging, drift og vedlikehold av tilfluktsrom i fjell og betong, eller tilsvarende type anlegg
- elektro
- VVS (varme, vann og sanitær)
- fortifikasjon
- erfaring med utbedring av fuktproblemer i fjellanlegg
Kilde: http://www.norgeskommunekalender.no/ind ... dsnr=18026
Ser ut til at de skal kartlegge samtlige tilfluktsom i landet, her dukker det nok opp en par gamle bunkere fram fra glemselen.
landsdekkende vurdering av offentlige tilfluktsrom
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Høres ut som dette er gjennomsyn av de anlegg som allerede er klassifisert som offentlige tilfluktsrom?
Erik
Erik
på noen områder - ja ;-)Knut Ø. wrote:Kanskje dei veit ting vi ikkje veit.... brrr PDT_Armataz_01_09
2-8 rom !?! , PR. FYLKE !?! Det var da en beskjeden vurdering ...DSB ved enhet for sivilforsvar (SIV) skal gjennomføre en landsdekkende vurdering av offentlige tilfluktsrom. Rommenes tekniske status og oppgraderingsbehov med kostnadsestimat skal utarbeides. Omfanget er vurdert til 2-8 rom pr. fylke.
Antallet kan ganske enkelt skyldes at tilfluktsrommene skal øremerkes sentrale samfunnsfunksjoner. Fylkesmenn, politimestre, havnefogder, kommunale og fylkesfunksjoner osv. Jeg sier ikke at det er riktig, men det kan være så enkelt.
Skulle det verste skje, så tror jeg at jeg får sprengt ut en to meter dyp og 60 cm bred grøft forsterket med betong utenfor stua. Legg over et tak og kamufler, og vi skulle være rimelig trygge mot det meste av sprenglegemer utenom ABC angrep. Tror jeg ville følt meg tryggere der enn i et fjellanlegg blant en masse andre personer. Tror _IKKE_ jeg ville tydd til de gamle kystfort anleggene som ligger rundt her. Vet aldri hva som evt. blir plukket ut som mål.
Skulle det verste skje, så tror jeg at jeg får sprengt ut en to meter dyp og 60 cm bred grøft forsterket med betong utenfor stua. Legg over et tak og kamufler, og vi skulle være rimelig trygge mot det meste av sprenglegemer utenom ABC angrep. Tror jeg ville følt meg tryggere der enn i et fjellanlegg blant en masse andre personer. Tror _IKKE_ jeg ville tydd til de gamle kystfort anleggene som ligger rundt her. Vet aldri hva som evt. blir plukket ut som mål.
Er nok "glemt" flere steder ja, men det er vel bare krav om tilfuktsrom ved større næringsbygg som er falt bort egentlig?Trodde ikke vi hadde slikt lenger.
Siste store offentlige tilfluktsrom i Stavanger ble eksempelvis sprengt ut og bygget i 2003, dette brukes ellers til idrettshall. Videre finnes flere større underjordiske parkeringsanlegg i byen som fortsatt er utstyrt for raskt å kunne gjøres om til tilfluktsrom. Hvordan ståa er i resten av landet vet jeg fint lite om, men virker ihvertfall som at offentlige tilfluktsrom ikke er HELT glemt enda...
Mvh
Erik E
Høres ut som et lite trivelig sted å gjemme seg i en vinterdag med sur vind og sludd.Rolf wrote:en to meter dyp og 60 cm bred grøft forsterket med betong

Hvor ligger dette?The E-man wrote:Siste store offentlige tilfluktsrom i Stavanger ble eksempelvis sprengt ut og bygget i 2003
Hallo
Ligger på Tasta, nord for sentrum. Tror det kalles Tastarustå idrettshall/tilfluktsrom:
inngang her
og
En annen inngang her
Erik
Ligger på Tasta, nord for sentrum. Tror det kalles Tastarustå idrettshall/tilfluktsrom:
inngang her
og
En annen inngang her
Erik