Radarstilling på fitjar

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Jetsam

Her kjem nokre bilder av radarstillingen som var på fitjar under krigen. Den ligg ca 1 km fra MKB 8/504 Selbjørnsfjord. kva slags radar var dette? tilhøyrde den MKB selbjørsnfjord? eller var det ei separert stilling for seg sjølv? håper på svar :)

MVH Jetsam
Attachments
Ventilasjon(?) hull
Ventilasjon(?) hull
Bilde 264.jpg (175.14 KiB) Viewed 2262 times
rester
rester
Bilde 265.jpg (185.09 KiB) Viewed 2262 times
rester
rester
Bilde 253.jpg (246.04 KiB) Viewed 2262 times
del av radar samme
del av radar samme
Bilde 261.jpg (232.23 KiB) Viewed 2262 times
ein del av radar
ein del av radar
Bilde 252.jpg (169.4 KiB) Viewed 2262 times
stålbukker som ligg strødd utanfor, 1 av 3.
stålbukker som ligg strødd utanfor, 1 av 3.
Bilde 255.jpg (263.02 KiB) Viewed 2262 times
Fundamentet sett fra siden
Fundamentet sett fra siden
Bilde 254.jpg (157.2 KiB) Viewed 2262 times
Fundamentet
Fundamentet
Bilde 251.jpg (205.13 KiB) Viewed 2262 times
Jetsam

Er det dette som er "Storch schnabel" kansje? fint nokon viste kva slags radartype det var :)
Mvh Jetsam
Erik E
Site Admin

Hallo

Skal ikke ha vært noen radar der.... Husker jeg rett så er dette noe peilegreier for fly.....
Storchschnabel ligger på Stolmen

Mvh
Erik E
Jetsam

Da er dette en direkte samband for FluWA Brandasund? skal til stolmen snart , så bilder kommer! :D men, Storch, stod jo for stord? og dette er stord.
Mvh Jetsam
Tarjei

Dette er ikke på Landasåto vel? Der lå det en FluWa under krigen. Fant en artikkel i et eller annet historisk tidskrift på nettet om den, men finner den ikke igjen.
Den er såvidt omtalt i denne utredningen.

Edit: Ser at Landasåto ligger betydelig lenger fra MKB Selbjørsnfjord enn 1km, så det er nok ikke den det er snakk om her. Har opprettet en egen tråd på denne.
Erik E
Site Admin

Storch, stod jo for stord? og dette er stord
Har aldri hørt om det du sier her.. Har alltid sett på "Storchschnabel" (En blomst) som et kodenavn for stillingen på Stolmen, helt uavhengig av Stord....

Mvh
Erik E
Jetsam

Ok,eg som har misforstått litt da. er som sagt ganske nybegynner på dette her! hehe!
Mvh Jetsam
SES

Jetsam wrote:Her kjem nokre bilder av radarstillingen som var på fitjar under krigen. Den ligg ca 1 km fra MKB 8/504 Selbjørnsfjord. kva slags radar var dette? tilhøyrde den MKB selbjørsnfjord? eller var det ei separert stilling for seg sjølv? håper på svar :)

MVH Jetsam
Hej,
Jeg er ret sikker på der er tale om fundamentet til enten et Flak tårn eller en FLUWA.
mvh
SES
Jetsam

Mvh Jetsam
SES

Ja specielt hvis der kun er ét fundament af den slags på stedet.
Flaktårne stod ofte i klynger på tre.
mvh
SES
Jetsam

Ja,det er kun det fundamentet som er avbildet,som er der! Så flaktårn er vel utelukket ja :)
Mvh Jetsam
SES

PDT_Armataz_01_18
Paul S.

Med RV stelle og Fumb på Landasåta er det litt merkelig om det skulle ligge noe mer på denne plassen, f.eks Fluwa, peiler osv.
De stålbukkene ser ut til å ligne på mastefundfament, eller for å bære noe tungt utstyr. Der er ikke nevnt noe spes utenom Landasåta og Osterneset. Heftet som omhandler Fitjar under krigen nevner ikke noe.
Uten at jeg har noe dekning for det så tenker jeg på en trafo eller omformerstasjon fra det lokale e-verk.
Paul S.
Jetsam

Paul S. wrote:Med RV stelle og Fumb på Landasåta er det litt merkelig om det skulle ligge noe mer på denne plassen, f.eks Fluwa, peiler osv.
De stålbukkene ser ut til å ligne på mastefundfament, eller for å bære noe tungt utstyr. Der er ikke nevnt noe spes utenom Landasåta og Osterneset. Heftet som omhandler Fitjar under krigen nevner ikke noe.
Uten at jeg har noe dekning for det så tenker jeg på en trafo eller omformerstasjon fra det lokale e-verk.
Paul S.

lagt veldig utilgjengelig til da,og har ikkje sett noe lignende før. Hadde det vært Fitjar kraftlag,så burde eg vel sett noe lignende andre steder. Men,for all del. skal ikkje si at du har feil... men eg kan jo spør noen som bor der ute,om dei vet noe ekstra :)
Mvh Jetsam
Tarjei

Fundamentet er til en radiosender for forsvarets samband, bygget etter krigen. Se vedlagte artikkel.
Stedet fundamentet står på heter Tuftalandsfjellet. Radiosenderen var et ledd i sambandslinjen mellom Bergen og Haugesund. Kanskje noen andre vet noe mer om type og utseende.

Edit: Får ikke lastet opp artikkelen. Skal prøve å finne linken til den.
Last edited by Tarjei on 01 Aug 2008 14:24, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”