Hei !
Litt OffTopic, men lurer litt på hvor denne bunkeren er ?
Trodde det meste fra Batteri Løvåsen var fjernet.
Aner heller ikke hvor Hølhaugen er, ikke godt nok lokal kjent.
Noen som evt har bilde(r) ?
http://www.bt.no/lokallokal/fyllingsdal ... 579553.ece
Hasjsamling ved tyskerbunker
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Kanskje det er Holhaugen?
Søk på Holhaugen på kart i Gule Sider, eller se på flyfoto på vedlagte link. Ser ut som om det er noe "rart" der.
http://www.gulesider.no/kart/map.c?w=5. ... 0000199630
Hilsen Jan
Søk på Holhaugen på kart i Gule Sider, eller se på flyfoto på vedlagte link. Ser ut som om det er noe "rart" der.
http://www.gulesider.no/kart/map.c?w=5. ... 0000199630
Hilsen Jan
Jepp, hvis du ser på bildene over finner du igjen det rare der. Bildene er fra nøyaktig samme koordinater, og på det øverste ser du at der det rare ligger ligger det en bondegård. Fortsatt ikke umulig at det ligger bunkere i dette området, da det ville vært naturlig å plassere en nærforsvarsbunker her, så hvis noen vil ta seg en spasertur er de nok mulig, men man møter nok ganske snart på flyplassgjerdet. Dette er jo i tillegg ganske langt fra fyllingsdalen.
Må bare si at jeg ikke har hørt navnet før.
Men, hvis vi tenker på hvor gjengen pleier å holdet til, ved Oasen. Ville jeg har tippes på at de har trukket opp ved resten av Løvaas batteriet. Der er det en tunnel som går igjenom haugen. (kanskje der av navnet)
Like ved er det rester av grunnmuren til brakken for kommandaten. I en journalists verden kan en grunnmur med en kjellerdør fort bli en bunker.
Dette er bare min teori, hvis vi skal holde oss i dalen.
Erling
Men, hvis vi tenker på hvor gjengen pleier å holdet til, ved Oasen. Ville jeg har tippes på at de har trukket opp ved resten av Løvaas batteriet. Der er det en tunnel som går igjenom haugen. (kanskje der av navnet)
Like ved er det rester av grunnmuren til brakken for kommandaten. I en journalists verden kan en grunnmur med en kjellerdør fort bli en bunker.
Dette er bare min teori, hvis vi skal holde oss i dalen.
Erling
La merke til veien til venstre i bildet som bare stopper i skogen.

Den gjør nok ikke det. Som du ser av kartet fortsetter den ned i skogen. Dette området er nok ikke så spennende som man skulle ønske....Espen K wrote:La merke til veien til venstre i bildet som bare stopper i skogen.
- Attachments
-
- Holhaugen veikart.jpg (31 KiB) Viewed 2410 times
PDT_Armataz_01_16 Det er ikke så mye igjen av Løvaas batteriet.
Det er denne betongplaten med kjeller under jeg regner med at gjengen har vært ved. Da har du Ørnarhaugen rett foran, og trapper til venstre som leder ned mot blokkene og videre bort til kjøpesenteret Oasen.
Snur du det 180 grader i forhold til bildet ser du tunnellen som går igjennom haugen. Den er blokkert i dag.
I dag er ammobunkeren blitt kjelleren i en blokk. Tre av brakkene er der i dag, men de er bygget om. To av kanonstillingene er inni hagene.
Erling
Det er denne betongplaten med kjeller under jeg regner med at gjengen har vært ved. Da har du Ørnarhaugen rett foran, og trapper til venstre som leder ned mot blokkene og videre bort til kjøpesenteret Oasen.
Snur du det 180 grader i forhold til bildet ser du tunnellen som går igjennom haugen. Den er blokkert i dag.
I dag er ammobunkeren blitt kjelleren i en blokk. Tre av brakkene er der i dag, men de er bygget om. To av kanonstillingene er inni hagene.
Erling
- Attachments
-
- utsikt-mot-ørnarhaugen.jpg (223.95 KiB) Viewed 2354 times
-
- lovaas-2005-1.jpg (207.23 KiB) Viewed 2354 times
-
- lauvaas.jpg (110.16 KiB) Viewed 2351 times

"Med til tomten følger en bruksrett til tunnell/fjellhall som har ligget der siden krigens dager. Arkitekten nevner utnyttelsesmuligheter som lager, vinkjeller, basseng eller privat treningssenter³ Her er det bare fantasien som setter grenser!"
http://www.finn.no/finn/realestate/obje ... dTk5948130
Løp å kjøp!
Erling
Ingen vits å kaste perler for svinKanskje en bildeserie fre stedet inkl. tunellen ?

Hordalandsdelen av forumet er blitt innovervendt og navlebeskuende.
Ingen poster bilder lenger uten at man står fast med noe.
Så trenger man bruke tid til å poste bilder når ingen andre gjør det ?
mvh
Paul S.