Hei,
Ved E18 i Bamble finnes det et bunkersanlegg, med skyteskår ut mot E18 i sørgående retning. Ser ut til å være en inngang på nordsiden.
Jeg har ikke vært der og kikket på denne, men har lagt merke til den når jeg kjører forbi der. Noen som kjenner til denne?
Bunkersanlegg Åby, Bamble
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Benjaminsen
- Attachments
-
- bamble.jpg (110.56 KiB) Viewed 1994 times
- Stutzpunkt
- Moderator
Denne bunkeren er trolig en PaK garasje med dobbelt mannskapsrom.
Inngangen som er synlig direkte ved veien er trolig veggen til nærforsvarsromnet. Før E-18 barberte bunkeren på 60-tallet, var det rolig et inngangsparti som ligger der som veien er nå.
Bunkeren har to nærsforsvarsrom med to mannskapsrom og ett mindre rom som ender opp i ett garasjelignende rom.
Selve anlegget er blitt klargjort for gassikre dører (som aldri er blitt montert) Samtidig finner man vanntanker i det ene rommet som viser til at bunkeren er blitt bygd etter 1943.
På toppen av bunkeren og på andre siden av veien (delvis ødelagt av E-18 ) finner man løpegraver og MG-stillinger sprengt inn i fjellet.
Oppgaven til bunkeren var trolig å beskytte brua ved Åby der gamle sørlandske gikk under krigen.
Inngangen som er synlig direkte ved veien er trolig veggen til nærforsvarsromnet. Før E-18 barberte bunkeren på 60-tallet, var det rolig et inngangsparti som ligger der som veien er nå.
Bunkeren har to nærsforsvarsrom med to mannskapsrom og ett mindre rom som ender opp i ett garasjelignende rom.
Selve anlegget er blitt klargjort for gassikre dører (som aldri er blitt montert) Samtidig finner man vanntanker i det ene rommet som viser til at bunkeren er blitt bygd etter 1943.
På toppen av bunkeren og på andre siden av veien (delvis ødelagt av E-18 ) finner man løpegraver og MG-stillinger sprengt inn i fjellet.
Oppgaven til bunkeren var trolig å beskytte brua ved Åby der gamle sørlandske gikk under krigen.
Last edited by Stutzpunkt on 15 Feb 2010 0:36, edited 3 times in total.
Mvh
Tormod
Tormod
Denne har jeg kjørt forbi i mange år, men ikke fått stoppet og kikket på den.
Hvor i alverden er dette ?dvinje wrote:Heisann. Vet at det ligger noen bunkere ved Essa i bunn av Essadumpa og midt i bakken. Har aldri vært inne der. noen som er kjent med disse?
Å der ja.EspenS wrote:^^^ Ett lite stykke forbi Bamble Kirke i sørgående retning. Det er to store avkjøringslommer på hver side av veien (på bakketoppen) før du kjører ned i selve dumpa.
Det er jo et naturlig søkk som er lett å forsvare så plasseringen er naturlig.
Stusset litt over bygget på følgen koordinater på norge i biler, N6540655 Ø537763.
Det ligger helt intill fjellet og har ikke noen husnr ?
Ser også et det står flere biler på utsiden.
- Benjaminsen
Esa ligger bittelitt lenger sør...
N6540314 Ø537492
N6540314 Ø537492
Pussig det der, fant ikke noe informasjon jeg heller; får hoppe i bilen og sjekke når anledningen byr segEspen K wrote:Å der ja.EspenS wrote:^^^ Ett lite stykke forbi Bamble Kirke i sørgående retning. Det er to store avkjøringslommer på hver side av veien (på bakketoppen) før du kjører ned i selve dumpa.
Det er jo et naturlig søkk som er lett å forsvare så plasseringen er naturlig.
Stusset litt over bygget på følgen koordinater på norge i biler, N6540655 Ø537763.
Det ligger helt intill fjellet og har ikke noen husnr ?
Ser også et det står flere biler på utsiden.

- Stutzpunkt
- Moderator
Det er bare et vanlig hus
De bunkerne/stillingene på Esa ligger fullstendig omringet av privathus, og grunneier(ene) der er ikke så veldig interessert i besøk av folk som skal se betongen, iallefall slik jeg opplevde det.

De bunkerne/stillingene på Esa ligger fullstendig omringet av privathus, og grunneier(ene) der er ikke så veldig interessert i besøk av folk som skal se betongen, iallefall slik jeg opplevde det.
Mvh
Tormod
Tormod
-
Når en kommer sørfra, ca. 2 km før Brevikbrua så er det gatekjøkken på hver side av europaveien. Ved det høyre gatekjøkkene innover i skogen litt bakover er det også noen bunkersgreier. Sammen med anlegget som ligger kloss i europaveien så synes jeg dette virker veldig malplassert sånn rent forsvarsmessig. Hvilke avdeling har holdt til her og hva var hensikten (utover å forsvare en bro, anlegget er for stor til det synes jeg)??
Du mener nok Grenlandsbrua:) Ved det gatekjøkkenet er det en MG bunker og en personell bunker samt flere nærforsvarsstillinger på flankene og i bakre ledd. Oppgaven var enkelt å forsvare Tangvallveien som var hovedfartsåre til Langesund og Stathelle. Har lagt ut bilder av de bunkerne i en annen tråd her på denne kategorien (bunkere i grenlands området). Følger du Tangvall kommer du til Sundbykrysset hvor du finner MG bunkere som dekker veien her på en utmerket måte og ville gjort livet surt for en styrke uten pansrete kjøretøy. Også bilder tråden som nevnt ovenfor.
De andre bunkerne som ligger i området er ved Gamle Sørlandske hovedvei og ville nok hatt en rolle i oppholdende strid langs denne aksen mot en styrke som ble landsatt i sørlige deler av regionen som forflyttet seg nordover mot Larvik. Innspill her Stutzpunkt?
De andre bunkerne som ligger i området er ved Gamle Sørlandske hovedvei og ville nok hatt en rolle i oppholdende strid langs denne aksen mot en styrke som ble landsatt i sørlige deler av regionen som forflyttet seg nordover mot Larvik. Innspill her Stutzpunkt?
- Stutzpunkt
- Moderator
Glemte visst helt å svare på denne her
Men jeg ville også anta for at bunkerne skulle stoppe fiende fra den retningen, siden alle skytekårene og de fleste av stillingene ligger vendt sørover.
Her er noen bilder fra Åby-anlegget, rimelig fylt opp med vann og skrot.
Anlegget er også synlig via Google.
http://maps.google.no/maps?f=q&source=s ... 77,,0,18.9

Her er noen bilder fra Åby-anlegget, rimelig fylt opp med vann og skrot.
Anlegget er også synlig via Google.
http://maps.google.no/maps?f=q&source=s ... 77,,0,18.9
- Attachments
-
- åby-3.jpg (86.21 KiB) Viewed 1603 times
-
- åby-2.jpg (159.32 KiB) Viewed 1603 times
-
- åby.jpg (46.38 KiB) Viewed 1603 times
Mvh
Tormod
Tormod
- Benjaminsen
Noen bilder fra et besøk i går.
Når man kommer inn i bunkeren fra E18 og går til venstre kommer man til personellrommene mm. Grunnet ganske mye vann der inne, og mangel av høye gummistøvler/vadebukse o.l, så stoppet jeg i det første personellrommet.
Men det var en stor og fin bunker. Tenk om denne hadde vært tørr
PAK garasjen var også ganske så full av vann....
Når man kommer inn i bunkeren fra E18 og går til venstre kommer man til personellrommene mm. Grunnet ganske mye vann der inne, og mangel av høye gummistøvler/vadebukse o.l, så stoppet jeg i det første personellrommet.

- Attachments
-
- Inngang fra E18
- Inngang fra E18.JPG (281.77 KiB) Viewed 1442 times
-
- Første personellrom etter å kommet inn i bunkeren fra E18.
- Personellrom 1.JPG (260.48 KiB) Viewed 1442 times
-
- Personellrom 2.JPG (271.45 KiB) Viewed 1442 times
-
- PAK garasjen
- PAK garasjen.JPG (294.56 KiB) Viewed 1442 times
Kai
Ja, jeg ble iallefall ganske overrasket over hvor stor den var da jeg kom inn der. Virker som om det står ganske permanent med vann derBenjaminsen wrote:Noen bilder fra et besøk i går.

--
Tommy
Tommy