20 mm, Tromøy

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
werner wernersen

Hei

Hadde en tur på Tromøy i dag for å samle et par tråder?

Men spørsmålene blir bare fler.

Jeg har til nå funnet 12x av disse fordelt litt rundt forbi.
Image
Image

Jeg regner forsatt med at disse er til enten 20mm eller vierling

De er som regel spredt men har funnet et sted med 3 stk innen en radius av 40 meter, ellers så er det et sted rundt Ortskomandantboligen der de ligger som forsvar i en 100 meter radius.

Werner
Erik E
Site Admin

Jeg regner forsatt med at disse er til enten 20mm eller vierling
Enig, men (alltid et men) det fjerde hullet på midten?
Det er nok ikke urimelig å tro at den også kan være for 60 cm lyskaster!

Denne er jo litt smalere mellom labbene foran (derav avlange hull?)
Og en del kortere... (derav det fjerde hullet?)
En "universalstilling" for alle typer skyts og lyskaster, alt etter hva man skal trene på?? :-)
Alternativt for lyskaster er jo selvfølgelig en annen type luftvernkanon..

Erik E
Attachments
Universal stilling.JPG
Universal stilling.JPG (20.11 KiB) Viewed 1320 times
werner wernersen

Hei

Selv om det er en universal fundament, klarer jeg ikke å få det til å stemme med at de satt lyskastere i de posisjonene som det er snakk om her.

Det har vært utplasert større lyskastere i nærheten av alle disse og da i størrelse 150cm eller større, i forhold til disse stillingene den ene ligger ca 100 meter i fra Hove leir og tett intill (50 m) fra Tromøy hotell, er det plassert lyskaster ca 200-300 meter vest på et høyere punkt.

Werner
Erik E
Site Admin

Det har vært utplasert større lyskastere i nærheten av alle disse og da i størrelse 150cm eller større,
Det er ikke alltid størrelsen det kommer an på ;-)
Jeg tenker helst på opplæringsøyemed.... Dvs at stillingene ble bestykket etter behov etter hva man skulle utdanne personell på. De hadde helt sikkert 60 cm også der, da det var den desidert mest brukte typen i Norge.

Erik
werner wernersen

Hei

vil si ja og nei.

Der disse er plasert ser jeg det ikke som "naturlig" å drive opplæring.

Har heller ikke sett noen papirer på at de drev med denslags der, selv om det er sansynlig.

Disse stillingene er utenfor leiren, i forbindelse med andre stillinger, vet at det er 2 slike innenfor gjærdene til leiren som kan være brukt til slikt, og de står i forbindelse med 2 feldtmessige stillinger til "andre" kanoner.

Når jeg finner et egnet kart så skal jeg få tegnet inn alt som jeg har funnet, eneste jeg har nå er et orienteringskart, som inneholder noe, men ikke fra hele området.

Werner
Erik E
Site Admin

ok... Jeg bare spekulerer :-)
Men kommer ikke utenom at det er en god grunn for det fjerde hullet som ihverftall jeg ikke minnes å ha sett andre plasser...
12 stillinger er like mye som Kjevik flyplass. Tyske papirer fra 1944 oppgir kun ett lett Luftwaffe Alarmbatteri på Tromøya, uten å sjekke skulle en tro det dreide seg om 3 x 20mm og lå ved Arnika.

Mvh
Erik E
werner wernersen

Hei

har du noe navn/benevnelse eller FP på alarm batteriet?

Når det gjelder Arnika så finner jeg ikke noen som helst type stillinger.
Det eneste som jeg finner i nærheten er en lyskaster stilling, ellers så ligger de nærmeste et godt stykke unna.

Werner
Erik E
Site Admin

har du noe navn/benevnelse eller FP på alarm batteriet?
Det er nok samme batteri vi har vært innom i en annen tråd....
Le.Alarmflakbatterie 17/III(L) i november 1944, under "Flakuntergruppe Lister" (Gem.Flak Abt.515)

Slik jeg forstår er "Alarmflakbatterie" et ubesatt batteri som kun bemannes ved flyalarm. Felles for 99% av alle disse batteriene er at de ligger i tilknytning til LN-radarstillinger.

Mvh
Erik E
Post Reply

Return to “AGDER”