Rart med en bunker som har dør i front også....
Hvor fikk du forresten infoen om plasseringen av lyskasteren og brakkene fra? Snakket med de lokale du også?
Kai

Moderators: Stutzpunkt, KOS
Ja, jeg så det med plasseringen, den FLAK-stillingen lengst nord også ? Så er spørsmålet om du tok plassene "i lokalminnet" eller "på GPS". Vi stod oppi litt skrot der Materialboden hadde stått så den koordinaten burde stemme så sant ikke GPS-sjefen i US&A "kødda" med oss akkurat da.bactuz wrote:Reagerte bare på at brakkene du hadde tegnet inn ligger litt lenger bort fra huset hans enn det han forklarte meg, og lyskasteren nevnte han ingenting om da jeg var der.
KOS wrote: Vi får gjøre oss ferdig med Moksheim først da, for der var det også en 150cm lyskaster.
For øvrig var det hele 3 stk. lyskastere på Snik, men først Moksheim.
Må innrømme at det ble på "gefylen", og at jeg plasserte dem på bildet der han pekte og fortalte... Synes dine plasseringer virker mer logiske i terrenget og i avstand til stillingene. Det skal du ha!Så er spørsmålet om du tok plassene "i lokalminnet" eller "på GPS".....
Ja, det er rart.... Men "karen" var klinkende klar på lyskasterfronten - og noen mysterier må en jo ha. Kanskje noen "orget" lyskasterene her ?Arquebus wrote:Sliter litt med at disse lyskasterne ikke er nevnt i materielloversiktene når man ellers har fått med seg hvor mange melkspann det var i marinehytten - men vi finner vel utav det også en gang.
Med hensyn til denne stillingens plassering nær marinehytten, og som de eneste objektene med betongbruk her, er vel mulighetene tilstede for at dette har vært et våpen i tilknytning til marinens tilstedeværelse. Kan kanskje også gjelde den østre lyskasteren rett ved hytten.KOS wrote:Stillingen merket FLAK.3 hadde hatt noen bolter for lavett mente en av huseierene som var med å fjerne restene. Kan marinen ha hatt med seg eget skyts også her ? - i så fall er ikke dette nr.3 av FLAK 38 (Merk også at her er den eneste betongbunker for ammo i området)
Har ikke fulgt med men har vært borti Snik når det gjelder Kriegsmarine. Husker ikke i farten om det var en Küwa eller kontrolllstasjon. Har det kuppel på taket minner det mer om en Flüwa el.Med hensyn til denne stillingens plassering nær marinehytten, og som de eneste objektene med betongbruk her, er vel mulighetene tilstede for at dette har vært et våpen i tilknytning til marinens tilstedeværelse. Kan kanskje også gjelde den østre lyskasteren rett ved hytten.
Noen som har noe generell eller spesifikk bakgrunn vedr. plassering, oppbygging etc. for disse "marinevaktstedene" ?
En kan ane likheter med den hytta på Salhus (som også hadde en liten OBS-kuppel på taket), da den også hadde et våpen rett ved siden av og muligens en nærliggende lyskaster.
Både den bygningen på Snik og den på Salhus, 3km lenger nord, beskrives som hytter/hus med et mindre observasjonsrom med glassvinduer på flatt tak. Ihvertfall på Snik var det marinepersonell som bemannet stasjonen, og således "delte de" lokasjonen med FLAK-batteriet (ikke marine).Paul S. wrote:Küwa eller kontrolllstasjon. Har det kuppel på taket minner det mer om en Flüwa el.