Page 4 of 10
Posted: 09 Oct 2007 1:04
by KOS
NB! Legg merke til at WR2 lengst sør ikke var plassert mer mot øst enn WR1 som oppgitt i tabellen ! Kan denne rekkefølgen være byttet om - slik at de sørste koordinatene tilhører Freya istedenfor -
kven kveit ?
Code: Select all
Radar site class 2 with aircraft reporting centre (for night fighters):
Freya Pos. 59° 12' 16'' N 05° 12' 17'' E
Würzburg Riese 1 Pos. 59° 12' 05' N 05° 12' 04'' E
Würzburg Riese 2 Pos. 59° 12' 00'' N 05° 12' 20'' E
Freya (eller WR1?)
WR1 (eller WR2?)
WR2 (eller Freya?)
Posted: 09 Oct 2007 1:06
by Arquebus
Erik E wrote:Oisann!
Stor applaus for denne

Kommer den fra Sverige?
Har dere operatørhytta også liggende på lur?
Mvh
Erik E
Den kommer fra Sverige. Operatørhytta får vi rekonstruere etter det som finnes, da denne var i meget dårlig stand. Hytta er egentlig ikke så vanskelig å bygge, men det er en rimelig stor oppgave å restaurere radaranlegget. Det viktigste (og første) målet er å få sokkelen i verkstedet og starte restaurering av denne.
Posted: 09 Oct 2007 1:12
by Arquebus
KOS wrote:Gratulerer Arquebus

Det blir ut og måle opp betongfundament da ;-)
mvh
KOS
Vi får ta det fundamentet du fant på Ferkingstad som utgangspunkt slik at radaren fremstår mest mulig realistisk i museumsstillingen. Du gjør et godt arbeid med å spore opp og legge ut bilder av stillingene på Haugalandet. Får se om vi ikke kan bidra litt innimellom med mer info. fra museet.
Posted: 09 Oct 2007 1:17
by werner wernersen
Hei
er dette en av radarene som ble sendt fra Arendal eller Lillesand på 50 tallet?
Werner
Posted: 09 Oct 2007 1:34
by Arquebus
werner wernersen wrote:Hei
er dette en av radarene som ble sendt fra Arendal eller Lillesand på 50 tallet?
Werner
Jeg er ikke helt sikker på hvor den kom fra, men jeg får noe info på dette senere.
Posted: 09 Oct 2007 1:44
by werner wernersen
Hei
kan vise til denne linken som inneholder litt info angående radarene fra Agder
http://www.agder.net/la8ak/k53.htm
Werner
Posted: 09 Oct 2007 3:42
by Erik H
Gratulerer! Dette blir virkelig en attraksjon! bra jobba!
PDT_Armataz_01_37
Erik H
Posted: 13 Dec 2007 1:35
by KOS
KOS wrote:KOS wrote:I tillegg har vi nå et par "lokale utsagn" som plasserer et fundament, liknende det som eksisterer (WR altså), i bebyggelsen nær ved - og overbygd/revet med mye møye. Dette vil vi prøve å få endelig bekreftet/posisjonert.
Og det har vi nå fått bekreftet på flyfoto datert juli 1955 - der det vises et identisk fundament lenger sør og vest.
De to nå kjente senter-koordinatene for WR'ene er ca.:
WR1: 32 V 282844 6569077
WR2: 32 V 282770 6568845
Registrerer også at den gamle Dyrlandsvegen på den tiden gikk rett forbi Håvardshaugen der vi fant bygning, bunkers og stillingsrester.
Så da gjenstår en stk. Freya varslingsradar og 2 stk. Y-linje anlegg for peiling av egne fly.
(Edit: Glemte å tegne inn FLAK, men det kommer vel med neste gang)
KOS
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Legger ved et par scan som viser de to sikre WR-plasseringene. Flyfotos (3stk.) er som nevnt datert juli 1955, og ved bruk av stereoskop er det
ingen tvil om at WR2 var plassert som oppgitt - som også lokale kilder oppgir.
En Freya hadde, i utgangspunktet, kun bruk for ca. 7mx7m fast underlag(ev.betongsøyler) for 4 føtter - samt at den
kunne ha en dekningsmur rundt det nedre partiet. Det er vel naturlig at disse tre radarene ikke stod "for langt" fra hverandre eller kontrollsenteret, og ikke dekket for hverandres "arbeidsområde". Vi har ennå ikke funnet noe som passer til dette for Freya.
2stk. Y-linie mangler også ennå, men med litt tid - og kanskje bedre kjennskap til mulige utseender og detaljkomponenter kan det kanskje ordne seg ?
Se ellers denne siden om "
Himmelbett Verfahren" og andre "Luftwaffe night fighter control methods":
- Varsling og sporing av fiende-bombere vha. "Freya" og "WR"
- Sporing og "dirigering" av egne nattjagere vha. "Y-Linie" posisjonering.
http://www.gyges.dk/Himmelbett.htm
Meget interessant site!
KOS PDT_Armataz_01_05
Posted: 13 Dec 2007 19:17
by Asbjørn²
Godt jobba Arquebus, kommer dere til å sette den i brukbar stand igjen?
Posted: 14 Dec 2007 10:56
by Arquebus
Asbjørn² wrote:Godt jobba Arquebus, kommer dere til å sette den i brukbar stand igjen?
Henting av radaren var en stor oppgave for oss. Neste trekk er å rydde litt i artillerikanoner i museets verksted og få fundamentet med mekanikken inn på restaureringsbeddingen. Da er det meste av det som er av stål innendørs, og vi kan benytte tiden til å restaurere anlegget.
Planen er å ha dette i en ny avdeling (nybygg) i Førresfjorden, restaurert slik anlegget stod på Karmøy. Grunnen til å sette dette inne er at alt som står ute på Vestlandet vil sakte men sikert forvitre, men dette er et omfattende arbeid som vil ta noen år.
Det viktigste er at anlegget er bragt hjem til Norge igjen og sikres mot videre korrosjon
Posted: 12 Apr 2008 16:45
by Hand
Har pratet med en som har et foto av WR som er tatt på Dyrland i 47, han kunne ikke finne det, men han skulle lete videre.
Jeg har selv en kopi av dette foto som jeg kan forsøke å grave fram.
Min lokale kilde sier også at tyske mannskaper var tilstede på Dyrland over sommeren i -45, og dro ikke hjem før "tidlig på høsten." I perioden etter 8 mai var de ikke bevæpnet, men fungerte som vaktmannskaper.
Er dette mulig å avkrefte/bekrefte ?
Hand
Posted: 12 Apr 2008 17:08
by Arquebus
Vi skulle gjerne hatt en kopi av dette fotografiet i museet.
Såvidt jeg vet så reiste ikke tyskerne hjem, de ble samlet og tilbakeføring skjedde organisert. Mange spesialister ble igjen for å overføre teknisk kunnskap om materiellet, eks, artilleri og våpensystemer. Kan tenke meg at mannskaper tilknyttet et slikt radaranlegg ble igjen. Tyske soldater måtte også ta opp de meste av sine egne minefelt osv.
Posted: 14 Apr 2008 20:31
by Hand
Hendelser på Frauenschuh :
Under tiden da anlegget var i drift skulle en av offiserene skifte brakke.
Ved hjelp av en halv boks tobakk var en nordmann kjøpt for å transportere "løsøre" til neste brakke.
Under arbeidet kommer offiseren ut med to pistoler.
Nordmannen spør om han kan få en av dem. Han får negativt svar, for den ene pistolen er tjenesevåpen, den andre er privat.
Nordmannen gir seg ikke og spør om han ikke kan få en av dem, uten ammunisjon selvsagt.
Offiser : -Nei, du kan ikke få noen pistol for du er ingen god nasjonalsosialist.
Etterpå kommer offiseren med kikkerten sin. Nordmannen fortsetter, og ber om å få kikkerten.
Offiser : - Nei, men du kan få titte gjennom den.
Ved ett høve skal det ha blitt skutt med luftvernkanonene etter egne fly, på vei fra Bergen til Sola. Grunnen skal ha vært at flyene ikke var "klarert" på forhånd.
Ellers kan soldaten "Max" trekkes fram. Han drev matauk og gikk på andejakt med mauseren sin. Tiltaket ble slått ned på da sløsing med ammunisjon ikke var akseptabelt.
Nok digresjoner for i dag.
Hand
Posted: 06 May 2008 22:49
by Hand
Pørsmål angående tall på mannskaper ved Frauenschuh :
En av mine kontakter i lokalmiljøet sier at radar-anlegget og "nærforsvaret" vest for F.schuh var oppsatt med mellom 200 og 300 mann.
Kan en slik størrelse medføre riktighet ?
Hand
Posted: 07 May 2008 8:45
by Arquebus
Hand wrote:Pørsmål angående tall på mannskaper ved Frauenschuh :
En av mine kontakter i lokalmiljøet sier at radar-anlegget og "nærforsvaret" vest for F.schuh var oppsatt med mellom 200 og 300 mann.
Kan en slik størrelse medføre riktighet ?
Hand
Jeg vet ikke, men det virker noe høyt. Du oppgir 200 - 300, og dette er i seg selv et relativt unøyaktig tall. Kanskje de har regnet med Syre området samtidig. I 1944 var det også en del byggeaktivitet på veger etc. i området. Med anleggsstyrke og nærfosrvar/infanteristyrke kan det kanskje være fornuftig å forsvare opp mot 200 mann i området i 1944 når mannskapsstyrken på Karmøy var på topp (før ID 269 reiste).