J E F wrote:Ut fra bildene - himmelretning - og fingeren i jorda - vil jeg foreslå at noen i Sør-Troms sjekker ut Tovik-Sandstrand. Det kan være Lasselitind på Rolla vi ser på bilde 6.
Tovik - HKB 881, senere 5/973 og 4/983 med 4 stk K.418 (trykkfeil i boken for de som måtte lure)
Lurer på om ikke J E F har rett her. Det ligger et gammelt hus som ligner det på bilde 3 på Sandstrand, såvidt jeg husker overfor Sandneset. Kjørte senest forbi i forrige måned og vred hodet nesten tre ganger rundt for å få øye på mulige bunkere.
Neste gang får jeg stoppe og sjekke naustene i fjæra. Utrolig hva folk samler på.
J E F wrote:
Tovik er reelt nok, men var ikke særlig godt utbygd. En kontakt har for noen år siden bekreftet at det er et par provisoriske ammunisjonlagre igjen på området.
Har sett på bildene for å vurdere om de er speilvendte. Har kommet til at dersom det er et våpen soldaten på bilde tre bærer, så gjør han det korrekt over høyre skulder - altså ikke speilvendt.
Denne bunkeren ligger på Sandneset nedenfor Sandstrand skole. Lokale folk sier at det er flere rester i området. Dette indikerer at fortet lå akkurat på Sandneset.
Bunkeren har to like store rom, se bildet nedenfor.
Attachments
DSCF7021.JPG (153.21 KiB) Viewed 1090 times
DSCF7025.JPG (148.67 KiB) Viewed 1090 times
DSCF7023.JPG (126.15 KiB) Viewed 1090 times
DSCF7022.JPG (153.57 KiB) Viewed 1090 times
Last edited by Ole on 02 Jul 2011 10:37, edited 1 time in total.
Ole wrote:Denne bunkeren ligger på Sandneset nedenfor Sandstrand skole. Lokale folk sier at det er flere rester i området. Dette indikerer at fortet lå akkurat på Sandneset.
Takk for info. Spesiell design på bunkeren - nesten litt "middelaldersk"...
Jeg vil fortsatt holde åpent for at bilde 3 ovenfor (kanon i "naust") kan være fra Ervik-området utenfor Harstad. Iflg. en lokalkjent jeg snakket med var det en periode satt opp kanoner på Gamnes. Det stemmer bra med det vi ser av omgivelsene på bildet. Jeg finner lite som samsvarer med Sandstrand-Tovik.
Ole wrote:Jeg vil fortsatt holde åpent for at bilde 3 ovenfor (kanon i "naust") kan være fra Ervik-området utenfor Harstad. Iflg. en lokalkjent jeg snakket med var det en periode satt opp kanoner på Gamnes. Det stemmer bra med det vi ser av omgivelsene på bildet. Jeg finner lite som samsvarer med Sandstrand-Tovik.
Jeg sendte kanon-i-naustbildene til et historielag i Skånland. De svarer at bildene ikke er fra Sandstrand/Tovik-området.
Problemet er jo bilde 3.jpg. "Naustet" er vel forøvrig ikke det samme som på de to andre bildene, jfr.mønekonstruksjonen?
Nu var det forholdsvis stor tysk aktivitet i Ervik-området, men jeg har ikke noen opplysninger som tilsier at det skulle ha vært utplassert så kraftig skyts i området. Det lå jo et fort på Stornes,ca. 3 km unna. Det var vel også noe mer bebyggelse på Gamnes/Ervik selv under krigen. Men jeg kjører selv gjennom dette området hver gang jeg skal på hytta, så jeg får legge en kopi av bildet i frontruta og sjekke
Eventuelt få tatt noen "nå" bilder.
Sigfred R.
"Naustet " på bilde 3 kan være det vi ser et utsnitt av i høyre hjørne på bilde 6. Jeg har sammenholdt bilde 3 med eldre fotografier av Ervik-området, og bygningen i bakgrunnen kan passe med et hus som lå i området tidligere. Men ellers er det lite med holdepunkter i bildene. Jeg leter videre med øye for at det kan være et helt annet sted.
15,5 cm K.418(f) ble fordelt til følgende batterier regnet nordfra (32 kanoner på 8 batterier):
1. Ristiniemi Btt.885 sener 1./773 - Dette batteriet kom opprinnelig til Lyngseidet/Årøybukt men ble videre sendt til Ristiniemi/Pechenga med en gang i juli 1941
2. Store Korsnes Btt.879 senere 31./971
3. Öksfjord Btt.880 senere 32./971
4. Falvik Btt.886 senere 3./972
5. Grötavaer Btt.883 senere 18./973
6. Elgsnaes Btt.882 senere 19./973
7. Bjarköy Btt.884 senere 17./973
8. Tovik Btt.881 senere 5./973
Bildene viser trolig kanonene satt på dreieskive (betjeningsplattform høyere enn bakken), så da det er ikke snakk om noen midlertidig oppsetning.
Skytereningen er er nordlig.
Følgende steder er da teoretisk mest sannsynlig:
Ristiniemi
Falvik
Tovik
Iflg. etterretningsrapport var fortet plassert på N 68.41.2 og Ø 16.48.6, det vil si Sandneset.
Så kan man jo begynne å vinkle seg ut derfra...
Problemet er som sagt 3jpg, som ikke passer inn, bl.a. med retningen på løpet? Og er det virkelig en "storgård" vi ser over løpet? Kanskje noe helt annet?
Sigfred R.
Iflg. lokale opptegnelser var fortsområdets utstrekning f.o.m Sandneset til Tovik.
Forøvrig vil jeg utelukke at bildene viser Sandstrand-Tovik eller Falvik. Jeg har fotodokumentert omgivelsene begge steder og sammenlignet med bildene ovenfor. Når det gjelder Ristiniemi er jeg ikke særlig lokalkjent, men en som har vært der sier at det stedet heller ikke ligner.
For meg virker bildene å være stillfoto fra en film (tysk propagandafilm, wochenschau el.?), og av samme kanon (identisk konstruksjon og detaljer på "naustet").
Hvis bildene er fra en film, har man vel gjort sitt beste for å ikke avsløre posisjonen (slik tilfellet er på mange av klippene fra disse filmene)?
Han som postet dem kan kanskje bidra med info, men han svarer jo ikke på slike spørsmål desverre (ref. tilsv. poster med andre stillbilder fra filmer), og har heller ikke kommentert disse bildene.
Mulig jeg er litt treg, men jeg skjønner ikke helt hva retningen på kanonløpet betyr? Hvis de står på dreieskive kan de jo peke hvor som helst..?
Natter wrote:For meg virker bildene å være stillfoto fra en film (tysk propagandafilm, wochenschau el.?), og av samme kanon (identisk konstruksjon og detaljer på "naustet").
Hvis bildene er fra en film, har man vel gjort sitt beste for å ikke avsløre posisjonen (slik tilfellet er på mange av klippene fra disse filmene)?
Han som postet dem kan kanskje bidra med info, men han svarer jo ikke på slike spørsmål desverre (ref. tilsv. poster med andre stillbilder fra filmer), og har heller ikke kommentert disse bildene.
Mulig jeg er litt treg, men jeg skjønner ikke helt hva retningen på kanonløpet betyr? Hvis de står på dreieskive kan de jo peke hvor som helst..?
K.418 hadde en sideretning på lavetten på 40 grader. Denne ble utnyttet før man dreide hele kanonen. Ettersom man i kanonens retning også ser ut en fjordlignende sak, så er dette et viktig input for å bestemme mulige lokaliseringer. Dessuten kunne ikke disse dreieskivene dreies hele sirkelen pga kjettingdrevet på høyre holme. Magasinene, som vi ikke ser på bildene, er alltid i bakkant av kanonen i hovedskuddretningen.
For å bidra ytterlig til forvirringen vedlegges bilder fra Sandstrand,med Lasselitinden i bakgrunnen, og Ervik,tatt fra Gamnes
Men må si at jeg stusset litt over bildet fra Ervik... Kan det være mulig?
Mulig at Natter har rett med hensyn til bildenes opprinnelse.