FuMO 214 + andre radarer (Tarva)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Tarva er en flott naturperle som absolutt er verdt et besøk.Tror ikke noen av bildene til Morty63 viser "Peilstand Austrått ". Peilstand Ørland lå ute på Hegrestein sammen med fyret og Fumo,en .
Attachments
003.JPG
003.JPG (281.86 KiB) Viewed 99 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Vel, jeg holder meg til de opprinnelige tyske koordinatlistene (Gauss-Krüger koordinater med basis Oslo-meridianen), som gir verifisert treff på samtlige peilestasjoner tilhørende Austrått. Stasjonen på Hegerstein kan muligens ha tilhørt Austrått tidligere under krigen, men er ikke listet i Austrått koordinatlisten fra 1945. Vet bare at MKB Husöen hadde 6 peilestasjoner i mai 1945, hvorav to på nærliggende øyer. (trolig Hegerstein og Været). Har ikke funnet koordinatlistene for Tarva, men mistenker at de kan ha hatt minst en peilestasjon på ett av fyrene i nord.
JEF
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Du sitter på mere dokumentert informasjon enn de fleste som vanlig JEF. ;) Det er nå i alle fall avmerket på kart en peilstand på Været (Stavøya) og en på Valsholmen.Fyr i Nord,kan det ha vært på Adsen ?
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Austrått sine 6 peilestasjoner var fra høyre: Skippervik, Vaeret, Husöen, Valsholmen, Garten og Stavøy (vest for Løkhaug, tyskerne rotet litt her ettersom Været ligger på en annen Stavøy).

Husöen sine stasjoner er ikke så godt spesifisert. Som nevnt tidligere nevner MNO Drontheim i 1942 at batteriet har to peilestasjoner på nærliggende øyer og planlegger anlegg av tre ytre stasjoner. Den eneste jeg finner belegg for i dokumentene er stasjonen på Herøy ved Hitra. Der ble det lagt sjøkabel fra Herøy til Ørland, videre til Nes og så over til Tarva. Så mye tyder på at Herøy var den innerste stasjonen til Tarva. Ut fra systemets virkemåte og batteriets rekkevidde kan Gjesingan og eller Asenvågøy ha vært knyttet opp i dette, muligens også Froan. En peilestasjon hadde 4 mann: en stasjonsleder, en peiler (kikkertoperatør), en ordreformidler og en sambandsmann radio. Stasjonene var alle utrustet med en 5 watt Hagenuk radio sender/mottaker. En slik stasjon kan gjerne samlokaliseres med andre funksjoner, men peileutstyr og samband var strengt øremerket bruk mot eget batteri.
I tillegg til egen KO-plass med peilesøyler og avstandsmåler var det også en fransk 14 meter avstandsmåler på Husøya, og jeg har en følelse av at peilestasjonen rett til høyre for den jeg utpekte som Pest Husoen (Austrått) kan være knyttet til denne 14 meteren, slik at disse leverte data ifm enstasjonsskyting.

Hovedskytemetoden på både Austrått og Tarva var langbasis-skyting med bruk av en ledestasjon (normalt peilesøyla i egen kommandoplass) og en ytre stasjon. (LEST pluss PEST). Første reservemetode var enstasjonskyting, med KO peilesøyle og avstandsmåler. Andre reservemetode kom i 1944 ved monteringen av FuMO 214 radar, KO peilesøyle med radar avstand. Radar peiling var helt illusorisk med disse radarsettene. Problemet med FuMO 214 var at du ikke kunne skille nedslaget fra målet om nedslaget lå mindre enn 2-300 meter fra målet.
JEF
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Kartutsnittet på bildet over ser ut til å være tegnet av Knut Sivertsen. Hvor han har sin informasjon fra, det skal ikke jeg hevde noe om.

Bilde 20140614_144636 viser forøvrig en ringvernstilling ikke Flak, og 20140614_153502 er en R622 ved en av hovedstillingene.
JornN
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Imponerende JEF.
Stemmer som JornN skriver at dette er et bilde fra K.S sitt kart.
Har en fotokopi av et tysk kart over Tarva,her står også det som sannsynligvis er peilstand ute på Hegrestein avmerket men under referansen står ingen ting. Punkt 62
Attachments
006.JPG
006.JPG (263.65 KiB) Viewed 377 times
007.JPG
007.JPG (280.92 KiB) Viewed 377 times
Last edited by AYF on 22 Jul 2014 18:55, edited 1 time in total.
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Svømte du virkelig over, det var sprekt gjort :-)
Hadde heldigvis båt når jeg var der.
Sto radaren like fint etter høststormene som har vært der siste årene?
C. Hoff
valtraingar
Posts: 9
Joined: 10 Nov 2011 22:42
Location: Bergheim i Bjugn Kommune

Ja, måtte prøve meg =D
Var såpass grundt den siste biten at der gikk jeg på bunnen uten noen problemer =)
Alt sto bra til der oppe på radaren =) deler fra tyskertida ligger vel på ene sida av radaren også.. Noe jernbanevogn o.l.. =)
Attachments
Her er jeg ved tuppen føre det store svømmetaket =)
Her er jeg ved tuppen føre det store svømmetaket =)
20140809_133729.jpg (1.56 MiB) Viewed 293 times
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”