Luftvernbatteriene ved Karmsundet

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Jeg har erfaring med at luftvern ofte betyr enkel eller dobbel MG34 når "Haugesundere minnes".
Det får så være - her diskrimineres ikke på kaliber ;-) Vel, det er jo en fin høyde så ...
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:Så dette blir sånn ca. som i Karmøy Kommunes plansje fra 1995 +/- en kanon her & der ?
+ Et par observasjonsposter også...en på hver side.

Den lenger sør ser jo ut til å være på Snik sånn ca. ?

Finnes der rester i dag og/eller har vi ca. posisjon eller eventuelt bilder som kan lede til ca. posisjon for disse to stedene ?

mvh
KOS
jeg ser av noen papirer vi har at det var 3 stk. kanonvogner og en betydelig mengde ammunisjon i brakker på Snik. Kan det ha seg slik at det fantes 2cm. FLAK på Snik i tillegg til FLAK kanonene ved Salhus?
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Har vel ikke noe "bevis" som jeg kommer på i farten - men det skulle forundre meg om ikke akkurat det stemmer noenlunde som anført på "jubileumskartet"...

Jeg har kjørt og gått litt uti veiene der i sommer uten å finne akkurat det - men sånt temporært lett-FLAK setter vel ikke mye spor, og så er det en del ny bebyggelse.
Men det var nok en god plassering for å skyte på mineleggere som kommer inn fra sør i det de "retter opp" før Bøvågen...

KOS

Ps. Døpte om tråden til "Luftvernbatteriene ved Karmsundet" jeg - for det er vel det mye handler om etter hvert.
Attachments
Utklipp fra jubileumsplansje
Utklipp fra jubileumsplansje
Snik.jpg (25.67 KiB) Viewed 531 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Snakket forleden dag med en hyggelig eldre herremann med adresse Salhus. Han er 82 år og har bodd på Salhus hele sitt liv, og kunne fortelle mangt om tyskernes aktiviteter på Salhus under krigen.

Han nevnte spesielt en episode om et nedskutt engelsk fly som styrtet i en låve noen hundre meter vest for hans barndomshjem. Se bildet...

Dette engelske flyet skal altså ha blitt skutt ned av luftvernet på fastlandssiden og alle de tre i flyet omkom. Låven er forøvrig bygget opp igjen etter krigen...

NiB koordinatene for låven er forøvrig N 6587411 Ø 288623
Attachments
Her styrtet det nedskutte engelske flyet. Låven er forøvrig bygget opp igjen etter krigen...
Her styrtet det nedskutte engelske flyet. Låven er forøvrig bygget opp igjen etter krigen...
flyskadd låve.jpg (171.15 KiB) Viewed 479 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Her er et fotografi fra minelegging i Karmsundet. De allierte hadde nesten 50 angrep i Haugesundsområdet, det aller meste angrep på skipsfart, industri og minelegging. Luftvernstillingene ved Salhus ble satt opp. blant annet for å hindre mineleggingen i Karmsundet
Attachments
13.1.1945, Avenger fly fra hangarskipet HMS Trumpeter legger miner i Salhus.JPG
13.1.1945, Avenger fly fra hangarskipet HMS Trumpeter legger miner i Salhus.JPG (66.68 KiB) Viewed 430 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Her kommer en revidert våpenliste fra luftvernstillingene ved Salhus. Jeg mener det må ha vært to eller tre mer eller mindre uavhengige batterier. Summerer vi Karmsundet langs kanten av fastlandet fra ferjeleiet til Snik får vi 13 luftvernkanoner og 6 utskytningsramper.


Salhus fastlandssiden
4 stk. 2,0cm. FLAK 38
3 stk. 2,0cm. FLAK Vierling 38 (4-løp)
6 stk. 8,6 cm rakett utskytningsramper
1 stk. 60 cm. lyskaster

I batteriet var 2-300 kasser 2 cm. ammunisjon, ca. 100 ladde magasiner, og en håndfull raketter til rampene. I 1945 var det også en 150 cm lyskaster samlet sammen med utstyret fra kanonstillingene i dette området.

Moksheim:
3 stk. 3,7cm. FLAK 43
1 stk. 1,25 meter avstandsmåler

Ved batteriet var det nærmere 170 kasser 3,7 cm ammunisjon til kanonene.

Snik:
3 stk. 2 cm FLAK 38

Ved batteriet var det langt over 300 kasser 2 cm ammunisjon og ca. 100 ladde magasiner. Her er det også registrert en "Marinehytte" for OP overnatting og opphold. I hytten var også en radiosender og felttelefoner.


.
Last edited by Arquebus on 26 Apr 2009 14:35, edited 1 time in total.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Er det noen som har litt mer eksakt posisjon på hvor disse luftvernbatteriene lå på fastlandet?

Når jeg kjører over broen daglig så kikker jeg liksom ned og tenker litt på hvor de kan ha ligget, men det er ikke så mange naturlige steder igjen siden alt er bebygd og sikkert meeeget forandret siden krigens dager.

Så om noen kunne vist med et NiB-bilde hvor de skal ha ligget så vet jeg ihvertfall hvor jeg skal se neste gang jeg kjører over... :)

Takk PDT_Armataz_01_18


Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Så om noen kunne vist med et NiB-bilde hvor de skal ha ligget så vet jeg ihvertfall hvor jeg skal se neste gang jeg kjører over... :)
Vel Kai,
her må du nok ut av bilen igjen ;-)

Det er nok ingen her som har den totale plasseringsoversikt...som jeg vet om. Kanskje jaba har noe - han har jo samlet noen år PDT_Armataz_01_18

Det som er kjent er at de på "Salhus fastlandssiden" lå rett sør for brohodet ved "Jomfruveien" der den svinger oppover fra fergeleiet.
På museet (Arquebus) står der en 1:35 modell, tror den mangler infoplate PDT_Armataz_01_08 , der området med 6 stk 2cm'ere er modellert. 3 stk. 2,0cm. FLAK 38 / 3 stk. 2,0cm. FLAK Vierling 38. Der er også modellert en bunker og flere brakker. Denne modellens opphav kan kanskje Arquebus si noe om. (Har noen "frihåndsbilder" fra monteret - men de er for dårlige til å legge her.)
Det skal vistnok være kun litt synlige rester i det godt bebygde området.

De på Moksheim og Snik vet jeg ikke hvor stod - men er jo interessert i "spor" å sjekke opp.

Kanskje vi ved hjelp av Arquebus og jaba kunne funnet noe mer og så tatt en felles-utflukt til området sammen med lokalkjente? I så fall er jo tiden optimal mht. synlighet i terrenget !

mvh
KOS
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Det var da fælt til mobbing om at jeg må UT av bilen da!
Dere får meg til å høres så lat ut.... hehe.

:D
På museet (Arquebus) står der en 1:35 modell, tror den mangler infoplate PDT_Armataz_01_08 , der området med 6 stk 2cm'ere er modellert. 3 stk. 2,0cm. FLAK 38 / 3 stk. 2,0cm. FLAK Vierling 38. Der er også modellert en bunker og flere brakker.
Regner med at det er den modellen jeg la ut bilde av du referer til KOS.
Så dette skal liksom forestille Salhus altså? Det visste jeg ikke....Du har nok rett i at det mangler info der ja...
Kanskje vi ved hjelp av Arquebus og jaba kunne funnet noe mer og så tatt en felles-utflukt til området sammen med lokalkjente? I så fall er jo tiden optimal mht. synlighet i terrenget !
Hørtes ut som en kjempeidé KOS!
Får håpe de leser her og avgir en reaksjon, så kanskje vi finner ut noe mer om dette. Hadde vært veldig artig å funnet ut mer eksakt hvor disse batteriene lå, for det var vel faktisk disse batteriene som var aller mest i kamp i vårt distrikt.

Mvh. Kai
Attachments
Modell fra den vanvittig imponerende samlingen til Arquebus Krigshistoriske Museum.
Modell fra den vanvittig imponerende samlingen til Arquebus Krigshistoriske Museum.
modell.jpg (139.69 KiB) Viewed 263 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

bactuz wrote:Det var da fælt til mobbing om at jeg må UT av bilen da!
Dere får meg til å høres så lat ut.... hehe.

:D
På museet (Arquebus) står der en 1:35 modell, tror den mangler infoplate PDT_Armataz_01_08 , der området med 6 stk 2cm'ere er modellert. 3 stk. 2,0cm. FLAK 38 / 3 stk. 2,0cm. FLAK Vierling 38. Der er også modellert en bunker og flere brakker.
Regner med at det er den modellen jeg la ut bilde av du referer til KOS.
Så dette skal liksom forestille Salhus altså? Det visste jeg ikke....Du har nok rett i at det mangler info der ja...
Kanskje vi ved hjelp av Arquebus og jaba kunne funnet noe mer og så tatt en felles-utflukt til området sammen med lokalkjente? I så fall er jo tiden optimal mht. synlighet i terrenget !
Hørtes ut som en kjempeidé KOS!
Får håpe de leser her og avgir en reaksjon, så kanskje vi finner ut noe mer om dette. Hadde vært veldig artig å funnet ut mer eksakt hvor disse batteriene lå, for det var vel faktisk disse batteriene som var aller mest i kamp i vårt distrikt.

Mvh. Kai

Jeg mener de som laget modellen tok dette meget seriøst og hadde flere befaringer i terrenget, samtaler med grunneiere, og annen research. Men, det burde kanskje vært en enkeltløpet FLAK til ifølge opptellingen fra 1945, men det er vanskelig å si om denne stod i det batteriområdet som modellen dekker. Modellen på brakken er tatt fra den som stod sist - kontoret til Alendal, som ble revet uten forvarsel for få år siden. Denne vises øverst til høyre på modellen. Brakken helt til venstre på museumsmodellen (viser ikke på bildet) skal egentlig være kvadratisk (noe mindre i lengden) og var fangeleir for russiske krigsfanger (i alle fall under byggingen). I venstre hjørne er det også en OP for ildledelse av forsvaret av Salhusferjen.

Jeg blir gjerne med på en dag i terrenget langs luftvernbatteriene ved Karmsundet. Vi har 13 FLAK-kanonplasseringer, 6 rakettramper (sikkert enkle greier), 1 60 cm lyskaster og 1 150 cm lyskaster å sjekke opp. (sikkert mye mer infrastruktur, forlegning, nærforsvar i tillegg også). Er spesielt interessert i 150 cm lyskaster, som jeg mistenker kan være plassert i forbindelse med Marine-hytten (OP) på Snik (ja, denne må vi også finne).

.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Arquebusk skrev:
Jeg blir gjerne med på en dag i terrenget langs luftvernbatteriene ved Karmsundet...
Høres kjempebra ut!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Høres kjempebra ut!
Ja, høres ;-)

Vi må nå allikevel ha noen "spor" å gå etter - ellers blir det 4km "famling i blinde" PDT_Armataz_01_05

Noe å tenke på:

Salhus fastlandssiden:
Finnes det notater/kart etter modellbyggingen Arquebus - ev. nålevende lokalkjente i området ?

Moksheim:
Jeg har ingen idé på nærmeste km engang. Var det på oppsiden eller nedsiden av hovedveien ?

Snik:
Har kjørt litt i området - til og med vært ute av bilen ;-) Men dette området veksler mellom gammel/ny bebyggelse og kupert utmark. Noe å gå etter ?

KOS
Last edited by KOS on 11 Apr 2009 17:56, edited 1 time in total.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Bunkeren på modellen ligger der enda, grunnmuren til øverste brakke står, likeså løene og OP for Salhusferjen. Utfra dette kan vi finne noe. Har en vag peiling på hvor en av FLAK 43 kanonene stod, på Snik har jeg ikke peiling lenger, snakket en gang med en som fikk prøve kanonen med trepropp under krigen, men syntes det hørtes vel drøyt ut dette - vet ikke i dag hvem jeg snakket med eller hvor dette evt. var. Jeg tror vi kan finne en del av dette med en god gammeldags heisatur langs sundet, men er enig i at de siste års byggeprosjekter kan ha visket ut spor.
Last edited by Arquebus on 26 Apr 2009 14:36, edited 1 time in total.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Var en tur og kikket litt ved Salhus idag. Nettopp kommet hjem...

Eneste jeg fant på min vandring - utenfor bilen - var en delvis nedgravd og gjenmurt 2-veis MG-bunker lik de på karmøysiden.

Videre ble jeg vist stedet hvor det sto en kanon og det var "endel" bunkere. Dette skulle ifølge naboen være store greier med mange ganger osv. Dette ble gravd over for ti år siden ifb. med tomteutskillelse, men konturene av stillingen er til dels synlig. Noen spor etter bunker fant jeg ikke...

- - - -

På Moksheim er det jo så mye hus og bebyggelse at jeg ikke klarer å se for meg noen ting egentlig. Her tror jeg man må vite ganske eksakt hvor en skal lete om en skal ha mulighet til å finne noe spennende... PDT_Armataz_01_05
Attachments
Gul ring markerer stlling, rød ring markerer MG-bunkeren.
Gul ring markerer stlling, rød ring markerer MG-bunkeren.
flyfoto.jpg (157.06 KiB) Viewed 165 times
Stilling for luftvern med bunker.<br />Overgravd for ca ti år siden ifølge nærmeste nabo.
Stilling for luftvern med bunker.
Overgravd for ca ti år siden ifølge nærmeste nabo.
bunker nedgravd.jpg (225.76 KiB) Viewed 165 times
Delvis nedgravd MG-bunker med skuddfelt mot ferjen.
Delvis nedgravd MG-bunker med skuddfelt mot ferjen.
bunker.jpg (363.62 KiB) Viewed 165 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hvor lå resten av stillingene da?
Noen som vet, og kan eventuelt forklare hvor på bildet de skal ha ligget?
Noe sier meg at det har gått med noen stillinger der det idag står hus.

PDT_Armataz_01_10
Post Reply

Return to “Haugalandet”