Bæreimsnuten

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

GM250

Blir ikke noe mer klok av å oversette fra tysk til norsk: Rullebaneforlengelse.

Kan det ha vært bygd opp som del av fremtidige planer for flyplassen?
Asbjørn²

overland53 wrote:Jeg er heller ikke klar over hva "Wn Rollfeldverlängerung" er for noe, en forlegning for hva?
Wn = Wiederstandsnest, altså en form for nærforsvar. Rollfeldverlängerung betyr rullebaneforlengelse.

Beskyttelse i området der rullebanen ble forlenget? Hvis den ble forlenget.
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
overland53

Rullebanen gikk jo ikke så langt, men det er mulig at det er Løwenstrasse som kalles for rullebaneforlengelse, altså beskyttelse av taxe-veien. Sånn sett ligger jo beskytningen flott til, kan jo skyte helt til både Forus og Sola.
H_c

hulen jeg mente er "grillplassen chord har tatt bilde av.

Flyene ligger begravt enda ja, ligger under deg hvor mesta "vegvesenet saltebilene" holder til. Det er rett i svingen før bomstasjonene hvis du kommer fra sola.
Hadde vert spennende å fått sett de bildene dine Chord?
chrgod

H_c wrote:hulen jeg mente er "grillplassen chord har tatt bilde av.

Flyene ligger begravt enda ja, ligger under deg hvor mesta "vegvesenet saltebilene" holder til. Det er rett i svingen før bomstasjonene hvis du kommer fra sola.
Hadde vert spennende å fått sett de bildene dine Chord?
Antar at det er meg du refererer til som "Chord"... :wink:

Bildene fra Flykirkegården på Forus i 1945-46 er i denne tråden, fra "aasen":
.
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... s&start=15

Kjenner ikke helt igjen hvor dette er.. Men det er nok i området som er nevnt tidligere. Hadde vært spennende å lete, men etter så mange år er det nok kun rustne rester igjen, og en kan en ikke begynne å grave på egen hånd.
Last edited by chrgod on 28 Apr 2012 21:39, edited 1 time in total.
H_c

takker. Det var deg jeg mente ja. ;-)
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”