Jeg tror ikke det. Det skal nok mer til å stoppe en fremrykning enn en sprengt fotgjengerundergang. Med dagens spennbetongbroer er det ikke mnødvendig med sprengkammer. Det er ikke så mye som skal til. På eldre broer kan du finne rom som er plassert oftest i landfestene som ved sprengning vil ødelegge brobanen og festene til land. Fagverksbroer ødelegges med kutteladninger på over og undergurten. Skal dette gjøres riktig bør du koste på deg endel konstruksjonsteori. Da er det lettere å avgjøre om en sprengning på det stedet du mistenker vil gi ønsket virkning.Einherjer wrote:Hvordan gjenkjenner man et sprengkammer?
Jeg har sett noe jeg mistenker er det, i en fotgjengerundergang som går under E6 i Oppland så er det en ståldør i retning innunder veien. Ser ikke ut som døren har vært åpnet de siste 10 årene og det er også litt merkelig om det er noe kommunal infrastruktur der. Er det plausibelt at det er et sprengkammer?
I fjellskjæringer hvor det er trangt å passere kan du finne en ferdigboret rekke hull som er dekket med en sementkake, Der er hullet boret og det er utbrent med sprengstoff i bunnen slik at det er plass til mer eksplosiver enn ved bare rett hull. Hadde som vaktobjekt et slikt sted utenfor Oslo. Der var det en fjellskjæring med et vann intil veien på motsatt side.
ervold