Sprengkamre i nyere infrastruktur

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Einherjer wrote:Hvordan gjenkjenner man et sprengkammer?
Jeg har sett noe jeg mistenker er det, i en fotgjengerundergang som går under E6 i Oppland så er det en ståldør i retning innunder veien. Ser ikke ut som døren har vært åpnet de siste 10 årene og det er også litt merkelig om det er noe kommunal infrastruktur der. Er det plausibelt at det er et sprengkammer?
Jeg tror ikke det. Det skal nok mer til å stoppe en fremrykning enn en sprengt fotgjengerundergang. Med dagens spennbetongbroer er det ikke mnødvendig med sprengkammer. Det er ikke så mye som skal til. På eldre broer kan du finne rom som er plassert oftest i landfestene som ved sprengning vil ødelegge brobanen og festene til land. Fagverksbroer ødelegges med kutteladninger på over og undergurten. Skal dette gjøres riktig bør du koste på deg endel konstruksjonsteori. Da er det lettere å avgjøre om en sprengning på det stedet du mistenker vil gi ønsket virkning.
I fjellskjæringer hvor det er trangt å passere kan du finne en ferdigboret rekke hull som er dekket med en sementkake, Der er hullet boret og det er utbrent med sprengstoff i bunnen slik at det er plass til mer eksplosiver enn ved bare rett hull. Hadde som vaktobjekt et slikt sted utenfor Oslo. Der var det en fjellskjæring med et vann intil veien på motsatt side.

ervold
lilje
Posts: 703
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg har da stadig etter min tid som befal i HV UD 9-13-5 "Sprengning og ødeleggelse" der del 2 er KOMØD-reglementet. Det er trykket såpass sent som i 2000, og det er først etter det KOMØD (kommunikasjonsødeleggelser) raskt har blitt helt nedprioritert.

Et sitat derfra: "Det å anlegge en KOMØD i en allerede etablert struktur, er kostbart. Forsvaret søker derfor å innpasse dette arbeidet i selve anleggsfasen. I den forbindelse har Forsvaret avtaler med Samferdselsdepartementet ved Veidirektoratet og Luftfartsdirektoratet om rapporteringsplikt angående nyanlegg/ombygging/reparasjoner for å innpasse eventuelle KOMØDer i anleggsfasen. Som resultat av avtalen legges det nå inn sprengkammer i alle nye broer med lengde 10 m eller mer på hovedaksen.

Når det gjelder havner er det siden jan 92 etablert et samarbeid mellom Forsvaret og Havnevesenet (under Samferdselsdepartementet) som innebærer årlig rapportering til Forsvaret om nyetableringer og utvidelser. De mange kommunale kaier utgjør også et problem. Foreløpig gjenstår mye arbeid for å implementere eksisterende havneanlegg i KOMØD-oversikten."

KOMØD ble klassifissert i 4 klasser, A, B, C og D: En klasse A KOMØD er et "Objekt som er ladet i fred eller der særskilt tillatelse for lading utenfor beredskapssystemet er gitt. Alt materiell og eksplosiver er rekvirert og lagt opp lokalt. Sprengkommandoen kommer fra en øremerket avdeling." En klasse B KOMØD er et "Ikke ladet objekt, men som kan ha avgjørende betydning for gitte oppdrag. Materiell er bundet, dvs knyttet til denne bestemte KOMØD. Et høyt prioritert objekt med fullstendige planer og sperrehefte utarbeidet. Sprengkammer m.m. er etablert eller detaljplanlagt. Materiell og eksplosiver er rekvirert og lagret ved regionalt lager (spesifikt merket)."

Reglementet har videre detaljerte anvisninger for ødeleggelse av vei og jernbane ved pallsprengninger og kratersprengninger, bruk av ferdige sprengkammere i vei, sprenging av tunneler og spesielt broer, ødeleggelse av havner og skipsleder, sprenging av flyplasser, ødeleggelse av bygninger og ødeleggelse av materiell og forsyninger. Men dette egner seg ikke for offentliggjøring, selv om reglementet ikke er sikkerhetsgradert.
h-bu
Posts: 220
Joined: 28 Jan 2008 9:14

Meget god artikkel om "ekstyske" veisperringer på

http://www.lostplaces.de/sperren-wallmeister.html

Alt som er omtalt her er etterkrigs. Av anlegg fra krigen overlevde vel bare Oder-Warte-Bogen, som nå ligger i Polen og er museum og flaggermusreservat. Et eldorado for betongelskere!

Tyskland har nå tatt det aller meste ut av sin beredskapsplanlegging og tilbakeført/fjernet anleggene. Det framgår av artikkelen at også kjernefysiske ladninger var planlagt brukt til å lage veghinder.

Mulig at en må registrere seg på lostplaces.de for å se bildene, men dette er gratis.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”