Østfold!!

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

molich

Hvis noen har kommet over noen nye eller "ukjente" steder i østfold, hadde jeg satt pris på å få beskjed. Driver på som aldri før for å få oversikt over tyske installasjoner i fylket.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
molich

Noen som kjenner til bunkere/ anlegg langs Glomma i Fredrikstad-området? Jeg har funnet noe på østsiden like ved Sellebakk. Legger ut bilde av det om litt, for jeg er litt usikker på om dette er tyskprodusert eller om det kan være ruin til en fabrikkbygg e.l.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
molich

Da har jeg fått tatt noen bilder.

Ved nærmer øyesyn har jeg en sterk fornemmelse om hvertfall den ene bunkeren er fra krigensdager,spesielt hva dimensjonene angår. Like i nærheten er det grunnmur/ fundamenter i teglesten. Det har også ligget et tegleverk 2-300 m. lenger borte, retning Fr.stad.

jeg trenger hjelp til å bekrefte evnt. tysk installasjon, samt hva type bunker/anlegg dette kan ha vært.....

Bunker 1 har åpningen ned mot elva, og bunker 2 fra siden.

MVH Morten C.

P.S. har nå fått høre at disse "bunkerene" ikke har noe med forsvar å gjøre i det heletatt, derfor er bildene fjernet. Disse betong-klossene skulle visstnok være noe industrigreier i.f.m. tegleværk.
Last edited by molich on 22 Mar 2012 20:52, edited 1 time in total.
MVH Morten C.
Yngvar

Det første bildet ditt viser en meget dårlig konstruksjon, med sprekker. Det ser også ut som om bunkeren er støpt i flere omganger slik at støpen ikke henger sammen. Tyskerne gjorde normalt et mye bedre arbeid en dette.
Jeg tipper på at det er etterkrigs.
Mvh
Yngvar
molich

Yngvar wrote:Det første bildet ditt viser en meget dårlig konstruksjon, med sprekker. Det ser også ut som om bunkeren er støpt i flere omganger slik at støpen ikke henger sammen. Tyskerne gjorde normalt et mye bedre arbeid en dette.
Jeg tipper på at det er etterkrigs.
takk for raskt svar Yngvar.

Akkurat det du påpeker med støpearbeidet, bet jeg meg merke i også. Apropos støping i flere omganger, tar man en titt på bunkeren i Trøsken-krysset, er den også støpt i 2-3 omganger...Mulig man bare måtte vente litt lenge på betongen ved et par anledninger :-)

MVH Morten C.
Attachments
Trøsken (16).jpg
Trøsken (16).jpg (137.85 KiB) Viewed 1250 times
Last edited by molich on 28 Aug 2009 11:28, edited 3 times in total.
MVH Morten C.
Paul S.

Skal ikke si noe om tidsperioden, men formen og størrelsen minner litt om det som jeg har sett brukt til I.Geschütz
mvh
Paul S.
Image
molich

Jeg støtter den Paul S.

Har fått for meg at det kan ha stått en kanon her oppe selv. At den største bunkeren er en slags garsje.

Er det mulig da å tro at den kraftigste bunkeren er en ammunisjons-nisje, ( lite rom ca. 1 x 1 x 1,5 meter) eller har den for kraftig vegger/tak til slik bruk.

Takk for ditt bidrag.

P.S. Det er bare å komme med innvendinger hvis noen har bedre forslag eller vet konkret hva det dreier seg om.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”