Ona, Harøy

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Sindre

Er det noen som kjenner til tysk aktivitet på Ona eller Harøy/steder rundt under krigen?
Sindre
J E F

På Ona var det etter hva jeg husker fra gamle papirer en tysk vaktpost. På Harøya lå flyvakt Gos 4 med Freya radar som varlingsradar til Abschnitts-Flugmelde-Zentrale med Stellungs Flug-Melde-Zentrale II. Ordnung "Glockenblume".
De tilhørende FuSE 65 (Luftwaffe betegnelse på WR) lå på Gossen sammen med øvrig infrastruktur. Forbindelsen til Gossen gikk formelt via Hauptflugwache i Ålesund, men jeg mener å huske at det fantes en egen radiolink mellom Harøya og Gossen.
JEF
KGJ

Forbindelsen til Gossen gikk formelt via Hauptflugwache i Ålesund, men jeg mener å huske at det fantes en egen radiolink mellom Harøya og Gossen.
Hei.

Vet du noe om dette var "vanlig praksis", at forbindelse mellom LW-radaranlegg til FMZ gikk via Hauptflugwache? Har en Hauptflugwache bunker i Florø jeg prøver å dokumentere.

Kim G J
Flora krigshistorielag
J E F

Grensen mellom Abschnitts-Flug-Melde-Zentrale Gossen og Bergen gikk på Stadtlandet, med Stadtlandet tilhørende Gossen. Årsaken til at Gos4 på Harøy rapporterte til Hauptflugwache i Ålesund lå nok i st trusselretningen var mot sørvest og at stasjonene på Stadtlandet og Vigra ville fange opp trusselen først.
I Florø lå Hauptflugwache Florö som hadde forbindelse til flyvaktene Brg 20 Svanoe, Brg 21 Floroe, Brg 22 Kallevag og Brg 23 Vagsvag. Sistnevnte flyvakt hadde også direkte kontakt med Stellungs-Flugmelde-Zentrale Steineiche på Stadtlandet. Haup-Flugewache Florø hadde videre samband til hærens sentralbord i Florø samt direkte til AFMZ Bergen.
Vet at jeg har et dokument som beskriver stasjon Salbei på Sandøy og dens rapporteringsvei, men finner ikke det i farten.
Det er godt mulig at den rapporterte til Haup-Flugwache i Florø i tillegg til AFMZ i Bergen.
Steineiche på Stadtlandet og Veilchen på Vigra rapporterte via Haupt-Flugwache Ålesund til Bergen og Gossen.
JEF
KGJ

Meget oppklarende, takk :)
Flora krigshistorielag
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”