Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Jon-Vegard
Det stemmer det, men på en del skipskanoner ble det brukt forskjellige ladninger for å justere avstanden, og dermed ikke hylser. Sporet i rammeren er for å verne overdraget på granaten slik at den ikke går av. Er ikke helt sikker på kaliberet denne er til, men skal måle den igjen.
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
Hva ser vi og hvor er vi?
- Attachments
-
- quiz.jpg (116.99 KiB) Viewed 1210 times
Flora krigshistorielag
Hei.
Dersom det er Stadt i bakgrunnen må bildet være fra MFB 2/703 Ervik.
Hvis ikke er jeg helt på jordet.
Problemet er jo at det ikke ser ut som en 10,5 cm Flak stilling?
Sigfred R.
Dersom det er Stadt i bakgrunnen må bildet være fra MFB 2/703 Ervik.
Hvis ikke er jeg helt på jordet.

Sigfred R.
Hm....
Mener å tro at vi her er på Vigra ved Ålesund og ser en "SoLaf43" fra en 10,5cm K331/2(f)!?
Erik
Mener å tro at vi her er på Vigra ved Ålesund og ser en "SoLaf43" fra en 10,5cm K331/2(f)!?
Erik
"SoLaf43" fra en 10,5cm K331/2(f) og HKB Vigra er korrekt 

Flora krigshistorielag
Tja....
Hvor finner man denne saken!?
Hvor finner man denne saken!?
- Attachments
-
- quiz220408.JPG (55.69 KiB) Viewed 1152 times
Hm. . . .Jon-Vegard wrote:Det stemmer det, men på en del skipskanoner ble det brukt forskjellige ladninger for å justere avstanden, og dermed ikke hylser. Sporet i rammeren er for å verne overdraget på granaten slik at den ikke går av. Er ikke helt sikker på kaliberet denne er til, men skal måle den igjen.
Det du egentlig sier her er at det fantes delladninger til skipskanoner a la feltartilleri.
Det er jeg ukjent med, bortsett fra at enkelte stormaktsmariner har hatt en supercharge ladning som kunne brukes ved bombardering. Dette slet ekstremt på kanonene og gav en lengde- og sidespredning som var ganske stor.
Hvis vi holder oss til tyske kanoner fantes det i utgangspunkt tre ladninger: Stridsladning, lysladning og øvingsladning i synkende Vo-trinn.
Hver til sitt formål.
I tillegg kommer indrekanoner, og det er her den viste ansetterspaken kommer inn. Ansetterspaker for kaliberammunisjon var av typen tomanns eller mer, avhengig av kaliber.
JEF
Stemmer!uhm... kan det være Hemskjel? (eller stavelse noe i den dur) illedningsbunkeren der likner iallefall fra kikkerten
Hadde ikke trodd den kom så fort! ;-)
din tur!
Erik
kan det være munkholmen? Har hørt noe om at det skal være plassert en kanon i paddeskjold der ute.
Torstein E
If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
Noen som kan si meg hva dette er
?

- Attachments
-
- hva er dette.jpg (166.17 KiB) Viewed 1298 times
Torstein E