Hva kan skje...........????

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

Lurer litt på hva som kan skje eller vil skje, hvis man skulle "ta saken" i egne hender og åpne en bunker o.l som er lukket.
Hvilke strafferemmer foreligger ved en eventuelt slik handlig. Ikke det at jeg har planer om å gjøre dette, men er litt nyskjerrig bare. Krever jo tross alt en god del resurser og videre tungt utstyr for dette.

Noen som kan svare meg på dette??
Kystartillerist 9204
User avatar
DanBodø
Posts: 107
Joined: 14 Mar 2008 22:42
Location: Bodø

Jeg kan si såpass det er ulovlig handling.
Men hva ligger bak siden du spør om det.?(planlegger du å åpne en eller flere eller?)

Mvh
Dan
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

kan ikke si at jeg kan lover og paragrafer i hodet.

Men det er to forhold som spiller inn.

1. om det tilhører forsvaret, da kommer uansett rikets sikkerhet i betrakning, og etter 9/11 er det kommet en skjerpelse der, og i den forbindelse så er det fengsel, av hengi av gradering som gjelder (1-4 år)

2. Er det overtatt av andre, dvs frigitt så kommer det under straffeloven om skadeverk og lignende, her er det bøter og erstatningsansvar i første omgang som gjelder, er det et betydlig skadeværk så er vi over på fengsel.

Skal ikke si noe om fin jussen her men vil vel karaktrisere åpning av en bunker som er overtatt av kommune eller lignende vil klasifiseres til bøter og et erstatningsansvar i forhold til at de eventuellt må stenge dette på nytt.


Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

Som jeg skrev i innlegget, så er det ingen planer om dette nei. Var bare nyskjerrig på hva som kunne skje rent rettslig.

Har noen bunkere her i Fredrikstad, men alle er jo murt igjen og ligger som regel i nærheten av tettbebyggelsen. Støy fra en eventuelt slik handling hadde jo "vekket" halve byens oppmerksomhet..hehe.

Så vi må nok nøye oss med å se murvegger og granittblokker som ligger foran innganger ja. Men skal heller ikke stikke under en stol at det "pirrer" litt i knakkpølsene når jeg ser slike bunkersannlegg, er jo umåtelig spennende å lure på hva/hvordan det ser ut innenfor veggen.

Men det ligger jo utrolig med bilder her på forumet som en kan meske seg i da.
Kystartillerist 9204
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”