Er det mulig

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Leif J.

Er det mulig at en 21cm kanon kan ha avfyrt en granat rett opp i luften slik at den fallt ned under 10km fra. Om dette ikke er mulig er det en bombe eller granat fra en annen kanon som har falt ned her.
Granaten/bomben ligger her fremdeles (udetonert) men fyllt over.
Noen som føler trang til å grave?? PDT_Armataz_01_06
Erik H
Site Admin

Nå er jeg ikke helt med. Skulle det vært et bilde her? Uansett så er det jo ikke utenkelig at man har avfyrt en øvelsegranat eller blindgjenger.

Erik H
RasmusTerne

Hei!
Tror neppe en 21 cm kanon kan eleveres så mye at den kan skyte "rett opp" :) Vi klarte det nesten med Terne III i Marinen pga. computerfeil,men bommet heldigvis på akterdekket: :D
Blindgjengere fra annet skyts eller flybombe er vel et alternativ,man finner fremdeles blindgjengere eller kalde granater fra Sollia I og II i fjellene rundt Harstad,senest i sommer.
Hilsen Sigfred R.
Leif J.

Ble fortalt/vist at en stor granat/bombe pløyde opp jorden og laget et stort hull uten å eksplodere. Ble senere fyllt over og gjort om til dyrket mark PDT_Armataz_01_18
Om noen vil grave kan jeg godt vise hvor det er og mens gravingen pågår kan jeg godt filme det (på avstand).
Dette er ut av batteriet på Tengsareid i Egersund.
Atle M

å dypt ligger den? PDT_Armataz_01_36
mvh Atle M
Knut Ø.

Vel, no trur eg ikkje de eigentleg meiner å grave etter denne, men i tilfelle.... er det verdt det?
Atle M

hehe! jeg tuller bare jeg PDT_Armataz_01_11 har funnet min del av udetonerte saker og det er aldri spesielt morsomt...vel kanskje med unntak av det adrenalinrushet en får etterpå kanskje :D
mvh Atle M
Leif J.

Vil tro mellom en og to meter, men det viser vel en god metalldetektor.
Atle M

nja det spørs på jordsmonn osv det men 2 meter,da burde en nesten ha en georadar hvis noen absolutt vil tukle og lete etter den :)
mvh Atle M
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”