Feil om krigen i media

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
KGJ

Ingen frå Sogn og Fjordane

Kring 5000 frivillige nordmenn var med i tysk krigsteneste på Austfronten 1940-1945. Over 700 miste livet. NRK offentleggjorde laurdag ei liste over 308 frontkjemparar som framleis er sakna. Det er ingen frå Sogn og Fjordane på lista, men ein av dei falne frontkjemparane var frå Høyanger. Carl Uno Sundberg vart ført heim og gravlagd 6. mai 1943.

( Kilde: http://www.fylkesarkiv.no )

Skal tro hva det norske frontkjemperene bedrev tiden med på "Østfronten" frem til den 22.juni 1941.....Noen forslag? PDT_Armataz_01_18
Flora krigshistorielag
DanBodø

Norske frontkjempere var aktiv under HELE krigen, det er rundt 4stk fra sogn og fjordane.
men de er ikke meldt savnet.

Du kan gå inn på frontkjemper.info(eller .net) tror jeg det var.
Der kan du se en masse om de..

Mvh
Dan
KGJ

Norske frontkjempere var aktiv under HELE krigen, det er rundt 4stk fra sogn og fjordane.
men de er ikke meldt savnet.

Du kan gå inn på frontkjemper.info(eller .net) tror jeg det var.
Der kan du se en masse om de..

Mvh
Dan
Bra side om frontkjemperne. Såvidt meg bekjent var der ikke noen Østfront å kjempe på før tyskland angrep sovjet i 1941....
Flora krigshistorielag
KGJ

Hva som er mest omtalt som østfronten er en sak for seg selv. Men i denne artikkelen jeg siterer fra nettstedet til fylkesarkivet er det vel uten tvil fronten mellom Tyskland og Sovjetunionen 1941-1945 det er snakk om.

I tillegg står der ikke at ingen fra Sogn & Fjordane var frontkjempere, der står at ingen fra Sogn & Fjordane var på lista over savnede, tror nok det var flere enn fire stykker fra Sogn & Fjordane som kjempet for tyskerne?
Flora krigshistorielag
Leif J.

Det er mange frontkjempere som er gravlagt i russland, finland og tyskland. Disse er da ikke savnet, men ligger i massegraver som er registrert. Listene som nrk la ut er heller ikke 100% korrekte da flere av de savnede er oppført med feil bostedsadresse i Norge.
KGJ

Leif J: Helt enig med deg, men denne tråden var bare for å påpeke at artikkelforfatteren her hadde gjort en liten blunder med årstall... I hvertfall etter det jeg har fått med meg ;)

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”