Aukra / Gossen flyplass

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Natter

Gruppen-Gefechtsstand:
Attachments
Gruppen-Gefechtsstand - Halbversenkte Bauweise_Rundholz hinter Schwartlingen (Gossen).jpg
Gruppen-Gefechtsstand - Halbversenkte Bauweise_Rundholz hinter Schwartlingen (Gossen).jpg (857.28 KiB) Viewed 3377 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
trulsaal

Hvor kan jeg få tak i/ få se på slike plantegninger? Må jeg fysisk dra til riksarkivet i Oslo? eller ligger det ute på noe arkivside?
paaljt

Erik E wrote: 04 Sep 2007 21:13
Hvor ligger den andre Pak bunkern Erik?
Begge ligger på et høydedrag i vest, kalt Solum tror jeg....
Ligger med ca 30-40 meter avstand.

Kjenner du igjen en av dem kanskje?
Var innom disse to i sommer sammen med en store SK luftwaffe bunkeren, og ser forskjell på bildene i starten av tråden at noen har hentet ut innmaten til selve det gjennomgående festet til kanonen i begge bunkerene, nå er det bare et stort hull gjennom panserplata.

Den ene som ser ut som det har vært 1 m vann i, lå det pumpe etc utenfor, så tydlig noen har vært der bevisst. Den andre pak bunkeren som ligger ved den store muren fant jeg ikke inngangen til. Håper ikke dette utstyret har forsvunnet utenlands.. ikke at jeg vet hvor koplett det var.
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”