Ved det tyske 7,5cm luftvernbatteriet MFlak 4./709 Nesodden samlokalisert på MAB 3/516 Lödingen (Nes fort) er det tre fester jeg trenger hjelp til å identifisere.
En brakett er boltet til fjellet i fremskråningen foran kommandobunkeren, Det kan være sprengt ut en nedsenking til denne (se bilde), men det kan også være en naturlig formasjon, Armen ser ut til å kunne være en slags "lås".
I tillegg er det støpt ned en plate på hver side i forkant av kommandoplassen. Den venstre er montert på en egen plattform og den høyre er på taket på den overdekte løpegraven fram til en mitr-bunker. Jeg synes boltene er for spinkle til en standard 20mm, men kanskje en
Hotchkiss mitraljøse eller liknende lettere konstruksjon. Eller noe helt annet...
I tillegg - tror noen det ville vært naturlig å ha Kommandogerät i høyre del av bunkeren (rampe ned og spor til kabel i gulvet). Den venstre delen har sannsynligvis vært overbygd. Batteriet hadde fire 7,5cm kanoner, FuMO 69T-radar, 200cm lyskaster, lytte.peileapparat (horchgerät), 4m avstandsmåler og lyskasterlederutstyr (leichtrichtgerät), samt sentralsikte (Wikog 9H). Lyskasteren har jeg lokalisert.
Det er 20mm flak på høyden i nord og på odden foran batteriet. På høyden i sør er det to store groper og steinsatt vei opp. Lyskasteren har stått nord for batteriet. Hvor ville det vært naturlig å ha resten av "delene" ??