Det er 20 år siden jeg startet kystfortforumet og nå er det på tide å gi seg

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Erik H
Site Admin

Det er 20 år siden jeg startet kystfortforumet og nå er det på tide å gi seg. Det har vært en flott tid og det er mye jeg kunne sagt om hvordan miljøet ble bygget opp, hvordan ting ble registrert og dokumentert – og hvordan sosiale medier etter hvert tok over.

Jeg har prøvd mange ganger å utvikle forumet for å møte nye behov, men mesteparten av arbeidet har gått med til å lappe sammen, rydde opp og holde det gående.sikkerhetshull og gamle løsninger. Kostnadene er der hele tiden – enten det er serverhjelp, webhotell eller bare tiden jeg legger ned selv. jeg har faktisk en tekniker i bulgaria som oppdaterer forumet. han tar bare bitcoins.. shady!

Derfor er planen nå å opprette en forening for "kystfort og bunkere" som kan ta over videre drift og utvikling – og sørge for at all data og kunnskap blir tatt vare på for framtiden.
spleisen går til to formål:
-Drift og vedlikehold av forumet det neste året
-Etablering av en forening som kan ta over ansvaret på lang sikt.

Forumet er det største i Norge for kystfort, bunkere og tysk infrastruktur fra 2. verdenskrig.En forening skal samle et styre, videreutvikle plattformen og kanskje få forumet til å spille bedre sammen med sosiale medier – i stedet for å bli forbigått av dem.
Mange har fortsatt har stor glede av forumet hvor man kan legge ut informasjon og bilder, og vite at det blir bevart og søkbart – i motsetning til Facebook, hvor alt forsvinner etter noen dager. Visste du at Google ikke søker gjennom Facebook-poster? Det gjør det derimot med forumet vårt.

Bare et søkbart forum kan ta vare på den historien vi ønsker å formidle.
Som en av administratorene våre sier: "Informasjon som ikke blir delt – går tapt."

Så dette er min kunngjøring – og mitt lille hjertesukk. I løpet av sommeren håper jeg å kunne opprette foreningen og et styre. Hvis du noen gang har brukt forumet til å finne info, dele bilder eller planlegge en tur – eller bare vil støtte et viktig stykke norsk krigshistorie – så håper jeg du vil bidra.

https://spleis.no/kystfortforum
spleis-426660-qr.png
spleis-426660-qr.png (52.44 KiB) Viewed 14719 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Tarjei

Vi burde nesten hatt en samling eller reunion for å markere. Men hvis det blir en forening er den vel kvalifisert som grasrotmottaker så det bør settes på dagsorden å få det registrert.

Det er vel også mulig å søke om støtte, dette er jo en slags historieformidling. Men det må kanskje vente til foreningen er startet.
TommyG
Site Admin

Jeg kjenner igjen den følelsen av at det som en gang var moro og brakte glede å holde på med, etterhvert går over til å bli en plikt og en jobb som går utover alt det andre man ønsker å bruke fritiden på.
Når det gjelder det å holde forumet gående og sikre driften av det, så vil jeg anbefale å se etter leverandører som leverer hele pakken slik at man slipper å forholde seg til slike ting som utelukkende er et sort hull for energi. Et kjapt Google-søk ga meg treff på https://www.tmdhosting.com/phpbb-hosting.html
Den største planen der lander på i underkant av 3k i året, og det burde det vel være overkommelig å få finansiert via en årlig innsamling og vil da kreve så godt som null innsats for selve driftingen av forumet.
--
Tommy
Erik H
Site Admin

hei. takk for tilbakemeldinger. jo, det som var morro.. også bare for 10 år siden, er nå blir "rutinearbeide". det meste er fortsatt morro, men jeg må unansett passe på at alt dette vi har jobbet med går videre. alt for mange nettsider og forum går dukken fordi man enten gir opp eller bare dauer. jo, det hadde sikkert vært flott med en 20års markeering, jeg må tenke litt på det der. og selvsagt tenkte på hvordan et nytt system skal fungere fremover.
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Tarjei

Har hatt noen runder inne på forumet de siste dagene og en ting som slo meg er at det er veldig mange døde linker. Lite vi får gjort med det nå (mulig det er nok å redirrigere noen av dem) men kan bare oppfordre folk til å i stedet for å linke så kanskje kopiere eller ta en skjermdump. LItt uheldig med tanke på opphavsrett kanskje men synd at informasjon skal gå tapt når andre nettsider går under eller endrer adresser.
Paul S.

Mulig det beste var å stenge forumet for nye innlegg, samt åpne det opp uten pålogging. Da kunne det vært brukt som kilde/arkiv fremover.
Hvis det var åpent så kunne f.eks wayback surfet gjennom det med jevne mellomrom, og også bevart det for fremtiden.
Som f.eks med det gamle forumet til Nuav.net. Det er ett oppkomme av info da det var en gjeng med kunnskapsrike folk som postet der den gang. Bruker wayback og titter jevnlig innom gamle Nuav forumet.
Å holde dette forumet åpent fremover, med muligheter for pålogging skaper utfordringer som jeg tro til slutt vil medføre at det blir det nedlagt.
mvh
Paul S.
paaljt

hvordan kan man fortsette å gi penger? ser spleisen er avsluttet. vært medlem siden 2008 ser jeg. tiden flyr, og interessen for betong er like sterk.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”