Kystfort på Brensholmen i Tromsø kommune
Moderators: Stutzpunkt, KOS
-
Hei! De tre siste åra har jeg vært på en helgetur i januar\februar på en liten plass som heter Brensholmen ytterst på Kvaløya utenfor Tromsø (rett innenfor Sommarøy og Hillesøy for de som er kjent). På flere rusleturer i nærområdet har jeg sett rester etter noe som må ha vært et rimelig omfattende tysk annlegg. Det er flere bunkere og fundamenter for noe som etter alt å dømme må ha vært kanoner. I området er det også store mengder piggtråd, utkikksposter og fundament for en stor antenne på den høyeste nærliggende toppen. Dette virker som en helt naturlig plassering for et kystfort da det herfra er perfekt utsyn over den ytterste delen av skipsleia inn til Tromsø. Problemet mitt er at jeg ikke har funnet noe om dette fortet i litteraturen, så lurte på om det var noen her inne som vet noe om omfanget av dette annlegget og hva som var plassert her? Ettersom jeg aldri har vært der om sommeren har sikkert en god del vært dekket av snø..
Hei og velkommen til forumet!
Det var i 1945 to hærkystfort i området, men jeg finner ikke nøyaktig posisjon. Legger med et bilde over området og kanskje du vet hvor disse er?
Hærkystbatteri 19/972 heter Brensholmen og kom dit i Juni 1941. De var bestykket med fire 10.5 cm kanoner.
Bilder fra Stian og Arne: http://www.kystfort.com/forum/topic452.html
Vet ikke om disse bildene også er fra batteri Austein.
Batteriet som ligger noen "steinkast" mot nord er 2/480 Austein som kom høsten 1944. Batteriet ble evakuert fra Tanafjorden da russerne presset på. Kanonene er også 10.5.
Mvh
Erik H
Det var i 1945 to hærkystfort i området, men jeg finner ikke nøyaktig posisjon. Legger med et bilde over området og kanskje du vet hvor disse er?
Hærkystbatteri 19/972 heter Brensholmen og kom dit i Juni 1941. De var bestykket med fire 10.5 cm kanoner.
Bilder fra Stian og Arne: http://www.kystfort.com/forum/topic452.html
Vet ikke om disse bildene også er fra batteri Austein.
Batteriet som ligger noen "steinkast" mot nord er 2/480 Austein som kom høsten 1944. Batteriet ble evakuert fra Tanafjorden da russerne presset på. Kanonene er også 10.5.
Mvh
Erik H
- Attachments
-
- Oveebrendsholmen.jpg (126.38 KiB) Viewed 773 times
Du ligger litt for langt nord på kartet ditt...
Ref. vedlagt snitt så ligger begge fortene ved bukta som er nederst på ditt utsnitt. Austein er ikke særlig utbygget og jeg tror derfor batteriet som beskrives av "esdietrichs" må være HKB 19./972 Brensholmen...
Mvh
Erik E
Ref. vedlagt snitt så ligger begge fortene ved bukta som er nederst på ditt utsnitt. Austein er ikke særlig utbygget og jeg tror derfor batteriet som beskrives av "esdietrichs" må være HKB 19./972 Brensholmen...
Mvh
Erik E
- Attachments
-
- Brensholmen - Austein.JPG (63.1 KiB) Viewed 728 times