Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Kan stedet være innseilinga til indre havn i Horten, med Veløs på styrbord
Mvh
Yngvar
Yngvar
Lyttekabel?
Mvh
Yngvar
Yngvar
Tenkte det enten måtte være mellom Rauøy og Bolærne eller Oscarsborg og Håøya, men fant ingen plass som passet helt med tegningen. Siden det er på Mellom Bolærne så må det vel være her: https://goo.gl/etIHGA Ser ingen spor etter noe som helst slags byggeaktivitet der, så da antar jeg at det aldri ble realisert. Også, siden det tydeligvis er noe slags punkt-til-punkt-system så må det kanskje være noe slags optisk instrument? Noe mer enn det tror jeg ikke jeg klarer å gjette meg tilNatter wrote:Spørsmålet er "hva", så jeg kan jo røpe at de to tegningene er fra hhv Midtre Bolærne og Rauøy...

--
Tommy
Tommy
JeppTommyG wrote:Siden det er på Mellom Bolærne så må det vel være her: https://goo.gl/etIHGA
Poenget var at dette var et planlagt anlegg: Nytt torpedobatteri i ytre Oslofjord. Det var flere alternativer for lokalisering, bla Bolærne og Rauøy (jeg finner beskrivelser og kart for minst to alternativer begge steder i de papirene jeg kopierte på RA - perioden 1949-51).TommyG wrote:Ser ingen spor etter noe som helst slags byggeaktivitet der, så da antar jeg at det aldri ble realisert. Også, siden det tydeligvis er noe slags punkt-til-punkt-system så må det kanskje være noe slags optisk instrument? Noe mer enn det tror jeg ikke jeg klarer å gjette meg til
Så vidt jeg kan se endte man opp med plassering på Rauøy, men til tross for at det bla ble laget detaljerte tegninger (tar med et par eksempler), ser jeg ikke noen forklaring på hvorfor anlegget ikke ble bygd.
Dette ble vel et lite sidespor, så fritt frem for ny oppgave hvis noen føler seg kallet...
- Attachments
-
- qz_s1.jpg (925.31 KiB) Viewed 1622 times
-
- qz_s2.jpg (1.52 MiB) Viewed 1622 times
-
- qz_s3.jpg (1.1 MiB) Viewed 1622 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Kan jo snike inn et utsnitt fra et stort oversiktskart som viser øvrige planer på denne tiden (rødt = nye anlegg, sikk/sakk-strekene = minefelt):Natter wrote:Dette ble vel et lite sidespor, så fritt frem for ny oppgave hvis noen føler seg kallet...
- Attachments
-
- Oslofjord-Plan_3.JPG (1.55 MiB) Viewed 1619 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!